Gasumilla Suomen paras intranet

6.2.2013 – Moderni ja toimiva intranet edustaa avoimuutta ja yhteisöllisyyttä. Hyvin suunniteltuna se tarjoaa työkaluja johtamiseen sekä työn tuottavuuden ja sisäisen kommunikaation tehostamiseen. IT-palveluyhtiö Solita etsi Suomen paras intranet -kilpailulla maamme parhaiten toimivia intranet-käytäntöjä. Voiton vei maakaasuyhtiö Gasum Oy, tuomariston erityismaininnan sai Finnair.

IT-palveluyhtiö Solitan järjestämän Suomen paras intranet -kilpailun voitti Gasum Oy. Tuomaristo arvosti toimivan kokonaisuuden lisäksi muun muassa sitä, että intranet on rakennettu kaikille työntekijöille avoimeksi ja henkilökohtaiseksi työvälineeksi.

”Gasumin intranet edustaa modernia ajattelua siinä, että lähes kaikki tieto on jokaisen työntekijän käytettävissä; vain välttämättömin on piilotettu käyttöoikeuksien taakse. Kokous- ja palaverikäytännöt oleellisena osana intranetiä ovat ehdotonta suomalaista eliittiä. Dokumentinhallinta ja arkistointi on ratkaistu valtavirrasta poiketen rohkean mallikkaasti juuri Gasumin tarkoituksiin parhaiten sopivalla tavalla”, luonnehtii liiketoimintapäällikkö Petri Suhonen Solitasta.

Gasumin nykyinen intranet on järjestyksessään jo neljäs, ja kokemus näkyy hyvin palvelun sisällöissä, hallinnassa sekä jatkuvan kehityksen asenteessa.

”Gasumilla on hienosti ymmärretty se, että intranet ei itse asiassa ole IT-projekti. Tässä tapauksessa teknologia toimii vain muutoksen mahdollistajana ja sisällön esiintuojana. Varsinainen tietotyökulttuurin muutos vaatii aikaa sekä käytäntöjen ja ajatusmallien kehitystä”, Suhonen huomauttaa.

Avoimuuden lisääntyminen vallitseva trendi, saavutettavuus puute

Suomalainen kehittyvä intranet on muotoutumassa avoimeksi tiedon valtaväyläksi ja yhteisöllisyyden solmukohdaksi. Avoimuuden lisääntyminen on selkeä trendi. Osassa yrityksiä avoimuus nähdään tasavertaisena palveluna, jossa tieto on helposti saatavilla ja muokattavissa, toisaalla taas mahdollisuutena kommentoida toimitusjohtajan blogia. Finnair sai kilpailun tuomaristolta kunniamaininnan avoimesta ja yhteisöllisestä koko henkilökunnan intranetistä.

”Suomalaiset organisaatiot ovat rakennemuutoksen keskellä ja jatkuvasti muuttuva toimintaympäristö vaatii muutosjohtamisen tueksi kanavan, jolla kyetään viestimään tapahtumista kaikille yhteisellä tavalla ja me-henkeä luoden. One Company- ajattelutavan lisäksi nousussa on käyttäjälähtöisyys. Intranet aletaan nähdä palveluna, jota jokaisen tulisi voida muokata omia tarpeitaan vastaavaksi”, Suhonen luonnehtii.

Suurimmiksi puutteiksi tuomaristo näki intranet-palveluiden tämänhetkisen saavutettavuuden. Yksikään kilpailuun osallistunut organisaatio ei ollut vielä suunnitellut palveluaan käytettäväksi matkapuhelimen kosketusnäytöltä. Osaan intraneteistä pääsi kuitenkin ulkoverkosta, joka sinänsä on tuntuva harppaus kohti tämän päivän palvelutasoa.

”Toinen selkeä puute on tiedonhaun laiha rooli. Valitettavasti haku nähdään edelleen intranetin yhtenä osana eikä koko organisaation kaikkia tietovarastoja hyödyntävänä työvälineenä. Tämä on käyttäjän aliarviointia, sillä ihmiset ovat kuluttajina tottuneet selvästi parempiin työkaluihin muun muassa Googlen ja muiden hakukoneiden kautta. Käyttäjien vaatimukset myös yritysten tarjoamille palveluille ovat kasvaneet ja kasvavat jatkuvasti. Jos intra toimii, palvelun etusivulla on runsaasti kävijöitä, vaikkei sitä olisikaan pakotettu aloitussivuksi”, Suhonen summaa.

Tuomaristoon kuului Idealist Groupin luova johtaja Saku Tuominen, toimitusjohtaja ja liikkeenjohtamisen uudistaja Esko Kilpi, Viestintätoimisto Manifeston toimitusjohtaja Harri Kammonen sekä Solitan liiketoimintapäällikkö Petri Suhonen.

Petri Suhonen, liiketoimintapäällikkö Solita Oy

Puhelin: 044-758 2313

Sähköposti: petri.suhonen@solita.fi

Solita Oy