Edenred vie lounassetelin mobiiliin – sovelluksella neljännesmiljoona potentiaalista käyttäjää

Lounasmaksamisen markkinajohtaja Edenred Finland tarjoaa asiakkailleen Lounassetelin ja -kortin rinnalle nyt myös mobiilimaksamisen.  Mobiilimaksaminen muuttaa lounasedun käytön entistä helpommaksi ja nopeammaksi sekä käyttäjän, yrityksen että ravintoloitsijan näkökulmasta. Edenredin lounaskorttia tai Lounasseteleitä käyttää tällä hetkellä 250 000 suomalaista. Lounasseteli otettiin Suomessa käyttöön jo vuonna 1974.

–Mobiilimaksaminen etenee suurin harppauksin Suomessa. Kuluttajat ja yritykset haluavat ottaa käyttöön uusia ja helppokäyttöisiä maksutapoja. Mobiilimaksaminen tarjoaa asiakkaille uuden vaihtoehdon Lounassetelin ja -kortin rinnalle. Mobiilisovelluksen käyttö on helppoa ja turvallista sekä käyttäjän, työnantajan että ravintoloitsijan näkökulmista, kertoo Edenredin toimitusjohtaja Leena Hellfors.

Mobiilimaksu on automaattisesti kaikkien Edenredin maksukorttiasiakkaiden käytössä MyEdenred-sovelluksessa. Sovellus toimii kaikilla yleisillä käyttöjärjestelmillä. Sovelluksen lataaminen onnistuu ilmaiseksi sovelluskaupasta. Edenredin maksukorttia voi käyttää yli 13 000 eri lounaspaikassa.

Mobiilimaksun suorittaminen tapahtuu muutaman yksinkertaisen vaiheen kautta MyEdenred-sovelluksessa. Sovellus näyttää lähellä olevat lounaspaikat tai asiakas voi etsiä haluamansa ruokapaikan nimen perusteella, asiakas syöttää lounaan hinnan sovellukseen ja vahvistaa maksun. Tämän jälkeen asiakas näyttää maksukuitin puhelimestaan ravintolan kassalla ja merkitsee sen käytetyksi. Ravintoloitsija todentaa tarvittaessa maksutapahtuman omasta Kumppani-portaalista.

- Mobiilisovelluksen käyttö sujuvoittaa ja nopeuttaa maksutilannetta. Sen ehdottomat vahvuudet ovat käytön vaivattomuus ja reaaliaikaisuus. Maksutapahtuma on helppo todentaa kassalla, kun asiakas merkitsee kuitin käytetyksi. Mobiilisovelluksen käyttö on lyhentänyt jonoja, jolloin asiakkailla jää enemmän aikaa siihen tärkeimpään, eli syömiseen, kertoo mobiilimaksamisen pilotointiin jo kuukausien ajan osallistunut Leijona Catering Ravintola Elimäen ravintolapäällikkö Jouni Heinonen.

Heinosen mukaan on myös helppo tarkistaa, että ravintolalla käytössä olevaan Kumppani-portaaliin on kirjautunut sama summa kuin omaan kassaraporttiin. Ja jos maksu pitää perua, on ravintolan helppo tehdä se reaaliajassa ilman erillistä yhteydenottoa palvelun ylläpitäjään.

Lounasedulla pitkät perinteet Suomessa

Kansainvälinen Edenred on toiminut Suomessa vuodesta 2005, mutta lounasedun historia ulottuu Suomessa jo vuoteen 1970, jolloin maahamme luotiin verohelpotettu lounasetujärjestelmä. Kaikille tuttu lounasseteli lanseerattiin vuonna 1974, kun ravintolaelinkeino ja Luottokunta perustivat Lounasseteli Oy:n.  Lounassetelit siirtyivät Edenredin omistukseen vuonna 2014 yhtiön ostettua henkilöstöetutuotteet mukaan lukien Lounassetelit Nets Oy:ltä. Lounassetelin alkuperäinen idea kehitettiin Englannissa, jossa ensimmäiset setelit otettiin käyttöön jo 50-luvulla. Ranskassa lounassetelistä tuli ensimmäinen virallisesti hyväksytty luontaisetu 1967.

Verotuetun lounaan tavoitteena on virkistää, motivoida ja sitouttaa työntekijöitä. Useat tutkimukset osoittavat, että säännöllinen lounastauko edistää työhyvinvointia sekä vaikuttaa olennaisesti työssä jaksamiseen ja työtehoon. Verotuetulla lounasruokailulla on lisäksi erittäin suuri työllistävä vaikutus ravintola-alalla.

Työntekijöiden lounassyömisen kokonaismarkkina on Suomessa 2,1 miljardia, kun mukaan lasketaan lounasedun lisäksi työpaikkojen sopimusruokailu, omat eväät sekä lounasruokailu ilman lounasetua. Tuetun lounasruokailun osuus kokonaismarkkinasta on noin 900 miljoonaa euroa, eli vajaa puolet.

Edenred Finland on työsuhde-etujen markkinajohtaja, 300 000 suomalaista käyttää Edenredin tarjoamia työsuhde-etuja. Lounasedun lisäksi Edenredin palveluista löytyvät kulttuuri- ja liikuntaetu sekä työmatkaetu.

Videotiedote uudesta mobiilisovelluksesta löytyy täältä:

Leena Hellfors

Edenred Finland Oy

leena.hellfors@edenred.com

Edenred Finland on Suomen johtava työsuhde-etujen tarjoaja ja suomalaisten yritysten kumppani työhyvinvoinnin edistämisessä. Ratkaisumme sitouttavat ja virkistävät työntekijöitä, mikä puolestaan vaikuttaa merkittävästi koko yrityksen suorituskykyyn. Valikoimaamme kuuluu lounas-, liikunta- ja kulttuuri- sekä työmatkaeturatkaisu. Edenredin ratkaisut käyvät yli 20 000 käyttöpaikassa ympäri Suomea. Palvelemme yli 17 000 yritysasiakasta ja tuotteitamme käyttää noin 250 000 suomalaista työntekijää. Yrittäjähenkisyys ja innovointikyky ovat Edenredin tärkeimpiä arvoja ja ne näkyvätkin yrityksemme jokapäiväisessä toiminnassa ja tuotekehityksessä. Edenred on Pariisin pörssiin listattu maailman johtava prepaid-maksuvälineratkaisujen tarjoaja. Se toimii 42 maassa noin 6 000 työntekijän voimin. Edenredillä on lähes 660 000 yritys- ja julkishallinnon asiakasta, 1,4 miljoonaa kumppania ja 41 miljoonaa edunsaajaa.