HBM tuo markkinoille uuden venymäliuskateknologian kuitukomposiittien kestävyyden mittaamiseen

Testaus- ja mittausteknologian markkinajohtaja HBM tuo markkinoille uuden venymäliuska-antureiden tuotesarjan kuitukomposiittien kestävyyden ja väsymisen mittaamiseen.

Uusien materiaalien, kuten kuitukomposiittien, avulla voidaan toteuttaa kestävämpi rakenne ja samalla vähentää painoa teräkseen verrattuna mm. lentokoneissa, autoissa, veneissä, onkivavoissa, golfmailoissa ja monissa muissa vastaavissa kohteissa. Kun nämä uudet materiaalit saavuttavat suunnitellusti suorituskykynsä rajat, tavanomainen venymäliuska ei toimikaan, mikä aiheuttaa haasteita mittaustekniikalle. HBM vastaa haasteeseen kehittämänsä M-sarjan venymäliuskateknologian avulla.

Uudet venymäliuskat kestävät useampia kuormitusjaksoja suuremmalla jännitystasolla kuin tavanomaiset venymäliuskat. Esimerkiksi M-sarjan väsymisanalyyseissä saavutettiin 10 miljoonan kuormitusmuutoksen raja jännitystasolla 2000 µm/m. Käyttöikää on parannettu käyttämällä erityistä nikkelikromiseosta mittagridissä ja lasikuidulla vahvistettua fenolihartsia pohjamateriaalissa. M-sarja on saatavissa erilaisilla geometrisilla muodoilla, mittagridin pituuksilla ja lämpötilasovituksella. Yleisimmin käytettävät mallit ovat heti saatavilla.

HBM Nordic Project Engineering on paikallinen teknisten asiantuntijoiden ryhmä, jotka auttavat asiakkaita venymäliuskojen asennuksissa kuitukomposiitteihin Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Suomessa.

Kuva: HBM:n M-sarjan venymäliuskat mahdollistavat useampien kuormitusjaksojen mittaamisen huomattavasti suuremmalla venymätasolla kuin tavanomaiset venymäliuskat, minkä ansiosta ne sopivat kuitukomposiittien kaltaisille materiaaleille. Valokuvassa M-sarjan asennus.

Lisätietoa:

Jyri Niinistö, HBM Finland.

Puhelin: 050 301 5621,

Sähköposti: jyri.niinisto(at)hbm.com

Harri Kammonen, viestintätoimisto Manifesto
Lehdistökontaktit