Asumisoikeusasujat voidaan jakaa viiteen tyyppiin - testaa mihin ryhmään kuulut

Asumisoikeusasuntoa jonottavien henkilöiden keskuudessa toteutetun tutkimuksen mukaan asumisoikeusasunnoista kiinnostuneet henkilöt voidaan jakaa viiteen eri tyyppiin. Suomen Asumisoikeusyhteisöt ry:n leikkimielisessä testissä voi nopeasti selvittää, mihin asukastyyppiin itse kuuluu ja kuinka hyvin asumisoikeusasunto vastaa omia asumistarpeita. Testi löytyy osoitteesta www.asumisoikeus.fi/fi/testi.

Tutkimuksen mukaan suomalaiset asumisoikeusasukkaat ovat joko harrastavia aikuisia, lapsettomia aikuisia, kasvavia lapsiperheitä, kustannustietoisia tai viihtyisyyttä ja turvaa hakevia henkilöitä. Asukastestissä profiilit nimettiin laatutietoisiksi, urbaaneiksi, pesänrakentajiksi, kustannustietoisiksi sekä yhteisöllisiksi asukkaiksi.

Asumisoikeusasukkaita yhdistää tutkimuksen mukaan eniten muuttunut elämäntilanne (36 % vastaajista). Myös halu alentaa elinkustannuksia (32 %) ja tarve saada lisätilaa asumiseen (23 %) ovat keskeisiä syitä hakea asumisoikeusasuntoa. Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARAn tilastojen mukaan asumisoikeusasuminen onkin edullista pääkaupunkiseudulla ja erityisesti Helsingissä. Suosituimmat asumisoikeusasumisen muodot ovat kerrostalo ja rivitalo ja kiinnostavin asuntotyyppi on kaksio.

”Asumisoikeusasuntojen asukkaat ovat läpileikkaus suomalaisista, joita yhdistää eniten muuttunut elämäntilanne. Lapset ovat muuttaneet pois kotoa, lapsia on tullut lisää tai on tullut muu suuri elämänmuutos kuten avioero tai muutto toiselle paikkakunnalle. Tyypillistä on myös halu pienentää asumiskuluja ja panostaa esimerkiksi matkailuun tai harrastuksiin. Asumisoikeusasunto on pysyvä ja turvallinen asumismuoto ilman sitoutumista suureen pankkilainaan”, arvioi Suomen Asumisoikeusyhteisöt ry:n varapuheenjohtaja Maarit Toveri

Yhteisöllinen, kustannustietoinen vai urbaani asukas?

Tutkimuksessa kysyttiin asumisoikeusasuntoa jonottavien mielipiteitä mm. asumiseen liittyvistä arvostuksista, asumisoikeusasunnon hakemisen syistä ja suosituimmista asumismuodoista. Tutkimus toteutettiin vuonna 2014 ja siihen vastasi 1283 henkilöä.

Tutkimuksen mukaan laatutietoiset asukkaat hakeutuvat rauhalliselle asuinalueelle, jonka läheltä löytyvät hyvät ulkoilu- ja harrastusmahdollisuudet. He arvostavat laatua ja toivovat asunnokseen erityisesti saunallista kerrostalokaksiota.

Kustannustietoiset arvostavat nimensä mukaisesti kohtuullisia asumiskustannuksia, mutta myös käytännöllisyyttä ja omaa rauhaa.  He asuisivat mieluiten kerrostalokaksiossa, jonka läheltä löytyvät päivittäistavarakauppa, ulkoilumaastot ja puisto.

Pesänrakentajat ovat usein kasvavia lapsiperheitä, jotka tarvitsevat lisää elintilaa ympärilleen. Heidän ihannekotinsa olisi lapsiystävällinen 3-4 huoneen rivitaloasunto, jonka läheltä löytyisivät päiväkoti, koulu ja päivittäistavarakauppa.

Yhteisölliset asukkaat arvostavat kodissaan ennen kaikkea viihtyisyyttä, turvallisuudentunnetta sekä kodin muunneltavuutta. Heidän ihannekotinsa on 3-4 huoneen pari- tai rivitalo, jonka läheisyydestä löytyvät hyvät liikenneyhteydet sekä mukavat naapurit.

Urbaanit asukkaat ovat puolestaan iältään tai hengeltään nuoria, ja he viihtyvät parhaiten palveluiden, ravintoloiden ja tapahtumien läheisyydessä. Haussa heillä on kohtuuhintainen yksiö tai kaksio keskustan tuntumasta.

Maarit Toveri, varapuheenjohtaja, Suomen Asumisoikeusyhteisöt ry
maarit.toveri@avainasumisoikeus.fi, puh. 0500 103 888

Suomen Asumisoikeusyhteisöt ry on asumisoikeusasuntoja omistavien yhtiöiden muodostama yhdistys. Yhdistyksen tarkoituksena on edistää asumisoikeusasumista. Yhdistys tuottaa ja levittää ajantasaista ja puolueetonta tietoa sekä edistää asumisoikeusasuntojen omistajien, asukkaiden ja viranomaisten välistä yhteistyötä. Yhdistykseen kuuluu isoimmat asumisoikeusasuntoja omistavat yhtiöt. Niiden omistuksessa on yli 95 % kaikista Suomen lähes 40 000 asumisoikeusasunnosta, joissa asuu yli 80 000 asukasta. Lisätietoja: www.asumisoikeus.fi