Asuntosäätiöstä Suomen suurin asumisoikeusyhteisö - Asuntosäätiö ja Asokodit haluavat kehittää hyviä koteja ja asuinalueita

Asuntosäätiön Asumisoikeus Oy:n ja Asokotien yhdistyminen saadaan päätökseen huhtikuun 2015 loppuun mennessä. Taustalla oleva kauppa tehtiin keväällä 2014. Asuntosäätiön Asumisoikeus Oy osti Satolta ja VVO:lta Suomen Asumisoikeus Oy:n, joka tunnetaan myös markkinointinimellä Asokodit.

Yhdistymisen jälkeen Asuntosäätiö on Suomen neljänneksi suurin asuinkiinteistöjen omistaja ja Suomen suurin asumisoikeusyhteisö. Asuntosäätiö omistaa noin 15 500 asumisoikeusasuntoa ja noin 1 000 vuokra-asuntoa 31 paikkakunnalla eri puolilla Suomea. Asunnoissa asuu noin 40 000 asukasta. Kauppa ei vaikuta asukkaiden asemaan.

Asuntosäätiö on monipuolinen asuntojen rakennuttaja, jonka valikoimiin kuuluvat niin omistus-, asumisoikeus- kuin vuokra-asunnotkin. Asuntosäätiön tuotannosta pääosa on valtion tukemaa, yleishyödyllistä asumisoikeus- ja vuokra-asuntotuotantoa. Kaupan jälkeen asumisoikeusasuntojen rakentamisen rooli Asuntosäätiössä on kasvanut ja tavoitteena on koko asumisoikeusjärjestelmän kehittäminen. Tavoitteena on kehittää asumisoikeusasumisesta aidosti kolmas asumismuoto vuokra- ja omistusasumisen rinnalle.

- Kahden asumisoikeusyhtiön yhdistyminen mahdollistaa hyvien kotien ja asuinympäristöjen kehittämisen entistä paremmin. Asuntosäätiö on aktiivinen ja vastuullinen rakennuttaja ja alueiden kehittäjä. Asokodit on asumisoikeusasumisen vahva asiantuntija, joka on erikoistunut asumisoikeusasumisen kehittämiseen turvalliseksi vaihtoehdoksi ja hyvien asumispalveluiden tuottamiseen, sanoo Asuntosäätiön toimitusjohtaja Esa Kankainen.

Asuntosäätiön toimitusjohtajana jatkaa Esa Kankainen. Suomen Asumisoikeus Oy:n entinen toimitusjohtaja Marko Pyykkönen siirtyy johtamaan Asuntosäätiön asumisoikeusasuntojen toimintaa, joista myös jatkossa käytetään markkinointinimeä Asokodit.

Asuntosäätiö on viiden kansalaisjärjestön perustama yleishyödyllinen yhteisö

Asuntosäätiön taustalla toimii viisi kansalaisjärjestöä, jotka perustivat säätiön vuonna 1951: Invalidiliitto, Mannerheimin Lastensuojeluliitto, Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö (SAK), Vuokralaiset VKL (ent. Vuokralaisten keskusliitto) ja Väestöliitto. Perustajajärjestöt ovat edelleen aktiivisesti mukana Asuntosäätiön toiminnassa.

- Invalidiliitto on ollut mukana Asuntosäätiön toiminnassa jo yli 60 vuotta, sen perustamisesta lähtien. Asuntosäätiön toiminta on yhteiskunnallisesti tärkeää. Toiminnassa huomioidaan eri erityisryhmien sekä lasten ja nuorten tarpeet, sanoo Asuntosäätiön hallituksen puheenjohtajana toimiva Invalidiliiton talousjohtaja Juha Kotikangas.

Kansalaisjärjestöjen vuonna 1951 perustama Asuntosäätiö on vastuullinen yhteisö, joka omistaa noin 15 500 asumisoikeusasuntoa ja noin 1 000 vuokra-asuntoa 31 paikkakunnalla eri puolilla Suomea. Asunnoissa asuu noin 40 000 asukasta. Säätiön toiminnan tuotto käytetään toiminnan kehittämiseen Asuntosäätiön sääntöjen mukaisesti.

Esa Kankainen, toimitusjohtaja, Asuntosäätiö
esa.kankainen@asuntosaatio.fi, puh. 040 758 5580