EmCen kysely organisaatioille: Taloushallinnossa ollaan varovaisen kiinnostuneita Windows Phone 7 työkäytöstä

– EmCe kehittämässä ensimmäisiä mobiilisovelluksia

Pienille ja keskisuurille yrityksille talousohjelmistoja tarjoava EmCe Solution Partner on kartoittanut kyselytutkimuksella¹ taloushallinnon ammattilaisten kiinnostusta ottaa työkäyttöön Windows Phone 7. Vastaajista 58 prosenttia aikoo hankkia Windows Phone 7 seuraavien 1-5 vuoden sisällä. EmCen kyselyssä kartoitettiin myös vastaajien kiinnostusta hoitaa joitakin taloushallinnon tehtäviä mobiilisti Windows Phone 7 -puhelinta käyttäen. Kolmannes taloushallinnon ammattilaisista pitää mobiililiittymää taloushallinnon ohjelmistoihin tärkeänä tai erittäin tärkeänä. Tarpeettomana sitä pitää joka viides vastaaja.

Vastaajat haluaisivat käyttää mobiilisovellusta ensisijaisesti tuloslaskelmiin, ostolaskujen käsittelyyn, työajanhallintaan, kirjanpito- ja taseraportteihin sekä osoitteistoihin. Avovastauksissa korostuu etätyömahdollisuuden tukeminen sekä erilaisten raporttien käsitteleminen. Myös ostolaskujen hyväksyntä ja asiakkaiden yhteystietojen hakeminen toistuivat avovastauksissa useasti.

Kyselyn vastaajat pitävät taloushallinnon mobiilisovellusten tärkeimpänä ominaisuutena helppokäyttöisyyttä. Muita vastaajille tärkeitä ominaisuuksia ovat monipuolisuus, selkeä ulkoasu, tietoturvallisuus ja nopeus.

EmCen Windows Phonelle kehittämällä mobiilisovelluksella ei ole tarkoitus hoitaa taloushallintoa kokonaisuudessaan. Mobiilisovelluksella on enimmäkseen tarkoitus tutkia jo valmista aineistoa varsinaisesta taloushallintosovelluksesta.

”EmCen ratkaisut rakentuvat Microsoft-teknologialle, joka on eniten käytetty ja tutuin sovellusperhe pk-yrityksissä”, sanoo toimitusjohtaja Markus Backlund EmCe Solution Partnerilta. ”Luonteva jatkokehityspolku on tarjota asiakkaillemme pääsy osaan järjestelmän toiminnallisuudesta ja tiedoista myös mobiilisti, ajasta ja paikasta riippumatta. Kartoituksen perusteella Windows Phone-tuoteperhe tulee olemaan yhä useamman taloushallinnon asiantuntijan puhelinvalinta.”

¹ EmCen asiakkailta kysyttiin mielipidettä taloushallinnon prosessien siirtämisestä mobiilialustalle sekä mitä prosesseja käyttäjät kokevat hyödyllisinä mobiiliympäristössä. EmCen teettämä selvitys toteutettiin sähköisenä kyselytutkimuksena syksyn 2011 aikana. Tutkimukseen vastasi yhteensä 67 henkilöä EmCen asiakaskunnasta. Vastaajat edustavat yritysten ylintä johtoa (33 %) sekä talousjohtoa ja palkkahallintoa (67 %).

Toimitusjohtaja Markus Backlund, EmCe Solution Partner Oy

Sähköposti: markus.backlund(a)emce.fi

EmCe Solution Partner Oy

Vuonna 1980 perustettu EmCe Solution Partner Oy tarjoaa talousohjelmistoja pienille ja keskisuurille yrityksille. Yhtiön liikevaihto oli 7,0 miljoonaa euroa vuonna 2010. EmCen palveluksessa on 64 työntekijää. Yhtiöllä on toimipisteet Helsingissä, Tampereella, Oulussa ja Lahdessa.