DNA ja Solita julkistivat IoT-yhteistyön

Euroopan tasolla uniikki alustatalouden palvelumalli vauhdittamaan suomalaisyritysten IoT-liiketoimintaa

Strategia-, teknologia- ja designyhtiö Solita sekä tietoliikennekonserni DNA aloittavat IoT-yhteistyön, joka tuo asiakasyritysten ulottuville uudenlaisen, alojensa huippuyrityksistä koostuvan teollisen internetin ekosysteemin. IoT-toteutukset kiinnostavat nyt suuresti suomalaisyrityksiä, mutta teknologioiden, toimittajien ja alustojen valintaan liittyvät kysymykset jarruttavat usein IoT-hankkeiden liikkeellelähtöä. Solitan ja DNA:n tarjoamalla uudella palvelumallilla vastataan tähän haasteeseen lähteä nopeasti liikkeelle.

Solitan kokoama IoT-ekosysteemi on sekä Suomen että Euroopan tasolla uniikki modulaarinen alustatalouden palvelumalli. Tavoite on auttaa rikastamaan asiakasyrityksen olemassa olevaa toimintaympäristöä toimivaksi IoT-kokonaisuudeksi tarjoamalla niitä palveluita ja tuotteita, joita asiakas tarvitsee esimerkiksi testaamiseen, tekoälyn hyödyntämiseen, datan keräämiseen, analytiikkaan, visualisointiin kuin pilviratkaisuihin. DNA tuo kokonaisuudessa asiakkaille nopean ja luotettavan pääsyn sensoridataan kaikkialla Suomessa sekä kansainvälisesti IoT World Alliancen tukemana. DNA kuuluu allianssiin ainoana suomalaisena teleoperaattorina. Allianssin tuki ja DNA:n IoT liittymien hallintaan valjastettu Ciscon Jasper-alusta mahdollistavat suomalaisille yrityksille saumattoman väylän kansainvälisille markkinoille. Muita Solitan kokoamassa IoT-ekosysteemissä mukana olevia yrityksiä ovat mm. Haltian, Virelabs, ElfGroup, Testimate, Unseen Technologies, AWS, Kaltiot, IBM, Azure, Tableau ja Wazombi Labs. Asiakkaan tarvitsemat tuotteet ja palvelut valitaan asiakkaan tilanteen ja tarpeiden mukaan.

”Yritykset ymmärtävät jo hallussaan olevan datan potentiaalin, mutta laitteiden, tuotteiden ja palveluiden kytkeminen luotettavilla yhteyksillä käytössä oleviin järjestelmiin vaatii usein ennakoitua enemmän sekä aikaa että resursseja tutustua teknologioihin, kumppaneihin ja palvelualustoihin. Tarjoamalla asiakkaan käyttöön valmiin verkoston testattuja ratkaisuja ja kumppaneita pystymme nopeuttamaan ketterää liikkeellelähtöä – kokeiluhankkeita on nopeimmillaan jo polkaistu käyntiin jopa viikossa”, Solitan IoT-liiketoiminnasta vastaava Janne Siltari kertoo. ”Yksinkertaiset IoT-ratkaisut ovat usein parhaita ja tuovat valtavasti lisäarvoa yritysten arkeen. Palvelumuotoilun, analytiikan ja koneoppimisen avulla näitä hyötyjä pystytään moninkertaistamaan ja toimintoja kehittämään vielä huikeasti eteenpäin.”

Luotettavat ja automatisoidusti hallittavat tietoliikenneyhteydet ovat tärkeitä myös IoT-toteutuksissa, sillä yritys saattaa esimerkiksi haluta IoT-toteutuksen samanaikaisesti satoihin kohteisiin. Kaikkiin kohteisiin on tällöin asennettava anturit ja anturit yhdistettävä verkkoon.

”Suomeen asennetaan lähivuosina miljoonia uusia verkkoon liitettäviä älylaitteita. DNA:n IoT-palveluissa on jo 5G-verkon tasoisia elementtejä käytössä, eli IoT:n saralla pystymme tarjoamaan monia tulevaisuuden palveluita jo nyt. Haluamme auttaa tarjoamaan suomalaisyrityksille täysin uudenlaista IoT-palvelumallia, joka vauhdittaa uuden teknologian hyödyntämistä ja sitä kautta yritysten menestystä. Arvostamme Solitan laajaa osaamista IoT-ratkaisujen eri osa-alueilla”, kertoo DNA:n yritysliiketoiminnassa IoT Connectivity -palveluista vastaava johtaja Esa Kinnunen.

Palvelumuotoilu jalostaa IoT:n tuomat hyödyt

Digitaalisuuden kolmanneksi aalloksikin luonnehdittu IoT eli esineiden ja asioiden internet muuttaa yritysmaailmaa radikaalisti lähivuosina. Kaikkien toimialojen yritysten liiketoimintamallit, prosessit ja johtaminen muuttuvat. IoT-ratkaisujen avulla yritykset pystyvät säästämään työaikaa ja kustannuksia sekä parhaimmillaan luomaan uusia liiketoimintamahdollisuuksia, kun ne automatisoivat, ennakoivat ja paikantavat erilaisia toimintoja. Teknologiaa hyödyntämällä voidaan järkevöittää työtehtäviä ja synnyttää uusia tehokkaita toimintamalleja. ”Palvelumuotoilun menetelmillä on paljon annettavaa usein liiankin teknologiakeskeisesti etenevään IoT-liiketoimintakehitykseen. Teknologiaan keskittymisen sijasta tarvitaan kykyä nähdä uudet mahdollisuudet kokonaisuudessa ja kykyä vauhdittaa toimintatapojen muutosta ja uusien teknologioiden omaksumista”, summaa Solitan Janne Siltari.

LISÄTIETOJA:

Solita Oy, Janne Siltari, johtaja, IoT, p. 040 5170 196, janne.siltari@solita.fi

DNA Oyj, Esa Kinnunen, johtaja, DNA Connectivity IoT, p.044 044 7073, esa.kinnunen@dna.fi

Solita on suomalainen teknologia-, strategia- ja designyritys. Valjastamme ihmisymmärryksen ja älykkäät teknologiaratkaisut palvelemaan parempaa elämää. Olemme muutosvoima, joka luo uusia toimintatapoja, palveluja ja teknologiaratkaisuja uudistaen yrityksiä ja yhteiskuntaa. Solita työllistää 650 strategisen konsultoinnin, palvelumuotoilun, digitaalisten palvelujen, AI- ja analytiikkaratkaisujen sekä pilvipalvelujen asiantuntijaa Helsingissä, Tampereella, Oulussa, Tallinnassa, Tukholmassa ja Singaporessa. www.solita.fi

DNA Oyj on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yhteydenpitoon, viihtymiseen ja työntekoon laadukkaita puhe, data- ja tv-palveluita. DNA on Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija sekä kaapeli- että antenniverkossa. Yritysten osalta DNA näkee keskeisenä kasvualueena ajasta ja paikasta riippumattoman uuden työn, joka mahdollistuu älykkäillä päätelaitteilla, monipuolisilla viestintäpalveluilla ja nopeilla yhteyksillä. DNA:n liikevaihto vuonna 2017 oli 886 miljoonaa euroa ja liiketulos 124 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 3,9 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Konserniin kuuluu myös DNA Kauppa, Suomen laajin matkapuhelimia myyvä myymäläketju. DNA:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi ja www.dna.fi/yrityksille/iot/iot-ratkaisut