Eetu Heikasta marraskuun Nettienkeli

Nuoriso- ja vapaa-ajan ohjaaja sekä kiusaamisen kokemusasiantuntija ja kevytyrittäjä Eetu Heikka on valittu marraskuun Nettienkeliksi. Palkinto myönnetään kuukausittain joko yksityishenkilölle, yhteisölle tai yritykselle, joka tekee tärkeää ja näkyvää nettivihan ja -kiusaamisen vastaista työtä netissä tai sosiaalisessa mediassa.

Nettirikosten ehkäisyyn ja seurausten minimoimiseen erikoistunut vakuutuspalveluyhtiö mySafetyn perustama Nettienkeli-palkinto on vastaisku yhä raaistuvalle nettikiusaamisilmiölle.

– Nettienkeli-palkinto huomioi henkilöitä ja tahoja, jotka uskaltavat puhua ja puuttua nettikiusaamiseen sekä tekevät näyttävää nettivihan ja nettikiusaamisen vastaista työtä netissä tai sosiaalisessa mediassa. Palkinnon tavoitteena on myös osaltaan ylläpitää keskustelua ja lisätä tietoisuuttaa nettivihasta ja nettikiusaamisesta, kertoo mySafetyn toimitusjohtaja Niclas Fagerlund.

Heikka: ”Nuorten on ymmärrettävä, että kiusaamisella on seurauksia”

Marraskuun 2020 Nettienkeliksi on valittu nuoriso- ja vapaa-ajan ohjaaja sekä kiusaamisen kokemusasiantuntija ja kevytyrittäjä Eetu Heikka.

Nettienkelin tuomaristossa toimiva TikTok-vaikuttaja Sari Aalto kertoo, että Eetu Heikan valinta marraskuun Nettienkeliksi oli sydämen asia.

– Eetu on kääntänyt lapsuutensa kiusaamiskokemukset vahvuudeksi, jota hän nyt hyödyntää toisten auttamiseen. Hän jalkautuu kouluihin, työpaikoille ja tapahtumiin kertomaan oman selviytymistarinansa kymmenen vuotta kestäneestä koulukiusaamisesta, joka yläkouluun siirtyessä muuttui vakavaksi nettikiusaamiseksi. Nuoriso- ja vapaa-ajan ohjaajaksi kouluttautunut Eetu kertoo myös, kuinka kiusaamista voi ehkäistä ja miten siitä voi toipua. Nuoren miehen tarina on vahva ja se koskettaa kuulijaa iästä riippumatta. Kokemusasiantuntijana hän on aidosti läsnä ja hän tekee arvokasta työtä kohtaamalla nettikiusaamiselle alttiita nuoria ja keskustelemalla rohkeasti vaikeastakin aiheesta, Sari Aalto kertaa tuomariston perusteluja.

– Minua on kiusattu vakavasti koko lapsuuteni. Yläasteella kiusaaminen siirtyi nettiin ja kiusaaminen raaistui entisestään. Sain tappouhkauksia. Netissä kiusaaminen on helpompaa, kun sen voi tehdä anonyymisti ja kohtaamatta kiusattua, kertoo Eetu Heikka.

Kouluttauduttuaan nuoriso- ja vapaa-ajan ohjaajaksi Heikka päätti, että haluaa tehdä aktiivisesti kiusaamisen vastaista työtä.

– Haluan vaikuttaa siihen, että kiusaamisesta puhutaan avoimesti ja kuuluvasti erityisesti nuorten keskuudessa. Nuorten on ymmärrettävä, miten kiusaaminen vaikuttaa kiusattuun, että kiusaamisella on seurauksia. Kokemusasiantuntijana kerron avoimesti omista kokemuksistani ja uskon, että pystyn tarinani kautta vaikuttamaan nuorten ajatusmaailmaan. Koen tekeväni tärkeää nettikiusaamisen vastaista työtä ja olen otettu siitä, että juuri minut valittiin marraskuun Nettienkeliksi. Kuukauden nettienkeli -palkinto ottaa kantaa nettikiusaamiseen ja tukee näkyvästi nettikiusaamisen vastaista työtä, sanoo Eetu Heikka.

Heikan käsikirjoittama ja ohjaama kiusaamista käsittelemä Kaisla-lyhytelokuva julkaistaan lauantaina 14.11.2020 klo 19.00. Lyhytelokuvan päärooleissa ovat Ella Mattila (Kaisla) ja Meiju Järvimäki (Vilma, Kaislan ystävä). Elokuvan traileriin voi tutustua tästä.

Seuraava Kuukauden nettienkeli joulukuussa

Tuomaristo valitsee Suomen seuraavan Kuukauden nettienkelin joulukuussa. Nettienkeli voi olla joko yksityishenkilö, yhteisö tai yritys, ja omia ehdotuksia Kuukauden nettienkeliksi voi jättää osoitteessa www.mysafety.fi/nettienkeli.

MySafety-konserni on jakanut Nettienkeli-palkintoa Ruotsissa jo vuodesta 2015 lähtien. Ruotsissa palkintokonseptin tukijoihin kuuluu myös Ruotsin kuningasperhe, sillä prinssi Carl Philipin ja prinsessa Sofian säätiö on ollut mukana jakamassa Vuoden Nettienkeli lapsille ja nuorille -kunniapalkintoa.

Niclas Fagerlund
MySafety Oy
niclas.fagerlund@mysafety.fi

MySafety on paikallisesti palveleva ihmisen ja yrityksen turva verkon rikoksia vastaan. Tarjoamme Suomen kattavimmat vakuutuspalvelut verkossa tapahtuvien rikosten ennaltaehkäisyyn ja seurausten minimoimiseen. Toimipisteemme sijaitsevat Helsingin Vallilassa ja Kuopiossa ja asiakkaitamme palvelee noin 50 asiantuntijaa. Konsernin pääkonttori on Ruotsissa, jossa yritys on toiminut vuodesta 1999. Suomessa olemme toimineet vuodesta 2008. Lisätietoja osoitteesta www.mysafety.fi.