Capgemini-konserni tuo markkinoille ainutlaatuisen kokonaisratkaisun mobiilistrategioille ja -palveluille

Espoo, 2.5.2012 – Konsultointi-, teknologia- ja ulkoistuspalveluja tarjoava Capgemini-konserni tuo markkinoille kattavan palvelukokonaisuuden yritysten mobiilistrategian luomiseen ja toteuttamiseen. Yritysten mobiiliratkaisujen orkestroijana Capgemini ja Sogeti yhdistävät konsultointi-, teknologia- ja menetelmäosaamisensa kykyyn toimittaa globaaleja, teollistuneita palveluja. Asiakkaat saavat mobiiliratkaisut ’yhden kumppanin taktiikalla’ maailmanlaajuisesti.

Osana julkistusta Capgemini ja Sogeti perustavat Intiaan mobiilisovellusten palvelukeskuksen Mobile Applications Service Centre of Excellence, jossa 250 asiantuntijaa tukee ensiluokkaisten mobiilisovellusten toimittamista asiakkaille maailmanlaajuisesti. Kohdemarkkinat näille palveluille ovat Ranska, Saksa, Alankomaat, Ruotsi, Iso-Britannia ja Pohjois-Amerikka. Globaali mobiiliratkaisujen palvelutarjooma on yksi nopeasti kasvavista ja kannattavista alueista, joihin Capgemini-konserni keskittyy. Mobiiliratkaisujen odotetaan kasvattavan konsernin liikevaihtoa 400 miljoonaa euroa vuoteen 2015 mennessä.

Gartner nimesi mobiiliteknologiat tietohallintojohdon toiseksi tärkeimmäksi teknologiaprioriteetiksi tutkimuksessaan 2012 CIO Agendaˡ. Mobiilikäyttäjiä on maailmanlaajuisesti satoja miljoonia ja ladattujen mobiilisovellusten määrä on kymmeniä miljardeja. Organisaatioissa tiedostetaan yhä paremmin, että asiakkaat ja työntekijät haluavat olla kanssakäymisissä nopeasti ja sijainnista riippumatta. Tästä johtuen mobiilipalvelut ovat yksi nopeimmin kasvava it-palvelumarkkina. Tutkimuslaitos Forresterin mukaan mobiilisovelluspalveluiden markkina on arviolta peräti 17 miljardia dollaria vuoteen 2015 mennessä².

”Mobiilikäytön odotetaan kasvavan nopeasti tulevien vuosien aikana yritysten omaksuessa tämän uuden tavan edistää työvoimansa liikkuvuutta ja linkittyä paremmin asiakkaiden kanssa. Yritykset tukeutuvat palvelutoimittajien apuun mobiilihankkeissa. Mobiiliympäristö muuttuu nopeasti, eikä yrityksillä välttämättä ole omaa osaamista ja resursseja mukautua muutokseen”, määritellään Gartnerin analyysissä³.

Capgemini ja Sogeti tarjoavat organisaatioille liiketoimintalähtöisen lähestymistavan mobiiliratkaisuihin riippumatta niiden lähtötasosta. Ratkaisut tukevat yritysten vuorovaikutusta yhä suuremman mobiiliasiakaskunnan kanssa tavoitteenaan parantaa asiakasuskollisuutta ja vauhdittaa myyntiä. Ratkaisut myös tukevat liikkuvan työn tekijöitä tarjoamalla paremman pääsyn kriittisiin liiketoimintasovelluksiin ja -tietoon sijainnista riippumatta. Lisäksi ratkaisut tukevat koneelta koneelle (machine-to-machine) -viestintää kytkemällä henkilökohtaiset, langattomat mobiililaitteet it-järjestelmiin reaaliajassa.

Uusi mobiilipalvelutarjooma vahvistaa Capgemini-konsernin kumppanuuksia maailman johtavien yritysten kuten SAP AG:n, Sybasen ja Microsoftin kanssa sekä rakentaa laajaa mobiilikumppaneiden ekosysteemiä. Kustannukset räätälöidään asiakkaan tarpeiden mukaan. Palvelumalli toteutetaan joko software-as-a-service (SaaS) tai platform-as-a-service (PaaS) -mallilla, jolloin asiakas maksaa ohjelmistoista, käyttöönotosta, ylläpidosta ja sovellustuesta kuukausittain.

Palvelulinjaan kuuluu viisi elementtiä, jotka ovat hankittavissa erillisinä osioina tai kokonaisratkaisuna:

1. Mobiilistrategia: antaa organisaatioille mahdollisuuden kehittää yhtenäinen mobiilistrategia.
  2. Mobiilisovellukset: ratkaisumalli kattaa kaikki sovelluskehityksen vaiheet.
  3. Mobiiliratkaisujen hallinta: end-to-end-sovellusten kattaviin elinkaaripalveluihin kuuluvat sovellusten ja laitteiden hallinta. Tämä toimitetaan palvelumallina, jolloin tuki ja ylläpito hoituvat pilvipalveluna.
  4. Mobiilialustat: työkalut ja palvelut, jotka mahdollistavat mobiiliratkaisut useilla eri alustoilla.
  5. Jälleenmyynti: Capgemini-konsernin myyntikumppaneiden ja heidän lisensiointimalliensa avulla asiakkaille avautuvat kumppaneiden mobiilialustat, infrastruktuurilaitteisto ja mobiililaitteet.

