Färsaarten digiloikkaa vauhdittaa suomalainen eSystems - Jättihanke toteutettiin low-code-teknologialla

Färsaarten digitalisoinnista ja taloudesta vastaava ministeriö tilasi suomalaisen eSystemsin tekemään sille keskeiset julkisen sektorin palvelut yhteen tuovan viestinnällisen portaalin. Mittava ja kriittinen projekti toteutettiin OutSystemsin low-code-teknologialla 35 viikossa.

Färsaaret on lanseerannut asukkaidensa käyttöön julkisen ja kunnallisen sektorien palvelut yhteen kokoavan portaalin. Portaalissa on mukana myös yksityisen sektorin toimijoita muun muassa pankki-, vakuutus- ja operaattorialoilta.

Färsaarten Digitalisointi- ja Talousministeriön tilaaman hankkeen tarkoitus on vauhdittaa autonomisen saarialueen digitaalista kehitystä.

Portaalin on kokonaisuudessaan toteuttanut OutSystemsin low-code teknologiaan erikoistunut suomalainen ohjelmointiyritys eSystems.

Portaali mahdollistaa yhdestä paikasta kommunikoinnin kaikkiin siihen kytkettyihin tahoihin koululaitoksesta työvoimatoimistoon. Lisäksi se purkaa raja-aidat toimijoiden väliltä siten, että läpinäkyvyys eri palveluntarjoajien kesken on mahdollisimman suuri. ESystemsin palvelujohtaja Mika Roivanen kertoo sen tarkoittavan esimerkiksi sitä, että verottaja saa tiedon, kun asukas hakee sosiaalitukea tai asukkaan tehdessä muuttoilmoituksen, viesti uudesta osoitteesta välittyy automaattisesti myös operaattorille.

”Työn lähtökohta oli saada kaikki kunnallinen ja valtiollinen kommunikointi yhteen paikkaan siten, että färsaarelaiset voivat hoitaa asioitaan helposti moderneilla selaimilla ja mobiililaitteilla paikasta sekä ajasta riippumatta”, hän kertoo.

”Julkiselle sektorille portaalista syntyvä etu on muun muassa se, että raja-aitojen kaatuessa palveluntuottajien väliltä läpinäkyvyys kasvaa ja tahattomia tai tahallisia väärinkäytöksiä ei pääse syntymään.”

Low-codella valmista 35 viikossa

Suomalainen eSystems on yksi Pohjois-Euroopan tunnetuimpia OutSystemsin teknologiaan keskittyneitä ohjelmointiyrityksiä. Sen vuoksi Färsaarten Digitalisointi- ja Talousministeriö ei järjestänyt hankkeeseen liittyen tarjouskilpailua, vaan otti suoraan yhteyttä eSystemsiin.

Low-code-teknologian ansiosta palvelun ohjelmointi kesti viiden ohjelmoijan kokoiselta tiimiltä vain 35 viikkoa.

”Halusimme luoda sovellusympäristön, joka skaalautuu, on turvallinen ja on laajennettavissa edelleen eri tekijöiden toimesta low-code-teknologialla. Valitun teknologian ansiosta saimme ratkaisun valmiiksi minimaalisessa ajassa. Työmäärä low-codella on tyypillisesti noin neljäsosa normaalikoodaukseen verrattuna”, eSystemsillä projektista vastannut Denis Pertsev kertoo.

Ratkaisu tukee laajasti saarialueen digitalista kehitystä. Färsaaret koostuu kahdestatoista saaresta, mikä hankaloittaa monien ryhmien liikkumista ja toimintaa. Palveluiden saavutettavuuden takaamiseksi digitalisointi ja yksinkertainen käytettävyys ovat välttämättömyyksiä.

Lisäksi Färsaarilla käynnissä oleva digitaalinen siirtymä on hallinnon yksi keino ehkäistä aivovuotoa. Kalastuksesta elävä saariryhmä haluaa kehittyä tarjoamaan tietohallintoa koskevia työn kuvia, jotta myös koulutettu väestö voisi jäädä synnyinsijoilleen. Infrastruktuurin monipuolinen sähköistäminen tukee tätäkin tavoitetta.

Färsaaret:

Färsaaret on Tanskalle kuuluva itsehallinnollinen alue Atlantin valtamerellä.

Färsaarten 12 saarta sijaitsevat Skotlannin, Norjan ja Islannin välillä.

Saaret syntyivät 55 miljoonaa vuotta sitten, ja nykyisin Färsaarilla asuu 50 250 ihmistä (v. 2017).

Viikingit liittivät Färsaaret osaksi Norjaa 800-luvulla.

1300-luvulla Färsaaret siirtyivät Tanska-Norjan omistukseen, kun Norjan ja Tanskan kuningaskunnat yhdistyivät.

1800-luvulla Färsaaret jäi Tanskan omistukseen Norjan muodostaessa uuden unionin Ruotsin kanssa.

Autonomian saarialue sai Toisessa maailmansodassa englantilaisten tuella.

Saarten pääelinkeino on ollut kalastus aina 1920-luvulta lähtien.

Lähde: Wikipedia

OutSystemsin low-code-teknologia:

OutSystemsin teknologialla ohjelmointilogiikka perustuu valmiiden visuaalisten komponenttien yhdistämiseen ja sovelluksien piirtämiseen manuaalisen ohjelmoinnin sijaan. Se laskee käsin tehtävään sovelluskehitykseen verrattuna resurssien tarvetta ja virheiden määrää.

OutSystemsin kehittämä low-code-teknologia mahdollistaa kustomoitujen järjestelmien rakentamisen ja testauksen nopealla aikataululla.

Vähäkoodisuuden on sanottu edustavan sovelluskehityksen seuraavaa aaltoa. Se demokratisoi kehitystyön. OutSystemsin ratkaisuilla voi rakentaa monikanavaisia asiakaskokemuksia, taustajärjestelmiä, integroida yksinkertaisesti ja kehittää digitaalisia prosesseja nopeasti ja kustannustehokkaasti. OutSystemsin teknologialla on tuhansia käyttäjiä 52 maassa.

Mika Roivanen

Palvelujohtaja

mika.roivanen@esystems.fi

www.esystems.fi

eSystems on paikallinen, pohjoismainenkumppani yrityksille ja organisaatioille, jotka haluavat tehdä digitaalista muutosta low-koodi teknologialla. Hybridi-tiimimme työskentelevät asiakkaidemme ja kumppaneidemme kanssa suunnittelun, rakentamisen, uudelleen keksimisen ja arvon tuottamisen parissa päivittäen. eSystems työllistää 50 low-koodi konsulttia, arkkitehtia, kehittäjää, suunnittelijaa ja kouluttajaa. Ammattilaisemme ovat low-koodi sertifioituja.