Bolt Group Oy toteuttaa suunnatun osakeannin – yhtiö laajentaa uusille toimialoille

Työvoiman välitykseen keskittynyt teknologiayhtiö Bolt Group Oy (”Bolt” tai ”Yhtiö”) toteuttaa suunnatun osakeannin alkaen 20.8.2018. Osakeannilla kiihdytetään uusien toimialojen ja alueorganisaatioiden perustamista ja laajennetaan liiketoimintaa rakennusalan työnvälityksestä teollisuuden, logistiikan ja kiinteistöpalveluiden toimialoille syksyllä 2018. Rahoituskierroksen koko on 1.5 – 2.5 miljoonaa euroa ja uusien osakkaiden omistusosuus 13,64 - 20,83 prosenttia. Osakekohtainen merkintähinta on 7,30 euroa. Bolt toteuttaa osakeannin Privanet Securities Oy:n ylläpitämässä AROUND-palvelussa.

Vuonna 2011 perustettu Bolt (toimi 2016 asti nimellä Briko Oy) on saavuttanut vahvan aseman Suomen rakennustoimialan työnvälityksessä. Boltin tavoitteena on mullistaa työnvälitys alustatalouden ja tekoälyn avulla. Vuonna 2016 aloitettu voimakas investointi teknologiakehitykseen on siivittänyt yhtiön kasvuloikkaan. Boltin liikevaihto oli 2,3 miljoonaa euro vuonna 2013, ja kuluvan vuoden liikevaihtoennuste on 14 miljoonaa euroa. Kasvua edelliseen vuoteen kertyy noin 50 prosenttia (2017/9,2MEUR). Boltin tavoitteena on jatkaa voimakasta kasvua seuraavan kolmen vuoden aikana ja ylittää 55 miljoonaan euron liikevaihto vuonna 2021.

"Kiihdytämme osakeannilla erityisesti uusien toimialojen ja alueorganisaatioiden perustamista. Laajennamme liiketoimintamme rakennusalan työnvälityksestä teollisuuden, logistiikan ja kiinteistöpalveluiden toimialoille syksyllä 2018. Tämä tuo vakautta, lisää tukijalkoja ja synergiaa Boltin liiketoimintaan. Jatkamme myös panostuksia teknologiakehitykseen, mikä tuo kilpailuetua toimialaan ja suurimpiin kilpailijoihin verrattuna”, sanoo heinäkuussa 2018 Boltin toimitusjohtaja aloittanut Ville Herva, joka toimi aikaisemmin yhtiön teknologiajohtajana.

Bolt on tähän asti toiminut pääasiassa pääkaupunkiseudulla, jonka rakennusalan työnvälityksessä yhtiöllä on vahva asema. Bolt aloittaa syksyn aikana vaiheittaisen laajentumisen Suomen muihin kaupunkeihin, muun muassa Turkuun, Vaasaan, Poriin ja Ouluun.

Orgaanista kasvua – yrityskulttuuri pääroolissa

”Bolt kasvaa jatkossakin pääasiassa orgaanisesti. Olemme tutkineet yrityskauppamahdollisuudet huolellisesti, mutta uskomme kuitenkin, että kasvamme nopeammin orgaanisesti välttäen samalla yritysintegraatioiden tyypilliset haasteet. Emme toki sulje pois pienimuotoisten yritysostojen mahdollisuutta”, Herva sanoo.

Uusien toimialojen lisäksi Bolt aikoo kasvaa rekrytoimalla kokeneita ja osaavia työvälityksen ammattilaisia palvelukseensa. Yhtiö panostaa vahvasti kulttuuriinsa, jonka se näkee kilpailutekijänä.

”Olemme jo nähneet, että kilpailijoista selvästi erottuva teknologiayhtiön yrityskulttuurimme koetaan houkuttelevana työntekijöiden keskuudessa ja olemme onnistuneet rekrytoimaan huippuihmisiä”, Herva sanoo. Vuonna 2016 Boltin palveluksessa oli viisi työntekijää ja tällä hetkellä 38 työntekijää.

Bolt mullistaa työnvälityksen teknologialla

Boltin tavoitteena on mullistaa työnvälityksen toimiala alustatalouden ja tekoälyn avulla. Boltin kehittämä teknologia yhdistää koneoppimisen hakijoista työllistymisen yhteydessä kerättävään dataan. Tekoäly valitsee automaattisesti datan perusteella asiakkaan rekrytointitarpeeseen parhaiten soveltuvat työntekijät. Boltin avulla työnvälitys toimii tehokkaammin ja nopeammin ilman turhia välikäsiä.

Työnantaja antaa palvelussa palautetta työntekijän aiemmista työsuorituksista. Parempia arvioita saavat ansaitsevat enemmän ja tilaaja saa parempaa tuottavuutta. Boltin sovellusta käyttää jo 2 000 asiakaskäyttäjää ja yli 8 000 työntekijää, jotka ovat luoneet itselleen työntekijäprofiilin palvelussa. Boltin sovelluksen avulla sekä työnantaja että työntekijä voivat hoitaa kaikki työllistämiseen liittyvät toimenpiteet.

Boltin omistus ja hallitus

Boltilla oli 13.8.2018 yhteensä 28 osakkeenomistajaa. Suurimmat omistajat ovat Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen ja Privanet Group Oyj – molemmat noin 20 prosentin osuudella. Loput noin 60 prosenttia osakkeista on toimivalla johdolla ja henkilöstöllä.

Boltin hallituksen muodostavat Solitan toimitusjohtaja Jari Niska, joka toimii hallituksen puheenjohtajana, sekä KH-Kiinteistöpalvelut -konsernin toimitusjohtaja Jussi Niemelä.

Bolt toteuttaa osakeannin Privanet Securities Oy:n ylläpitämässä AROUND-palvelussa osoitteessa www.around.fi. Osakkeiden merkintäajan arvioitu päättymisaika on 31.8.2018 kello 16.00.

Ville Herva, toimitusjohtaja, Bolt Group Oy

s-posti. ville.herva@bolt.works

Bolt lyhyesti

Bolt mullistaa työnvälityksen alustatalouden ja tekoälyn avulla. Kehittämämme tekoälypohjainen sovellus valitsee automaattisesti asiakkaan rekrytointitarpeeseen parhaiten soveltuvat työntekijät. Välitämme tällä hetkellä työvoimaa rakennustoimialalla, mutta laajennamme teollisuuden, logistiikan ja kiinteistöpalveluiden toimialoille syksyllä 2018. Sovellustamme käyttää tällä hetkellä 2 000 asiakaskäyttäjää ja yli 8 000 työntekijää. Yhtiömme liikevaihto oli 9,2 miljoonaa euroa vuonna 2017, ja liikevaihtoennuste vuodelle 2018 on 14 miljoonaa euroa. Meitä boltilaisia on yhteensä 38 Helsingissä, Tampereella ja Tallinnassa. www.bolt.works