Amerikkalainen ohjelmistoyhtiö Liferay Suomeen – tähtää Pohjoismaiden markkinoille suomalaisen Hanna Ilénin johdolla

Amerikkalainen ohjelmistoyhtiö Liferay on käynnistänyt liiketoiminnot Pohjoismaissa perustamalla liiketoimintayksikön ensimmäisenä Suomeen. Yhtiön Suomen yksiköstä johdetaan laajentumista myös muihin Pohjoismaihin. Liferay Nordicin liiketoiminnasta vastaavan johtajan tehtävässä on aloittanut suomalainen Hanna Ilén.

Liferayn avoimeen lähdekoodiin perustuva Liferay Digital Experience Platform (DXP) -ohjelmistoalusta on tarkoitettu erilaisten digitaalisten palvelukanavien, kuten asiakas- ja kumppaniportaalien, intranetien, verkkosivustojen ja -kauppojen, rakentamiseen ja hallintaan. Liferay mahdollistaa asiakkaan kokonaisvaltaisen digitaalisen kokemuksen kanava- ja laiteriippumattomasti.

Liferayn vahvan kumppaniverkoston ansiosta yhtiöllä on Suomessa jo 60 asiakasta niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla, kuten Kela, Elisa, Sosiaali- ja terveysministeriö, Helsingin Yliopisto ja A-katsastus. Perustamalla oman yksikön Pohjoismaihin Liferay haluaa palvella ja tukea kasvavaa asiakaskuntaa ja kumppaneitaan entistä paremmin. Liferay toimii globaalisti ja sen palveluksessa on noin 850 työntekijää yli 20 maassa. Kansainvälisesti asiakkaita ovat mm. Airbus, Bosch, HP ja Santander.

”Osaavan kumppaniverkostomme ja aktiivisen avoimen lähdekoodin kehittäjäyhteisön ansiosta Suomesta on tullut merkittävä Liferay-maa viime vuosien aikana Pohjoismaissa. Perustimme oman liiketoimintayksikön Suomeen, koska haluamme auttaa asiakkaitamme ja kumppaneitamme palveluiden digitalisoinnissa hyödyntämällä Liferay-alustan tarjoamia mahdollisuuksia entistäkin laajemmin ja kustannustehokkaammin. Suomessa on myös pitkä perinne avoimen lähdekoodin ohjelmistokehityksestä, mikä on Liferaylle tärkeää. Vahva asemamme Suomessa tarjoaa meille tukevan selkänojan laajentaa liiketoimintaamme myös muissa Pohjoismaissa. Maaotteluhengessä ilahduttaa se, että Suomi valittiin Liferayn Pohjoismaiden tukikohdaksi”, sanoo Liferay Nordicin liiketoiminnasta vastaava johtaja Hanna Ilén. Hänellä on pitkä kokemus IT-toimialan johto- ja myyntitehtävistä.

Tavoitteena kasvu Suomessa

”Panostamme voimakkaasti Suomen markkinaan paikallisen liiketoimintayksikön toimesta ja tavoitteemme on kasvaa. Näemme merkittävää kasvupotentiaalia Suomessa erityisesti valmistavassa teollisuudessa, julkishallinnossa ja finanssisektorilla. Teollisuusyritykset panostavat parhaillaan globaaliin palveluliiketoimintaan. Liferay-alustan päälle teollisuusyritykset voivat rakentaa digitaalisia palvelukanavia asiakkaille ja kumppaneille, esimerkiksi b2b-verkkokauppoja ja itsepalveluportaaleja. Digitaalinen asiakaskokemus on keskeisessä roolissa myös finanssisektorilla”, sanoo Ilen.

”Vastaavasti julkinen sektori rakentaa vauhdilla digitaalisia palveluita kansalaisille tavoitteenaan yhden luukun periaate, jossa kerran syötetty tieto on käytössä kaikissa järjestelmissä. Esimerkiksi paljon Suomessakin huomioita saanut Viron valtion X-road-palveluväylähankkeessa hyödynnetään myös Liferayn alustaa”, jatkaa Ilén.

200 000 kehittäjää

Liferay on perustettu vuonna 2004, kun yhtiön perustajat kehittivät yleishyödyllisille yhteisöille suunnatun portaalituotteen. Liferayn alustasta tuli suosittu ja sen käyttö laajeni nopeasti myös yritysmaailmaan. Kehitystyön lähtökohtana oli alusta alkaen yhteisöllisyys, joka tarkoitti mm. lähdekoodin antamista yleiseen käyttöön. Liferayn avoimen lähdekoodin yhteisössä on noin 200 000 kehittäjää, joiden ansiosta alustan tietoturva, joustavuus ja skaalautuvuus pysyvät korkealla tasolla.

Liferay on saatavissa sekä kaupallisena että avoimen lähdekoodin versiona. Liferayn kaupallinen versio takaa asiakkaille yritystason tuen ohjelmistoalustaan ja säännölliset versiopäivitykset sekä pääsyn Liferayn asiantuntijapalveluihin ja sertifioituun kumppaniverkostoon.

Liferay on avoin ja joustava java-pohjainen ohjelmistoalusta, joka integroituu muiden järjestelmien kanssa ja jonka avulla asiakas välttyy vendor lock-in -ilmiöltä. Liferayn alustan tietoturva sekä käyttäjä- ja pääsynhallinta on korkealla tasolla. Liferay toimii hubina yhdistäen dataa kaikista tarvittavista yrityksen järjestelmistä tarjoten yhtenäisen käyttäjäkokemuksen loppukäyttäjälle. Tutkimusyhtiö Gartner on nimennyt Liferay Digital Experience Platform (DXP) -ohjelmistoalustan yhdeksi neljästä johtavasta DXP-teknologiasta markkinoilla (Gartner Magic Quadrant for Digital Experience Platforms 2018).

Hanna Ilén, johtaja, Liferay Nordic

s-posti: hanna.ilen@liferay.com

Liferay lyhyesti

Liferay kehittää ohjelmistoa, joka auttaa yrityksiä luomaan digitaalisen kokemuksen verkossa, mobiilissa ja muissa laitteissa. Alustamme perustuu avoimeen lähdekoodiin, mikä tekee siitä luotettavan, innovatiivisen ja tietoturvallisen. Haluamme, että liiketoiminnallamme ja teknologiallamme on positiivinen vaikutus ympäröivään maailmaan. Sadat organisaatiot finanssi- ja vakuutusalalla, terveydenhuollossa, julkisella sektorilla, vähittäiskaupassa, valmistavassa teollisuudessa ja monilla muilla toimialoilla käyttää Liferaytä. Lue meistä lisää: www.liferay.com.