Asumisoikeusasuntoja tulossa ennätysmäärä

Asumisoikeusasuntoja rakentavien yleishyödyllisten yhtiöiden arvion mukaan vuoden 2016 aikana rakennetaan 1930 asumisoikeusasuntoa eri puolille Suomea, mikä on selvästi enemmän aikaisempiin vuosiin verrattuna. Viime vuonna rakennettiin 1686 asumisoikeusasuntoa ja vuonna 2014 noin 1500 asumisoikeusasuntoa ympäri Suomea. Sitä edeltävinä vuosina rakennettiin vuosittain noin 1300 asumisoikeusasuntoa.

- Vuoden 2016 aikana valmistuvien asumisoikeusasuntojen osalta rakentamispäätökset on tehty vuoden 2015 aikana. Nyt vuoden alusta voimaan astunut lakimuutos rajoittaa korjauksiin varautumista, lisää merkittävästi byrokratiaa ja tiukentaa lainsäädäntöä monin tavoin. On mahdollista, että asumisoikeusasuntojen rakentaminen vähenee tulevaisuudessa selvästi. Uuden lain vaikutukset tulevat näkymään aikaisintaan 2017, sanoo Suomen Asumisoikeusyhteisöt ry:n puheenjohtaja Marko Pyykkönen.

Kuluvan vuoden aikana uusia asumisoikeusasuntoja rakennetaan eniten pääkaupunkisedulle eli Helsinkiin (407), Vantaalle (289) ja Espooseen (234). Lisäksi uusia asumisoikeusasuntoja on tulossa Lahteen (224), Jyväskylään (109), Järvenpäähän (68), Raisioon (67), Keravalle (56), Joensuuhun (55), Sipooseen (53), Tuusulaan (47), Tampereelle (44), Siilinjärvelle (46), Lempäälään (44), Nokialle (38), Lietoon (35), Porvooseen (35), Kangasalalle (33), Hyvinkäälle (23) ja Kaarinaan (23). Uusia asuntoja rakentavat SAY:n yleishyödylliset jäsenyhteisöt, joista useimmat toimivat valtakunnallisesti.

Vuoden 2015 alussa Suomessa oli yli 42 000 asumisoikeusasuntoa 47 kunnassa. Kaikista asumisoikeusasunnoista pääkaupunkiseudulla on 43 prosenttia, Tampereen seudulla 12 prosenttia ja Turun seudulla yhdeksän prosenttia.

Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksen (ARA) kesäkuussa julkaiseman selvityksen mukaan asumisoikeus­asuminen on edullista sekä vapaarahoitteisten asuntojen että ARA-asuntojen vuokriin verrattuna. ARAn tilaston mukaan asumisoikeus­asunnon käyttövastike on pääkaupunkiseudulla jopa 38 prosenttia markkinavuokria edullisempi.

Asumisoikeusasumisessa yhdistyvät vuokra-asumisen joustavuus ja taloudellinen riskittömyys sekä omistusasumisen turvallisuus. Asumisoikeus on elinikäinen. Asunnon saa maksamalla noin 15 prosenttia asunnon hinnasta, jonka jälkeen maksetaan kuukausittaista käyttövastiketta. Asumisen päätyttyä asumisoikeusmaksu palautetaan rakennuskustannusindeksillä tarkistettuna.

Marko Pyykkönen, Suomen Asumisoikeusyhteisöt ry:n puheenjohtaja
puh. 0400 426 666, marko.pyykkonen@asokodit.fi

Suomen Asumisoikeusyhteisöt ry (SAY) edustaa asumisoikeusasuntoja omistavia yhteisöjä.  SAY:n tarkoituksena on edistää asumisoikeusasumista. Yhdistys tuottaa ja levittää ajantasaista ja puolueetonta tietoa sekä edistää asumisoikeusasuntojen omistajien, asukkaiden ja viranomaisten välistä yhteistyötä. SAY:n jäsenyhteisöt omistavat yli 97 prosenttia Suomen yli 42 000 asumisoikeusasunnosta, joissa asuu noin 95 000 asukasta.

www.asumisoikeus.fi