Ambientia rakentaa tulevaisuuden älyraideliikennettä SmartRail-ekosysteemihankkeessa

Pilvialusta ja muita palveluita Tampereen raitiovaunuliikenteeseen

Liiketoiminnan muotoilun ja teknologian asiantuntijayritys Ambientia aloittaa raideliikenteen tulevaisuuden ratkaisuja kehittävän SmartRail-ekosysteemin virallisena jäsenenä helmikuussa 2020. Yritys on toiminut jo yhteistyökumppanina hankkeessa elokuusta 2019 lähtien kehittäen sille pilvialustaa. SmartRail-hankkeen takana on konepajayhtiö Škoda Transtech, joka mm. valmistaa Tampereen uudet raitiovaunut. Business Finland tukee ja rahoittaa hanketta. Yritys- ja tutkimuskumppaneita on mukana kymmeniä.

SmartRail-hankkeessa kehitetään monipuolisia tulevaisuuden tuotteita ja palveluita raideliikenteelle. Palveluratkaisut kattavat monipuolisesti raideliikenteen eri alueet ulottuen kalustosta ja muista fyysisistä tuotteista digitaalisiin palveluihin sekä koulutukseen ja liikenteen sujuvuuteen.

Asiantuntijaorganisaatioita yhdistävän ekosysteemin päätavoitteena on laajentua kansainvälisesti, eli vahvistaa ja lisätä suomalaisten yritysten asemaa globaaleilla markkinoilla. Lisäksi yrityksiä autetaan menestymään kotimaisissa kilpailutuksissa. Hanke ja sen ensimmäinen innovaatiovaihe käynnistettiin alkuvuodesta 2019

Ambientia rakensi pilvialustan hankkeelle – seuraavaksi kehitetään palveluita

Ambientia on tähän mennessä kehittänyt hankkeelle digitaalista pilviratkaisua, joka toimii muun kehitystyön alustana. Raitiovaunuista tuleva data menee pilveen mahdollistaen palveluiden rakentamisen kerätyn tiedon pohjalta. Ambientia on mukana myös palvelukehitystyössä SmartRail-ekosysteemin kolmannessa innovaatiovaiheessa. Sen on määrä käynnistyä vuoden 2020 ensimmäisen puoliskon aikana.

– On hedelmällistä olla mukana rakentamassa tulevaisuuden liikenteen palveluratkaisuja yhdessä huipputason asiantuntijayritysten kanssa. Ekosysteemin tuomat kansainväliset mahdollisuudet ovat meille ehdottoman houkutteleva tekijä. On myös mielenkiintoista nähdä, miten hanke nivoutuu yhteen tulevaisuuden kaupungistumiseen ja asumiseen liittyvien palveluiden kanssa, sanoo Ambientian palvelumuotoilija Juha Pihlaja.

Tampereen ja Helsingin raitiovaunuhankkeet toimivat lähtölaukauksena

SmartRail-ekosysteemin varsinainen ensimmäinen kohde on Tampereelle tuleva raitiovaunuliikenne, joka toimii pilottina muille hankkeille. Hanke ulottuu myös pääkaupunkiseudulle. Helsingissä on monipuolinen liikenneympäristö ja pitkät perinteet eri raideliikennemuotojen hyödyntämisestä. Ekosysteemin tärkeänä tavoitteena on kehittää autonomisen raideliikenteen mahdollistavia ratkaisuja.

– Ketterän kokonsa sekä yleisen teknologiamyönteisyytensä ansiosta Tampere soveltuu erinomaisesti pilottikohteeksi, kertoo Pihlaja.

Ensimmäinen mahdollisuus viedä ekosysteemissä kehitettyjä suomalaisia ratkaisuja maailmalle on raitiovaunuhanke Saksan Mannheimiin. Škoda Transportation Group voitti vuonna 2018 kilpailutuksen raitiovaunujen toimittamisesta.

Ambientia Group Oy
Juha Pihlaja

Palvelumuotoilija
Puh. +358 45 121

juha.pihlaja@ambientia.fi

Lisätietoja ekosysteemistä: https://smartrailecosystem.com

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Ambientia, The Future Creation Company, on liiketoiminnan muotoilun ja teknologian asiantuntijayritys. Yhdistämällä ihmisymmärryksen, liiketoiminnan ja teknologian luomme asiakkaalle pysyvät ja konkreettiset edellytykset menestyä tulevaisuudessa. Liikevaihtomme vuonna 2018 oli 17,4 miljoonaa euroa ja palveluksessamme on noin 200 työntekijää. Meillä on toimistot Helsingissä, Tampereella, Hämeenlinnassa, Turussa, Joensuussa, Tallinnassa ja Tartossa sekä liiketoimintaa Ruotsissa. Ambientia on perustettu vuonna 1996. Olemme Teknologiateollisuuden jäsen.

www.ambientia.fi