Finnkinolla yli 5,9 miljoona kävijää vuonna 2016

Vuosi 2016 oli Finnkinolle menestyksekäs sekä kävijämäärissä laskettuna että asiakaskokemuksen kehittämisen näkökulmasta. Vuoden aikana elokuvateattereissa vieraili 5,9 miljoonaa kävijää. Kesäkuussa Finnkino lanseerasi Helsingin Tennispalatsiin uuden premiumkonseptin mukaisen, kaikilla herkuilla varustetun Scape-salin. Tulevaisuuden näkymät alkaneelle vuodelle ovat hyvät: luvassa on monta mielenkiintoista sekä kotimaista että kansainvälistä elokuvaa, ja huhtikuussa avautuu täysin uusi, kansainvälistä tasoa edustava elokuvateatterikompleksi Espoon Iso Omenaan.

Finnkinon vuotta 2016 leimasi asiakaskokemuksen kehittäminen niin elokuvateattereissa kuin digikanavissa Tennispalatsin usean vuoden kestänyt laajamittainen remontti valmistui kesäkuussa, kun Suomen ensimmäinen Scape-sali avasi ovensa yleisölle. Scape on Finnkinon uusi, huippuelämyksiä janoaville elokuvakävijöille suunnattu premiumkonsepti. Scape-saleissa on maailman johtava Dolby Atmos -äänentoistotekniikka ja Barco-laserprojektorit.

– Premium-konsepti ja Scape-sali lunasti paikkansa leffayleisön sydämissä, ja se on vastannut hyvin myös omia odotuksiamme, sanoo Finnkinon toimitusjohtaja Veronica Lindholm.

Premiumkonsepti saa jatkoa huhtikuussa 2017, kun uusittu, kansainvälistä tasoa edustava Finnkino Iso Omena avaa ovensa. Vuonna 2018 Finnkino avaa myös täysin uuden elokuvateatterin Helsingin Itäkeskukseen.

– Tavoitteenamme on olla Suomen kulttuuriviihteen monipuolisin elämysten tarjoaja ja edelläkävijä. Se tarkoittaa paitsi vaikuttavaa ja laajaa ohjelmatarjontaa, myös ensiluokkaisia puitteita ja huippulaadukasta esitystekniikkaa, Lindholm sanoo.

Aiemmin Finnkino on avannut täysin uusia elokuvateattereita Kuopioon (2013) ja Lappeenrantaan (2015), sekä tehnyt mittavia teatteriuudistuksia Tampereen Plevnassa, Turun Kinopalatsissa ja Espoon Sellossa.

Ennätyslukemissa jo toistamiseen

Finnkinon elämystarjonnasta nautti vuoden 2016 aikana 5,9 miljoonaa kävijää (2015: 5,9 miljoonaa). Kävijämäärä elokuvateattereissa pysyi samana verrattuna edellisvuoteen, joka oli Finnkino ennätysvuosi kautta aikojen.

– Olemme erittäin tyytyväisiä hienoon kävijämäärään etenkin siksi, että vuoden 2015 Bond-leffan kaltaista jättimenestyselokuvaa ei ollut ohjelmistossa kuluneena vuonna. Korkea kävijämäärä kertoo siitä, että Finnkinon strategia ja kehityssuunta on oikea, Lindholm sanoo.

Vuonna 2016 saivat ensi-iltansa Finnkinon elokuvateattereissa noin 190 elokuvaa*. Kotimaisten elokuvien katsojaosuus nousi hieman edellisvuoteen verrattuna ollen 22,6 prosenttia (2015: 20,8 %). Kiinnostus 3D-näytöksiä kohtaan pysyi vakaana ollen 21,1 prosenttia kaikista Finnkinon elokuvateattereissa esitettävistä näytöksistä (2015: 21,1 %).  Elokuvista, joista oli katsottavissa sekä 2D- että 3D-versio, noin joka toinen elokuvakävijä valitsi 3D-näytöksen. Päättyneen vuoden katsotuin elokuva oli kotimainen Angry Birds -elokuva.

Vuonna 2016 Finnkinossa sai ensi-iltansa myös moni leffaherkku. Vuoden alussa Finnkinon juomasopimus siirtyi Coca-Colalle, jonka kanssa lanseerattiin yhteistyössä vain Finnkinolla myynnissä olevat Coca-Cola ja Fanta Frozen -jäähilejuomat. Leffaherkkujen nousevia tähtiä ovat vuoden aikana lanseeratut karamellin-, mansikan-, jugurtin- ja valkosuklaanmakuiset Jimmy’s-popcornit sekä teattereissa valmistettavat Finnkinon omat makeat popcornit. Myös uudistettu snacks-valikoima on ollut suosittu.

– Oheispalveluiden, kuten leffaherkkujen, kehittäminen trendien ja asiakkaidemme palautteen pohjalta on ensisijaisen tärkeää. Vastataksemme vallitsevaan terveystrendiin perustimme uuden  Healthy for you -kategorian, jossa ensimmäisenä pilotoimme muun muassa tuoresmoothieita, Lindholm kertoo.

