Huawei investoi 70 miljoonaa euroa tutkimus- ja tuotekehityskeskukseen Suomessa

Kyseessä on pitkän aikavälin strateginen investointi mobiililaitteiden ohjelmistokehitykseen. Yhtiö arvioi keskuksen työllistävän 100 työntekijää seuraavan viiden vuoden aikana.

Tietotekniikka- ja tietoliikenneratkaisuja (ICT) maailmanlaajuisesti tarjoava Huawei perustaa tutkimus- ja tuotekehityskeskuksen Helsinkiin. Huawein investoinnin arvo on 70 miljoonaa euroa seuraavan viiden vuoden aikana. Kyseessä on strateginen investointi, joka on osa Huawein laajempaa panostusta Eurooppaan ja joka vahvistaa entisestään yhtiön yli 70 000 työntekijän tutkimus- ja tuotekehitysorganisaatiota.

Suomen tutkimus- ja tuotekehityskeskus on keskeisessä roolissa Huaweissa uusien, mobiililaitteisiin tarkoitettujen teknologioiden tutkimuksessa ja kehityksessä. Keskuksen ensimmäisenä tehtävänä on keskittyä älypuhelimien, taulutietokoneiden ja rich-media-laitteiden ohjelmistokehitykseen optimoimalla olemassa olevien käyttöjärjestelmien, kuten Android ja Windows 8, käyttäjäkokemusta. Alkuvaiheessa Huawei rekrytoi uuteen T&K-keskukseen 30 työntekijää. Yhtiö tavoitteena on, että keskus työllistää 100 työntekijää seuraavan viiden vuoden aikana.

“Yrityksemme maineen kannalta on keskeistä, että voimme tarjota kuluttajille luotettavan ja erottuvan käyttäjäkokemuksen,” sanoo Huawein Pohjois- ja Itä-Euroopan johtaja Kenneth Fredriksen. ”Suomen avoin ja innovatiivinen ilmapiiri tarjoaa Huaweille ihanteellisen paikan vahvistaa mobiililaitteiden T&K-osaamista maailmanlaajuisesti. Samalla voimme luoda uusia mahdollisuuksia sekä meille yhtiönä että koko suomalaiselle telekommunikaatiotoimialalle.”

Helsingin tutkimus- ja tuotekehityskeskus toimii yhtenä Huawein pääkeskuksista mobiililaitteiden tutkimuksessa ja tuotekehityksessä. Suomen T&K-keskus täydentää yhtiön modeemi- ja teknologiasuunnitteluun keskittyvää Ruotsin ja käyttöliittymätutkimukseen keskittyvää Iso-Britannian keskuksia.

Huawei on kasvanut merkittävästi viimeisen 10 vuoden aikana Euroopan avoimen talouden ja ulkomaisia investointeja tukevien hankkeiden ansiosta. Yhtiö on sitoutunut kasvattamaan investointejaan Eurooppaan myös jatkossa. Syyskuussa 2012 Huawei ilmoitti investoivansa 2 miljardia USA:n dollaria tutkimukseen ja tuotekehitykseen, paikallisiin hankintoihin ja osaamiskeskushankkeisiin Iso-Britanniassa. Huawei työllistää tällä hetkellä yli 7 000 työntekijää Euroopassa.

Daniel Edlund, Pohjoismaiden viestintä- ja yhteiskuntasuhdepäällikkö, Huawei

Puhelin: +46 (0)702 985 404

Sähköposti: daniel.edlund@huawei.com

Huawei lyhyesti