”Älypuhelimet, tabletit ja sovellukset ovat kytkeneet mobiiliteknologian tiiviisti elämäämme. Tämä vallankumous on muuttamassa tapamme tehdä töitä ja olla vuorovaikutuksessa. Organisaatioiden täytyy reagoida tähän tai sitten ottaa riski kehityksestä jälkeen jäämisestä”, sanoo Globaalin Mobile Solutions -palvelutarjooman johtaja Fernando Alvarez Capgeminiltä. ”Mobiliteetti ei ole vain uusien mobiilisovellusten luomista. Yritysten mobiiliratkaisujen orkestroijana meillä on maailmanlaajuinen osaaminen ja valmius toimia strategisena kumppanina asiakkaidemme mobiiliratkaisuissa ja tukea heitä matkalla mobiiliin liiketoimintaan.”

Toimitettuaan mobiiliratkaisuja jo yli 15 vuoden ajan Capgeminin ja Sogetin lukuisiin mobiililiiketoiminnan suurasiakkaisiin kuuluvat muun muassa pohjoismainen energiayhtiö One Nordic sekä virvoitusjuomayhtiö Coca Cola.

”Tuhannet esimiehemme ja työntekijämme käyttävät mobiililaitteita päivittäin päätöksenteon tukena”, kertoo Coca Colan Dirk Du Toit, Group Director of Architecture and Enabling Technologies. ”Capgemini suunnitteli meille Sybasen® Uniwired-alustaan pohjautuvan ratkaisun, jonka nearshore- ja onshore-tiimit kehittivät ja testasivat. Ratkaisun avulla johtoryhmämme pystyy tehokkaaseen ja reaaliaikaiseen päätöksentekoon työnkulun hyväksymisjärjestelmän avulla. Järjestelmä on elintärkeä päätöksentekoprosessillemme, ja päätökset tehdäänkin yhä useammin liikekannalla.”

”Sogetin toimittama uusi mobiilialusta on parantanut asiakaspalveluamme ja tarjonnut työntekijöillemme tehokkaamman työympäristön”, sanoo Ola Bernersson, ONE Nordicin projektipäällikkö. ”Mobiilialusta on vähentänyt teknistä monimutkaisuutta, alentanut kustannuksia sekä antanut meille mahdollisuuden hyödyntää uudenlaisia mobiileja työtapoja. ONE Nordic ja Sogeti ovat yhdessä määritelleet uudet liiketoimintatavoitteet, arkkitehtuurin ja ratkaisut, joilla liiketoiminnasta pyritään tekemään yhä asiakaslähtöisempää.”

Lisätietoja Capgeminin ja Sogetin mobiiliratkaisuista:

www.capgemini.com/mobility

www.sogeti.com/mobility

ˡ Gartner Inc., “Amplifying the Enterprise: The 2012 CIO Agenda”, tammikuu 2012

² “Mobile App Internet Recasts The Software And Services Landscape,” Forrester Research Inc., helmikuu 2011

³ Gartner Inc.: ‘Emerging Service Analysis: Enterprise Mobility Consulting, Application Development and Integration Services’, Susan Tan, joulukuu 2011

Capgeminin lehdistökontakti:
Leena Lahti
Puh:+358 50 367 3304
leena.lahti@capgemini.com

Sogetin lehdistökontakti:
Juha Vaitilo
Puh:+358 40 5500 734
juha.vaitilo@sogeti.com

Capgemini-konserni: Capgemini ja Sogeti
Capgemini on maailman johtavia konsultointi-, teknologia- ja ulkoistuspalveluiden tarjoajia. Konsernin palveluksessa on noin 120 000 työntekijää 40 maassa, ja sen liikevaihto oli 9,7 miljardia euroa vuonna 2011. Yhdessä asiakkaidensa kanssa Capgemini kehittää ja toimittaa liiketoiminta- ja teknologiaratkaisuja, jotka vastaavat heidän tarpeitaan ja auttavat heitä pääsemään tavoitteisiinsa. Monikulttuurisena organisaationa Capgemini on kehittänyt yhteistyötä korostavan Collaborative Business ExperienceTM. -työskentelytavan ja hyödyntää maailmanlaajuista Rightshore®-toimitusmallia.

Sogeti, Capgeminin sisaryhtiö, on paikallisten it-palveluiden johtava toimittaja, jonka palveluksessa on yli 20 000 konsulttia 15 maassa Euroopassa, Yhdysvalloissa sekä Intiassa. Sogeti on erikoistunut korkealuokkaisten laadunvarmistus- ja testauspalveluiden toimittamiseen.

Capgemini ja Sogeti ovat kehittäneet yhdessä innovatiivisia, liiketoimintalähtöisiä laadunvarmistus- ja testauspalveluita joissa yhdistyvät alan parhaat testausmenetelmät (TMap® ja TPI®) sekä globaali toimitusmalli Rightshore®, jotka auttavat organisaatioita saavuttamaan testaukseen ja laadunvarmistukseen liittyvät tavoitteensa.

Lisätietoa:
www.sogeti.fi

www.fi.capgemini.com

Rightshore® on Capgeminin rekisteröimä tavaramerkki.

TMap®, TMap NEXT®, TPI® ja TPI NEXT® ovat Sogetin rekisteröimiä tavaramerkkejä.