Hakijoiden määrä asumisoikeusasuntoihin kasvanut selvästi

Asumisoikeusasuntojen suosio on voimakkaassa kasvussa. Vuoden 2018 aikana asumisoikeusasuntoihin haki 61 158 henkilöä, kun vuotta aikaisemmin hakijoita oli 46 314. Koko maassa hakijamäärä kasvoi 32 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna.

Hakijamäärät ovat kasvaneet kauttaaltaan eri puolilla Suomea, mutta erityisesti pääkaupunkiseudulla, jossa viime vuoden aikana oli 36 374 hakijaa, kun vuonna 2017 hakijoita oli 25 589. Kasvua oli 42 prosenttia

Pääkaupunkiseudun lisäksi runsaasti hakijoita oli Tampereella (3597), Turussa (2366), Jyväskylässä (2227), Lahden alueella (1660), Kuopiossa (1636), Keravalla (1272) ja Oulussa (1213).

Tiedot on kerätty Suomen Asumisoikeusyhteisöt ry:n jäsenyhteisöiltä, jotka omistavat yli 97 prosenttia Suomen lähes 50 000 asumisoikeusasunnosta.

Hakijoiden määrän voimakas lisääntyminen kertoo asumismuodon suosiosta ja siitä, että erityisesti kasvukeskuksissa on suuri tarve kohtuuhintaiselle asumiselle. Asumisen keskeisin haaste on sen kalleus. Asumisoikeusasuminen on toimiva ratkaisu asumiskustannusten hillintään, arvioi Suomen Asumisoikeusyhteisöt ry:n puheenjohtaja Maarit Toveri.

Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA:n 10.12.2018 julkaiseman tilaston mukaan vapaarahoitteiset vuokrat olivat erityisesti pääkaupunkiseudulla, mutta myös muissa suurissa kasvukeskuksissa asumisoikeusasuntoja kalliimpia. Vapaarahoitteisten vuokra-asuntojen vuokrat olivat Helsingissä 35 %, Vantaalla 25 %, Espoossa 21 %, Tampereella 18 %, Oulussa ja Jyväskylässä 16 % sekä Turussa ja Lahdessa 15 % asumisoikeusasuntojen käyttövastikkeita kalliimpia.

Maarit Toveri, Suomen Asumisoikeusyhteisöt ry:n puheenjohtaja, puh. 0500 103 888, maarit.toveri@avainasumisoikeus.fi

Suomen Asumisoikeusyhteisöt ry (SAY)edustaa asumisoikeusasuntoja omistavia yhteisöjä. SAY:n tarkoituksena on edistää asumisoikeusasumista. Yhdistys tuottaa ja levittää ajantasaista ja puolueetonta tietoa sekä edistää asumisoikeusasuntojen omistajien, asukkaiden ja viranomaisten välistä yhteistyötä. SAY:n jäsenyhteisöt omistavat yli 97 prosenttia Suomen lähes 50 000 asumisoikeusasunnosta, joissa asuu yli 100 000 asukasta.