HBM tarjoaa vahvistimien paikallista kalibrointia Pohjoismaissa

Vahvistimien sertifiointi takaa asiakkaille mittalaitteen oikean toimivuuden

Testaus- ja mittausalan yritys HBM haluaa taata kehittyneiden mittauslaitteiden käyttäjille, että laitteet mittaavat oikein. Siksi HBM tarjoaa nyt pohjoismaisille asiakkaille mahdollisuuden vahvistimien paikalliseen kalibroimiseen. Mittauslaitteiden kalibrointi on usein edellytys monentyyppisille tuote- tai prototyyppitesteille esimerkiksi lääke-, elintarvike-, auto-, öljy- ja kaasuteollisuudessa. Väärin kalibroidut laitteet voivat johtaa kalliiden testien uusimiseen. Liian myöhään havaittuna se voi johtaa jopa vääriin päätöksiin tuotekehittelyssä tai aiottua laatutasoa huonompiin valmiisiin tuotteisiin.

HBM:n uusi kalibrointipalvelu kattaa QuantumX-, MGC-, MGCplus- ja Spider8-tuotelinjojen vahvistimet. Palvelu on räätälöity sisällytettävien moduulien ja kanavien lukumäärän mukaan. Vahvistimien kalibroimisen lisäksi HBM tarjoaa myös muuntyyppisten mittauslaitteiden kalibroimista yksittäisistä antureista aina koko mittausketjuun asti.

"Asiakkaamme yleensä kalibroivat käyttämänsä anturit. Joskus he eivät kuitenkaan kalibroi vahvistimia, jotka ovat mittausketjun aivot. Olemme huomanneet, että jopa kaksi vahvistinta sadasta näyttää virheellisiä mittaustuloksia, millä voi olla mittavia seurauksia. Vähintään kerran vuodessa tehtävällä säännöllisellä kalibroinnilla asiakkaat voivat varmistaa mittaustulostensa luotettavuuden. Siten HBM turvaa entisestään heidän investointejaan mittauslaitteisiin," sanoo Arnt-Henning Andersson, joka on Pohjoismaiden HBM Services & Engineering -yksikön johtaja.

Kalibroinnin avulla varmistetaan, ettei vahvistimesta lähtevä signaali poikkea ilmoitetusta mittausarvosta eli että laite mittaa oikein. Kalibroimisen jälkeen HBM antaa sertifikaatin, joka takaa vahvistimen tuottavan oikeita mittaustuloksia. Samalla taataan, että kalibroimisessa on käytetty standardin ISO/IEC 17025 mukaisia työkaluja että se on laatustandardien ISO 9001 ja 10012 mukainen. Kalibroinnin läpäisseeseen laitteeseen kiinnitetään kalibrointipäivämäärän sisältävä tarra. HBM:n kalibrointipalvelu sisältää myös vahvistimien laiteohjelmiston päivittämisen.

HBM:n Pohjoismaissa tarjoamassa uudessa kalibrointipalvelussa käytetään hyväksyttyä Blue Tower -erikoistyökalua, joka kytketään asiakkaan vahvistimeen. Pohjoismaissa sijaitsevan ja pohjoismaisten asiantuntijoiden käyttämän Blue Tower -työkalun avulla pohjoismaisten asiakkaiden laitteet voidaan nyt kalibroida nopeammin ja helpommin. Laitteet voi lähettää HBM:n Pohjoismaiden yksikköön tai ne voidaan kalibroida paikan päällä.

GKN Driveline on maailman johtava autoteollisuuden voimansiirtojärjestelmien ja -ratkaisujen tarjoaja. Sen Köpingissä sijaitsevassa testiyksikössä testataan sekä prototyyppejä että tuotannossa olevia ajoneuvojen komponentteja HBM:n laitteilla, kuten Quantum-tuotelinjan vahvistimilla sekä T10- ja T12-voima-antureilla.

"Mittauslaitteidemme säännöllinen kalibrointi on erittäin tärkeää, koska saatuihin mittausarvoihin täytyy ehdottomasti voida luottaa. Mikään testi ei saa epäonnistua laitteiden antamien väärien arvojen vuoksi. Sen lisäksi, että laitteet antavat luotettavia ja oikeita mittaustuloksia, vahvistimien kalibroiminen paikallisesti tarkoittaa nopeampaa käsittelyä ja tiiviimpää vuoropuhelua HBM:n asiantuntijoiden kanssa," sanoo Per Erkers, joka on GKN:n testiyksikön tiimin johtaja.

Vahvistimet voivat joskus antaa vääriä mittaustuloksia monesta eri syystä. Tehtaalta lähtiessään oikein mittaavaa laitetta on voitu esimerkiksi ylikuormittaa, tai jotkin sen osat ovat saattaneet kulua.

Lisätietoa:

Jyri Niinistö, HBM Finland.

Puhelin: 050 301 5621,

Sähköposti: jyri.niinisto(at)hbm.com

Harri Kammonen, viestintätoimisto Manifesto
Lehdistökontaktit