Kulttuuriesityksien livestriimauksien suosio kasvoi merkittävästi

Finnkino Event Cineman kävijämäärät kasvoivat peräti 30 prosenttia vuoteen 2015 verrattuna. Event Cinema tarjoaa Finnkinon valkokankailla monipuolisesti oopperaa, balettia ja teatteria suoraan maailman johtavista metropoleista, sekä konsertteja, yritysseminaareja ja erilaisia "red carpet" -tapahtumia livestriimattuina. Vuonna 2016 Event Cineman ohjelmistossa oli yhteensä noin 100 esitystä.

– Olemme kulttuurialan kiistaton edelläkävijä niin ensi-iltojen määrässä laskettuna kuin saliemme huipputekniikan ja -puitteiden osalta. Moneen muuhun kulttuurialan toimijaan verrattuna meitä on myös todella helppo lähestyä: toimimme valtakunnallisesti Helsingistä Ouluun, ja lippuja esityksiimme voi varata sähköisten kanaviemme kautta ympäri vuorokauden. Monipuolisesta ohjelmistostamme löytyy kaikille jotain, ja hinnoittelumme on jokaisen kukkarolle sopiva, Lindholm sanoo.

Finnkinon elämykset kasvavasti mukana myös yritysten markkinoinnissa ja tilaisuuksissa

Finnkino tarjoaa Suomen vaikuttavimman mainosmedian ja parhaat puitteet elämyksellisiin asiakastilaisuuksiin. Elokuvamainonnan myynti kehittyi ennätyksellisen vahvasti myös päättyneenä vuonna, ja yritysten järjestämien  asiakas- ja sidosryhmätilaisuuksien määrä  Finnkinon teattereissa kasvoi edellisvuodesta. Teatteriaulojen uudistetut digitaaliset pinnat sekä uusi interaktiivinen valkokangaspalvelu, Leffapeli, otti päättyneenä vuonna ensimmäiset askeleensa.

Finnkinon TOP 10 elokuvat 2016:

1. The Angry Birds Movie
2. Deadpool
3. Kanelia kainaloon, Tatu ja Patu!
4. The Secret Life of Pets
5. Risto Räppääjä ja yöhaukka
6. Rogue One: A Star Wars Story
7. Star Wars: The Force Awakens
8. The Revenant
9. Luokkakokous 2 - Polttarit
10. Suicide Squad

Finnkinon Top 5 Event Cinema esitykset 2016:

1. Sherlock Holmes, The Abonomiable Bride (TV-sarjan erikoisjakso)
2. Helmenkalastajat (ooppera, MET)
3. Winter’s Tale (teatteri, Kenneth Branagh Theatre Company)
4. Nick Cave, One More Time with Feeling (pop/rock, levylanseerauskonserttidokumentti)
5. Firenze & Uffizi Gallery, 3D (taidehistoriadokumentti)

* Poislukien festivaalien ohjelmistoissa ensi-iltansa saaneet elokuvat ja Event Cineman ensi-illat.

Veronica Lindholm, toimitusjohtaja, Finnkino Oy
puh. 040 676 3443, sähköposti: veronica.lindholm@finnkino.fi

Finnkino on Suomen kulttuuriviihteen monipuolisin elämysten tarjoaja ja edelläkävijä. Finnkinolla on Suomessa 14 teatteria 11 paikkakunnalla. Vuonna 2016 teattereissa kävi lähes 6 miljoonaa katsojaa. Baltiassa Finnkino toimii Forum Cinemas -brändillä. Finnkino toimii myös elokuvien maahantuojana ja levittäjänä. Finnkino kuuluu pohjoismaiden ja Baltian suurimpaan elokuvateatteriketjuun Nordic Cinema Group AB:hen, jonka omistavat Bridgepoint ja Bonnier. Konsernilla on teattereita Suomen, Viron, Liettuan ja Latvian lisäksi Ruotsissa ja Norjassa. www.finnkino.fi

Nordic Cinema Group (NCG) on Pohjoismaiden ja Baltian suurin elokuvateatteritoimija, jolla on 70 toimipistettä ja 472 elokuvateatterisalia lähes 50 kaupungissa ja kuudessa maassa – SF Bio Ruotsissa, SF Kino Norjassa, Finnkino Suomessa ja Forum Cinemas Virossa, Latviassa sekä Liettuassa. Yhtiön omistaa Bridgepoint ja Bonnier. Nordic Cinema Groupin liikevaihto vuonna 2015 oli noin 2 947 MSEK ja yrityksellä on noin 1 150 työntekijää. www.nordiccinemagroup.com

Finnkinolla yli 5,9 miljoona kävijää vuonna 2016​

Lainaukset

Tavoitteenamme on olla Suomen kulttuuriviihteen monipuolisin elämysten tarjoaja ja edelläkävijä. Se tarkoittaa paitsi vaikuttavaa ja laajaa ohjelmatarjontaa, myös ensiluokkaisia puitteita ja huippulaadukasta esitystekniikkaa.
Finnkinon toimitusjohtaja Veronica Lindholm