Byggmax-konsernin liikevaihto kasvoi 7,7 prosentilla 2 987,1 miljoonaan kruunuun – Suomessa konserni tuplasi myymälöidensä määrän neljästä kahdeksaan

1. tammikuuta–31. joulukuuta 2011

• Liikevaihto kasvoi 7,7 prosentilla ja oli 2 987,1 (2 773,0) miljoonaa kruunua
  • Bruttomarginaali nousi 30,1 (29,7) prosenttiin
  • Tulos kasvoi 277,5 (274,8) miljoonaan kruunuun
  • Liikevoittomarginaali oli 9,3 (9,9) prosenttiin
  • Tulos verojen jälkeen nousi 182,2 (172,2) miljoonaan kruunuun
  • Osakekohtainen tulos oli 3,0 (2,8) kruunuun

Rakennustarvikekauppaketju Byggmax avasi viime vuoden aikana kolmetoista (12 vuonna 2010) uutta myymälää, joista kuusi Ruotsissa, kolme Norjassa ja neljä Suomessa. Myymälöiden kokonaismäärä tilikauden lopussa oli 86 (73).

– Vuosi 2011 oli vahva vuosi sekä Byggmax-konsernille että Byggmaxin Suomen toiminnoille. Vuoden aikana tuplasimme myymälöidemme määrän Suomessa neljästä kahdeksaan. Kuluttajat ovat ottaneet uudet myymälät Porissa, Porvoossa, Raisiossa ja Vantaalla hyvin vastaan. Viimeisellä vuosineljänneksellä konsernin kokonaismyynti kasvoi lähes 13 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan jaksoon verrattuna. Uudet myymälät vaikuttivat kasvuun positiivisesti, ja myös vanhojen myymälöiden myynti kasvoi. Positiivisiin myyntilukuihin vaikutti lisäksi alkutalven leuto sää, sanoo Byggmax-konsernin toimitusjohtaja Magnus Agervald.

Laajentuminen jatkuu vuonna 2012

Byggmax suunnittelee avaavansa 10–15 uutta myymälää tämän vuoden aikana. Myös Suomeen kaavaillaan muutamia uusia myymälöitä.

– Etsimme jatkuvasti sopivia myymäläpaikkoja Suomesta. Neuvottelujen edetessä kerromme lisää suunnitelmistamme. Tavoitteenamme on vahvistaa läsnäoloamme Suomessa entisestään, Agervald sanoo.

Byggmax on aiemmin kertonut nostavansa uusien myymälöiden tavoitemäärää nykyisillä markkinoilla. Aikaisemman 110–130 uuden myymälän sijaan tavoite on nyt 155.

Epävarman taloudellisen kehityksen arvioidaan jatkuvan Byggmaxin markkina-alueilla. Historiallisesti konserni on vahvistanut markkina-asemaansa heikon suhdanteen aikana edullisten hintojensa avulla.

– Olemme vakuuttuneita Byggmax-konseptin vahvuudesta. Laajentuneen myymäläverkostomme avulla tavoitamme yhä enemmän kuluttajia Ruotsissa, Norjassa ja Suomessa. Tarkalla kuluseurannalla pystymme myös jatkossa pitämään asiakkaidemme puolia ja tarjoamaan heille houkuttelevan tuotevalikoiman hyvin edullisiin hintoihin, Agervald toteaa.

Lisätietoja antaa:

toimitusjohtaja Magnus Agervald
puh. +46 76 11 90 020
sähköposti: magnus.agervald@byggmax.se

Byggmax lyhyesti
Vuonna 1993 perustettu rakennustarvikekauppaketju Byggmaxilla on 59 myymälää Ruotsissa, 19 Norjassa ja kahdeksan Suomessa. Byggmaxin liikevaihto vuonna 2011 oli noin 3 miljardia kruunua (SEK) ja konserni jatkaa vahvaa kasvuaan. Byggmaxin liikeideana on olla edullisin vaihtoehto laadukkaita rakennustarvikkeita ostaville kuluttajille. Kaikissa myymälöissä oleva ns. Drive In -kaista mahdollistaa erityisesti painavien tavaroiden lastaamisen suoraan autoon tai peräkärryyn, mikä tekee Byggmaxissa asioimisesta helppoa ja tehokasta. Byggmax listautui Tukholman pörssiin kesäkuussa 2010. www.byggmax.fi