Byggmax avaa Porissa ja Porvoossa – suunnittelee tuplaavansa myymälöidensä lukumäärän vuonna 2011

Vuonna 2010 rakennustarvikekauppaketju Byggmaxin myynti kasvoi 13,5 prosenttia ja voitto ennen veroja oli 16 prosenttia. Laajentuminen Suomeen on onnistunut hyvin ja kuluneen vuoden aikana myymälöiden määrä Suomessa tuplaantui kahdesta neljään. Byggmax aikoo myös tänä vuonna tuplata myymälöidensä määrän Suomessa avaamalla 3–4 uutta toimipistettä. Kaksi näistä avattiin tänään Porissa ja Porvoossa.

Rakennustarvikekauppaketju Byggmax raportoi hyvän vuosituloksen:

• Nettomyynti oli 2 773,0 (2 443,5) miljoonaa kruunua (SEK), mikä on 13,5 prosentin kasvu edelliseen vuoteen verrattuna
  • Bruttomarginaali oli 29,7 (29,8) prosenttia
  • Tulos oli 274,8 (272,7) miljoonaa kruunua (SEK), listautumiskulut poisluettuna tulos oli 291,5 miljoonaa kruunua (SEK)
  • Liikevoitto oli 9,9 (11,2) prosenttia, listautumiskulut poisluettuna liikevoitto 10,5 prosenttia
  • Tulos verojen jälkeen oli 172,2 (161,2) miljoonaa kruunua (SEK), listautumiskulut poisluettuna tulos verojen jälkeen oli 182,7 miljoonaa kruunua (SEK)
  • Osakekohtainen tulos oli 2,8 (2,9) kruunua (SEK), listautumiskulut poisluettuna tulos oli 3,0 kruunua/osake

– Aikainen talvi vaikutti negatiivisesti myyntiimme kaikissa toimintamaissamme (Suomi, Ruotsi, Norja) viimeisen vuosineljänneksen aikana. Siitä huolimatta onnistuimme kasvattamaan myyntiämme viimeisen kvartaalin aikana 6,8 prosentilla edellisen vuoden vastaavaan jaksoon verrattuna, sanoo Magnus Agervald, BYGGmax-konsernin toimitusjohtaja.

Vuoden aikana Byggmax avasi yhteensä 12 uutta myymälää, joista kaksi oli Suomessa, yksi Lahdessa ja toinen Jyväskylässä. Konsernilla oli tilikauden lopussa yhteensä 73 myymälää ja konserni palkkasi henkilötyövuosi laskettuna 434 henkilöä verrattuna 373 henkilöön vastaavaan aikaan vuonna 2009.

Byggmax Group AB (publ) listattiin Tukholman pörssissä kesäkuussa.

Näkymät ja tavoitteet vuodelle 2011

– Mikäli makrotalous jatkuu vahvana Pohjoismaissa ja kuluttajien luottamus talouteen kasvaa, uskomme, että myös kulutuksen kasvu jatkuu. Tämä yhdistettynä tee se itse -trendin positiiviseen kehitykseen on myönteinen asia Byggmaxille. Jatkamme tietoista panostustamme uusien myymälöiden avaamiseksi ja markkinaposition vahvistamiseksi, kommentoi Agervald.

– Vuoden 2011 aikana suunnittelemme avaamamme 12–15 uutta myymälää, joista neljä olisi Suomessa. Se on melkein 30 prosenttia konsernin kaikista uusista myymälöistä vuonna 2011, kertoo Agervald.

Kuvio 1: Myymälöiden lukumäärä 1993–2010 (liitteenä, linkki tiedotteen lopussa)

Byggmax on aiemmin vahvistanut avaavansa kevään aikana kolme uuttaa myymälää Suomeen: Turkuun (Raisio), Poriin ja Porvooseen. Porin ja Porvoon myymälät avattiin virallisesti tänään ja Turun Raision myymälä avataan myöhemmin kevään aikana. Entuudestaan Byggmaxilla on myymälät Jyväskylässä, Lahdessa, Turussa (Itäharju) ja Vaasassa.

Byggmaxin liikeideana on olla edullisin vaihtoehto laadukkaita rakennustarvikkeita ostaville kuluttajille. Byggmaxin valikoima on nyt myös yhä useamman suomalaisen ulottuvilla.

Konsernin strategia ja vuositulos: Magnus Agervald, Byggmax-konsernin toimitusjohtaja,
p. +46 76 119 0020, sähköposti
magnus.agervald@byggmax.se

Ajankohtaista tietoa uusista myymälöistä Suomessa: Kaj Norrman, kehitysvastaava, Byggmax Suomi,