Globaali Apax Digital Fund vauhdittamaan Solitan kasvua ja kansainvälistymistä

Vaaka Partners myy enemmistöosuutensa Solitasta Apax Partnersille.

Apax Digital Fund, globaalin pääomasijoitusyhtiö Apax Partnersin kasvusijoitusyhtiö julkisti tänään ostaneensa enemmistöosuuden johtavasta suomalaisesta teknologia-, strategia- ja designyritys Solitasta. Solitan johto jatkaa vähemmistöomistajina Apax Digital Fundin rinnalla. Kauppahintaa ei julkisteta.

Solita toimii asiakkailleen digitaalisen transformaation ja dataohjautuvan liiketoiminnan kumppanina. Vuonna 1996 perustettu Solita työllistää yli 650 strategisen konsultoinnin, palvelumuotoilun, digitaalisten palvelujen, AI- ja analytiikkaratkaisujen sekä pilvipalvelujen asiantuntijaa Helsingissä, Tampereella, Oulussa, Tallinnassa, Tukholmassa ja Singaporessa. Solitan asiakkaisiin kuuluvat muun muassa Assa Abloy, Amer Sports, Finnair, Fortum ja Metso.

Apax Digital Fundin sijoitus vauhdittaa Solitan orgaanisen kasvun strategiaa Suomessa ja kansainvälisillä markkinoilla sekä avaa uusia mahdollisuuksia yritysjärjestelyihin. Ennen Apaxia Solitan pääomistaja on viiden viime vuoden ajan ollut suomalainen pääomasijoitusyhtiö Vaaka Partners. Tuona aikana Solita kasvoi 220 työntekijästä 650 työntekijään ja yrityksen liikevaihto lähes triplaantui 76,1 miljoonaan euroon.

”Haluamme jatkossakin olla asiakkaillemme kumppani heidän muutosmatkallaan parempaan tulevaisuuteen. Solita on menestynyt viime vuosina hyvin: olemme lähes kolminkertaistaneet sekä liikevaihtomme että henkilöstömme, mutta säilyttäneet samalla inspiroivan yrityskulttuurimme”, kommentoi Solitan toimitusjohtaja Jari Niska. ”Odotamme innolla uutta kumppanuuttamme Apax Digital Fundin kanssa ja Solitan kasvustrategian seuraavaa lukua. Apaxin toimialakokemus ja laajat verkostot auttavat meitä ottamaan seuraavan kasvuloikan johtavaksi pohjoismaiseksi toimijaksi.”

“Olemme innostuneita mahdollisuudesta rakentaa Solitan seuraavaa kasvu-uraa Pohjoismaissa ja kansainvälisillä markkinoilla yhdessä Jarin ja hänen vahvan tiiminsä kanssa”, kommentoi Apax Digitalin toimitusjohtaja Mark Beith. ”Solitalla on erinomainen end-to-end-palvelutarjooma ja maailmanluokan moniosaajatiimejä strategia- ja arkkitehtuurikonsultoinnista huippuluokan ohjelmistokehitykseen ja erinomaisiin data- ja analytiikkapalveluihin.”

”Maailman menestyneimmät yritykset hyödyntävät ketteriä teknologiaratkaisuja vauhdittaakseen digitransformaatiotaan ja lisätäkseen kilpailukykyään. Solitalla on vahvaa näyttöä kyvystä tukea menestyksekkäästi asiakkaiden digitalisoitumista ja yrityskulttuuri keskittyy osaamisen kehittämiseen, laadukkaaseen työhön ja ihmisiin. Teemme parhaamme tuodaksemme kokemuksemme Solitan käyttöön auttaaksemme yritystä kehittymään koko potentiaaliinsa”, kommentoi Marcelo Gigliani, Managing Partner, Apax Digital.

Sijoitus Solitaan on Apaxin kymmenes sijoitus IT-toimialan palveluyrityksiin. Aiempia huomattavia sijoituksia toimialalle ovat olleet mm. Wizeline (Apax Digital Fund investointi), GlobalLogic, ThoughtWorks, EVRY, Engineering ja Zensar.

Solita

Solita on suomalainen teknologia-, strategia- ja designyritys. Valjastamme ihmisymmärryksen ja älykkäät teknologiaratkaisut palvelemaan parempaa elämää. Olemme muutosvoima, joka luo uusia toimintatapoja, palveluja ja teknologiaratkaisuja uudistaen yrityksiä ja yhteiskuntaa. Vuonna 1996 perustetun Solitan liikevaihto vuonna 2017 oli 76,1 miljoonaa euroa. Solita työllistää 650 strategisen konsultoinnin, palvelumuotoilun, digitaalisten palvelujen, AI- ja analytiikkaratkaisujen sekä pilvipalvelujen asiantuntijaa Helsingissä, Tampereella, Oulussa, Tallinnassa, Tukholmassa ja Singaporessa. www.solita.fi

About Apax Digital

Apax Digital advises the Apax Digital Fund which specializes in growth equity and buyout investments in high-growth enterprise software, internet, and technology-enabled services companies worldwide. Apax Digital leverages Apax’s deep tech investing expertise, global platform, and specialized operating experts, to enable technology companies and their management teams to accelerate the achievement of their full potential. For further information, please visit http://digital.apax.com.

Over its more than 35-year history, Apax Partners has raised and advised funds with aggregate commitments of over $50 billion. These funds provide long-term equity financing to build and strengthen world-class companies. For further information about Apax Partners, please visit http://apax.com.

Solita
Jari Niska, CEO, Solita | +358 40 524 6400 | jari.niska@solita.fi