Älypuhelimien hallinnointia ei oteta yrityksissä vakavasti

– 3 Step IT ja BLC tarjoavat yhteistyössä elinkaaren hallintaa matkapuhelimille

Vasta harva yritys hallinnoi työntekijöiden matkapuhelimien koko elinkaarta laitteen hankinnasta hallittuun uusimiseen. It-laitteiden käytön ja uusimisen hallinnointiin erikoistunut palveluyritys 3 Step IT ja informaatioteknologian ratkaisuja tarjoava BLC Wireless Oy (BLC) tuovat yrityksille helpon, vakioidun toimintamallin työntekijöiden matkapuhelimien hallintaan.

Älypuhelimet ovat yleistyneet yrityskäytössä nopeasti. Käytännössä ne ovat minikokoisia tietokoneita, joilla työntekijät pääsevät sähköpostiin sekä jopa yrityksen sisäverkkoon. ”Keskisuurilla ja suurilla yrityksillä on poikkeuksetta standardoidut prosessit tietokoneiden hallintaan, mutta matkapuhelimien hankinta ja hallinta on vielä yllättävän usein lapsen kengissä”, kertoo maajohtaja Ville Alanen 3 Step IT:ltä.

”Ei ole lainkaan harvinaista, että matkapuhelinrumbaa hallinnoi joku muu osasto kuin tietohallinto eikä hallintaa ole mietitty koko elinkaaren ajalle”, täydentää toimitusjohtaja Veli-Pekka Vähälummukka BLC Wirelessiltä. ”Matkapuhelinala muuttuu kuitenkin huimaa vauhtia – eilisen uutuus on jo tänään vanhaa. Asiakkaan on liki mahdotonta pysyä täysin ajan tasalla eri mallien ominaisuuksista ja soveltuvuudesta.”

Hallinnointi tuo turvaa myös poikkeustilanteisiin

Organisaatioille, joilla on vähintään kymmeniä työsuhdepuhelimia, 3 Step IT ja BLC tarjoavat palvelun matkapuhelimien elinkaaren hallintaan. 3 Step IT tarjoaa leasing-rahoituksen, käyttöomaisuusrekisterin perustamisen, raportit ja tilastot sekä laitteiden tietoturvakäsittelyn, kierrätyksen ja jälkimarkkinoinnin.

BLC konsultoi asiakasta heidän tarpeisiinsa parhaiten sopivien puhelinmallien valinnassa. Mallit voidaan vakioida, jolloin yrityksellä on käytössään muutama eri vaihtoehtoerilaisten työroolien mukaisesti. BLC hoitaa asiakkaan puolesta liittymän tilaamisen, puhelimen asennukset ja käyttöopastuksen. Varalaitepalvelu varmistaa vastaavan puhelimen huollon ajaksi. Etähallinnalla turvataan, ettei puhelimeen asenneta haitallisia ohjelmia ja liittymä saadaan suljettua varkaustilanteessa.

”Hallitsematon älypuhelin on kuin avoin portti, josta pääsee valvomatta sisään ja ulos – myös ei-toivotut vieraat”, sanoo Ville Alanen 3 Step IT:ltä. ”Kun yritys ottaa kauttamme hallinnan matkapuhelimille, turvaa BLC käytön aikaisen tietoturvan ja 3 Step IT puolestaan tyhjentää laitteen sopimuskauden jälkeen. Tyhjennyksen jälkeen valmistelemme laitteet jälkimarkkinointia varten, jolloin kaksi vuotta työkäytössä palvellut matkapuhelin löytää tiensä kunnon mukaan joko uuteen käyttöön tai kierrätykseen.”

Bernerin liki 300 matkapuhelinta hallitusti käytössä

Berner Osakeyhtiö kuuluu Suomen johtaviin kosmeettisten ja henkilökohtaisen hygienian tuotteiden sekä ammattikäyttöön tarkoitettujen pesu- ja puhdistusaineiden valmistajiin. Berner valitsi 3 Step IT:n ja BLC:n yhteispalvelun vajaan 300 matkapuhelimensa hallintaan.

”Kaksi kolmesta työsuhdepuhelimesta on nykyään älypuhelimia”, kertoo tietohallintopäällikkö Timo Pohjalainen Berneriltä. ”Emme enää osta laitteita, vaan vuokraamme ne. Matkapuhelimilla on vaikutusta työn tehokkuuteen eikä vaikutusta työtyytyväisyyteen voi aliarvioida. Työntekijöillämme on käytössä ajantasaiset puhelinlaitteet ja tuki niille, jolloin oma tai kollegoiden aika ei kulu siihen kuka ongelman ratkaisee.”

3 Step IT Oy, viestintä, Johanna Kolehmainen, puh. 050 4011 682, johanna.kolehmainen(at)3stepit.com

BLC, business development director Michael Holm, puh. 050 384 3336, michael.holm(at)blc.fi

3 Step IT Oy

3 Step IT on tietotekniikan palveluyritys, joka tarjoaa asiakkaalle uudenlaisen tavan hankkia it-laitteita. Kokonaispalvelumme avulla asiakkaat voivat hallita it-laitteiden rahoitusta, käyttöä ja uusimista kustannustehokkaasti, läpinäkyvästi ja ympäristöystävällisesti. Olemme voimakkaasti kasvava ja kansainvälistyvä yritys, jonka liikevaihto vuonna 2010 oli 302 miljoonaa euroa. Toimimme tällä hetkellä 14 maassa ja palveluksessamme on noin 200 työntekijää. Pääkonttorimme sijaitsee Vantaalla. Lisätiedot www.3stepit.fi

BLC-konserni

BLC-konserni on nopeasti kasvava, vakavarainen ja moderni tietoliikenne- ja tietotekniikkaratkaisuja sekä turvatekniikan palveluita ja lukitusratkaisuja tarjoava konserni. BLC-konsernin vuotuinen liikevaihtotaso on noin 30 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä noin 200 henkilöä. Konserniin kuuluu neljä liiketoimintayhtiötä, joita ovat Blue Lake Communications Oy, BLC Wireless Oy, Lukkorengas Oy sekä Protie Oy. BLC-konsernilla on toimipiste yhdeksällä paikkakunnalla: Espoossa, Helsingissä, Imatralla, Joensuussa, Kuopiossa, Lappeenrannassa, Mikkelissä, Savonlinnassa ja Seinäjoella. Konsernin pääkonttori on Savonlinnassa. Lisätietoa yhtiön ja konsernin muista toiminnoista: www.blc.fi, www.blcwireless.fi, www.lukkorengas.fi, www.protie.fi.