Byggmaxin yt-neuvottelut päätökseen – Turun myymälä sulkee ovensa 16. marraskuuta

Filialen Byggmax AB Finlandin 1.10.2019 käynnistyneet yhteistoimintaneuvottelut Turun myymälän osalta ovat päättyneet. Neuvottelujen tuloksena Byggmaxin Suomen ensimmäinen, vuonna 2008 Itäharjun teollisuusalueelle avattu myymälä suljetaan ja kaksi henkilöä joudutaan irtisanomaan.

Myymälä sulkee ovensa lauantaina 16. marraskuuta ja myymälässä on jo aloitettu tuotteiden poistomyynti.

– On todella harmillista, että joudumme lopettamaan Turun myymälän ja sen myötä irtisanomaan kaksi hyvää työntekijää. Yrityksenä joudumme kuitenkin katsomaan Byggmaxin liiketoimintaa Suomessa kokonaisuutena. Turun kaupungin tontilla Itäharjun alueella sijaitseva myymäläkiinteistö on huonossa kunnossa ja alueen kehitys on epävarma. Emme saaneet myymälän liiketoimintaa kannattavaksi yrityksistämme huolimatta. Kiinteistön vuokrasopimus päättyy vuoden vaihteeseen ja se antoi meille hyvän tilaisuuden uudelleenarvioida toimintaamme Turun alueella, sanoo Byggmax Suomen maajohtaja Aleksi Virkkunen.

Raision myymälä uudistetaan ensi keväällä

Turun myymälän sijaan Byggmax panostaa jatkossa Turun alueella Raision myymälän kehittämiseen. Virkkusen mukaan Raision myymälään investoiminen oli selkeä valinta, sillä myymälä on kannattava ja kiinteistö muunnoskelpoinen.

– Päivitämme Raision myymälän keväällä 2020 vastaamaan Byggmaxin uutta myymäläkonseptia ja päivitettyä graafista ilmettä. Uudessa konseptissa avainasemassa ovat entistä laajempi tuotevalikoima ja asiakkaiden entistä parempi opastaminen tuotteiden valinnassa. Uudistus tarkoittaa käytännössä myymälätilan uudelleensuunnittelua sekä entistä näkyvämpiä opastekylttejä esimerkiksi oikean ruuvin tai puutavaran omatoimiseen valitsemiseen, hän kertoo.

Kevään aikana Byggmax suunnittelee uudistavansa myös Kangasalan, Porvoon ja Riihimäen myymälät.

– Pitkän aikavälin tavoitteenamme Suomessa on luoda 20–25 myymälän verkosto, mutta kasvupohjaa pitää ensin tervehdyttää ja keinoja pitää muokata nykytilanteeseen sopiviksi, sanoo Virkkunen.

Byggmax-konsernilla on yhteensä 160 myymälää, joista 11 myymälää on Suomessa. Henkilöstön määrä Suomessa on yt-neuvotteluiden jälkeen noin 80.

Aleksi Virkkunen, Byggmax Suomen maajohtaja
puh. 040 137 7001, aleksi.virkkunen@byggmax.fi

Byggmax-konsernista lyhyesti

Byggmax-konserniin kuuluu Byggmax, Skånska Byggvaror ja Buildor. Konsernin liikevaihto vuonna 2017 oli 5,3 miljardia kruunua. Byggmax Group on vuodesta 2010 noteerattu Nasdaqissa.

Vuonna 1993 perustetulla rakennustarvikekauppaketju Byggmaxilla on 160 myymälää: 108 myymälää Ruotsissa, 41 Norjassa ja 11 Suomessa. Byggmaxin koko myymälätuotevalikoima löytyy yrityksen verkkosivuilta, jossa on lisäksi myös laaja valikoima tilaustuotteita. Byggmaxin liikeideana on olla paras ja edullisin vaihtoehto laadukkaissa rakennustarvikkeissa. Kaikissa myymälöissä on ns. Drive In -piha, mikä mahdollistaa erityisesti painavien tavaroiden lastaamisen suoraan autoon tai peräkärryyn. Asiointi Byggmaxissa on nopeaa ja helppoa. Viime vuosina Byggmax on yrityskauppojen kautta hankkinut Skånska Byggvaror -konsernin sekä Buildor AB:n. Skånska Byggvaror on etä- ja verkkomyyntiin erikoistunut yritys, joka myy mm. lasitettuja ulkohuoneita ja kasvihuoneita. Skånska Byggvaror toimii Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa, jonka lisäksi sillä on useita showroom-myymälöitä. Buildor on nopeasti kasvava rakennustarvikkeiden sekä koti- ja puutarhatuotteiden verkkokauppatoimija.