Capgemini: Yli puolet Suomen nukkuvien puolueesta olisi äänestänyt europarlamenttivaaleissa,  jos sen olisi voinut tehdä mobiilisti

Espoo, 28.5.2014 - Konsultointi-, teknologia- ja ulkoistuspalveluja tarjoavan Capgeminin TNS Gallupilla teettämän kyselyn mukaan 51 % niistä suomalaisista, jotka eivät aikoneet  äänestää juuri päättyneissä europarlamenttivaaleissa, olisivat äänestäneet  jos  se olisi mahdollista tehdä mobiililaitteella (esimerkiksi älypuhelimella  tai tabletilla).

Eurooppalaiset ovat aktiivisimpia mobiililaajakaistan käyttäjiä maailmassa suomalaisten sijoittuessa kärkijoukkoon. Suomalaisista 16-60-vuotiaista 61 % omistaa älypuhelimen¹ ja alle 35-vuotiaista2 jopa 80 % – Internetistä ja kansalaisista on tullut mobiileja. Mutta entä valtionhallinto? Onnistuuko se johtamaan mobiilien palveluiden kehitystä ja hyötymään mobiilin avaamista mahdollisuuksista?

Juuri päättyneissä europarlamenttivaaleissa Suomen äänestysprosentti oli 40.9 %. Koko EU:ssa vuoden 2009 europarlamenttivaalien keskimääräinen äänestysprosentti oli 43 %, mutta 18- 24-vuotiaiden ikäluokassa se oli vain 29 %. Tämä on herättänyt monissa huolta demokratian puolesta.

Capgemin toukokussa 2014 TNS Gallupilla teettämän kyselyn³ mukaan 51 % niistä suomalaisista, jotka eivät aikoneet äänestää tämän vuoden europarlamenttivaaleissa, äänestäisivät jos se olisi mahdollista tehdä mobiililaitteella (kuten älypuhelin tai tabletti). Capgeminin teettämän selvityksen mukaan myös Italiassa4 49 % ja Ranskassa5 39 % nukkuvien puoleista äänestäisi, jos se olisi mahdollista tehdä mobiililaitteella.

Suomessa 18-24-vuotiaista jopa 58 % aktivoituisi äänestämään jos sen voisi tehdä mobiilisti. Mobiiliäänestys aktivoisi vahvasti myös 24-44-vuotiaiden ikäryhmää äänestämään. Maantieteellisesti pääkaupunkiseutulaiset nukkuvan puolueen jäsenet olisivat innokkaimpia mobiiliäänestäjiä. Erityisesti äänestämättä jättäneet, johtavassa asemassa olevat ja ylemmät toimihenkilöt, olisivat valmiita mobiiliuurnille.

Turvallisuusnäkökulmaa ei luonnollisestikaan voida sivuuttaa, mutta mobiilin äänestämisen mahdollisuuksista ja uhista tulisi keskustella avoimesti. Parhaita toimintatapoja voidaan lainata yksityiseltä sektorilta, missä mobiili kauppa ja mobiilit pankkipalvelut kukoistavat. Näitä kokemuksia ja julkisen- ja yksityissektorin yhteistyötä tulisi pyrkiä hyödyntämään parhaan mahdollisen mobiiliäänestysratkaisun luomiseksi. Myös joukkoistaminen voi auttaa parhaiden ratkaisujen luomisessa. Hyvänä esimerkkinä voidaan pitää ylioppilaskirjoitusten sähköistämishanketta, jossa hakkereita kutsuttiin testaamaan järjestelmää pilottivaiheessa. Näin saatiin arvokasta tietoa järjestelmän haavoittuvuuksista.

Lisätietoa:

Leena Lahti, leena.lahti@capgemini.com, +358 50 367 3304

About Capgemini

With more than 130,000 people in over 40 countries, Capgemini is one of the world's foremost providers of consulting, technology and outsourcing services. The Group reported 2013 global revenues of EUR 10.1 billion. Together with its clients, Capgemini creates and delivers business and technology solutions that fit their needs and drive the results they want. A deeply multicultural organization, Capgemini has developed its own way of working, the Collaborative Business ExperienceTM, and draws on Rightshore®, its worldwide delivery model.

Learn more about us at www.capgemini.com.

Rightshore® is a trademark belonging to Capgemini

¹TNS Mobile Life 2013

2Capgeminin TNS Gallupilla 8-15.5.2014 teetettyyn online-kyselytutkimukseen osallistui 1047 18-69-vuotiasta vastaajaa.

³ Viestintävirasto (FICORA)

4 Capgeminin Italiassa toukokuussa 2014 Periscope Market Researchilla teettämä kyselytutkimus

5 Capgeminin Ranskassa toukokuussa 2014 Opinionwaylla teettämä kyselytutkimus