Byggmaxin myynti kasvoi 3,5 prosenttia haastavasta markkinatilanteesta huolimatta – Yhdeksäs Byggmax-myymälä avattiin Suomessa tilikauden aikana

Byggmax-konsernin tulos 1.1.–31.12.2012

• Liikevaihto oli 3 090,4 miljoonaa SEK (2011: 2 987,1 miljoonaa SEK), eli 3,5 prosentin kasvu.
  • Myyntikate oli 30,2 prosenttia (30,1 prosenttia)
  • Liikevoitto oli 252,2 miljoonaa SEK (277,5 miljoonaa SEK)
  • Liikevoittoprosentti oli 8,2 prosenttia (9,3 prosenttia)
  • Tulos verojen jälkeen oli 179,8 miljoonaa SEK (182,2 miljoonaa SEK)
  • Osakekohtainen tulos oli 3,0 SEK (3,0 SEK)

– Byggmaxin vuosi 2012 oli vahva haastavasta markkinatilanteesta huolimatta. Kuluttajakäyttäytyminen muuttui tilikauden toisella puoliskolla, ja ostohalukkuus pieneni ensimmäiseen vuosipuoliskoon verrattuna. Pystyimme parantamaan myyntikatettamme madaltuneiden hankintahintojen ansiosta, osittain johtuen uudistuneesta hankintaprosessistamme. Logistiikkakeskuksen avulla meillä on mahdollisuus hankkia suurempia tavaraeriä kerralla, jolloin saamme hinta-alennusta toimittajilta, kommentoi Byggmaxin toimitusjohtaja Magnus Agervald.

Viimeisen vuosineljänneksen aikana Byggmaxin kulut kasvoivat lähinnä uusien myymälöiden vuoksi. Kuluihin vaikuttivat myös suuremmat lumenaurauskulut sekä aiempaa suuremmat panostukset markkinointiin ja verkkosivujen kehittämiseen.

Tilikauden aikana Byggmax avasi yhteensä kahdeksan uutta myymälää, joista neljä avattiin Ruotsissa, kolme Norjassa ja yksi Suomessa, Oulussa.

– Byggmaxin liiketoimintakonsepti toimii erinomaisesti Suomessa ja kuluttajat ovat löytäneet myymälöihimme. Suurin haasteemme laajentumiselle on sopivien liikepaikkojen löytäminen. Olemme erittäin iloisia uudesta myymälästämme Oulussa, joka on toistaiseksi pohjoisin liikepaikkamme Suomessa. Voimme kuitenkin jo sanoa, että meillä on valtakunnallinen myymäläverkosto myös täällä, Agervald sanoo.

Byggmaxilla on myymälät Jyväskylässä, Lahdessa, Oulussa, Porissa, Porvoossa, Raisiossa, Turussa, Vaasassa ja Vantaalla. Pitkän tähtäimen tavoitteena on 20–25 myymälän valtakunnallinen verkosto.

Byggmax laajentaa tuotevalikoimaansa – Byggmax 2.0

Byggmaxilla on tällä hetkellä yhteensä 94 myymälää Ruotsissa, Norjassa ja Suomessa, ja nyt Byggmaxin on aika ottaa seuraava askel, Byggmax 2.0.

– Uuden logistiikkakeskuksen myötä olemme pysyneet vapauttamaan myymälöiden varastotiloja myyntitiloiksi. Nämä tilat voidaan hyödyntää tuotevalikoiman laajentamiseen ja myymäläkohtaisten tulojen lisäämiseen. Projekti on suunnittelu- ja hankintavaiheessa, ja arvioimme, että ensimmäinen uusittu liike avataan Ruotsissa kuluvan vuoden toisen vuosineljänneksen aikana, kertoo Agervald.

Tulevaisuuden näkymät

Agervaldin mukaan Byggmaxin liiketoiminta-alueiden taloudellinen epävarmuus jatkuu.

– Erityisesti Euroopan taloudellinen kehitys ja epävarmuus, mutta myös asuntomarkkinoiden tahmeus vaikuttavat kuluttajiin negatiivisesti. Seuraamme jatkuvasti myymälöiden miehitystarvetta sekä kuluja ja sopeutamme niitä tarpeen mukaan vallitsevaan markkinatilanteeseen, Agervald sanoo.

– Vuoden 2012 myyntimme kasvoi neljällä prosentilla ja saavutimme myös lisää markkinaosuuksia. Tämä osoittaa, että Byggmax-konsepti on vahva ja toimiva. Entistä laajemmalla myymäläverkostolla tavoitamme entistä useamman kuluttajan sekä Ruotsissa, Norjassa että Suomessa. Tarkan kuluseurannan avulla jatkamme työtämme kuluttajien etujen kiinnipitämisestä tarjoamalla laadukkaita rakennustarvikkeita erittäin kilpailukykyisin hinnoin.

Lyhyesti Byggmaxista

Byggmaxin liiketoiminta-ajatuksena on myydä korkealaatuisia rakennustarvikkeita edullisimpaan mahdolliseen hintaan.

Toiminnan aloittamisesta alkaen vuodesta 1993 toimintaa on ohjannut niin sanottu Byggmax-konsepti, jolla on ollut merkittävä vaikutus Byggmaxin kehitykseen ja menestykseen. Konsepti perustuu rajattuun tuotevalikoimaan, kulutehokkaaseen organisaatioon, vahvaan yrityskulttuuriin ja tehokkaaseen hinnoittelustrategiaan sekä myymälöiden omanlaiseen toiminnallisuuteen ja ulkonäköön.

Byggmax myy rakennustarvikkeita, kuten puutavaraa, lattioita, kipsiä, sementtiä, ikkunoita, ovia ja värejä sekä ammattilaisille että kotinikkareille.

Magnus Agervald, toimitusjohtaja, Byggmax-konserni,
puh. +46 76 119 0020, sähköposti:
magnus.agervald@byggmax.se

Byggmax lyhyesti

Vuonna 1993 perustettu rakennustarvikekauppaketju Byggmaxilla on 63 myymälää Ruotsissa, 22 Norjassa ja yhdeksän Suomessa. Byggmaxin liikevaihto vuonna 2011 oli noin 3 miljardia kruunua (SEK) ja konserni jatkaa vahvaa kasvuaan. Byggmaxin liikeideana on olla edullisin vaihtoehto laadukkaita rakennustarvikkeita ostaville kuluttajille. Kaikissa myymälöissä oleva ns. Drive In -kaista mahdollistaa erityisesti painavien tavaroiden lastaamisen suoraan autoon tai peräkärryyn, mikä tekee Byggmaxissa asioimisesta helppoa ja tehokasta. Byggmax listautui Tukholman pörssiin kesäkuussa 2010. Lisätietoja: www.byggmax.com