Huawei vahvisti sitoutumisensa T&K-investointeihin Suomessa asunto- ja viestintäministeri Pia Viitasen vieraillessa yhtiön pääkonttorissa

Tietotekniikka- ja tietoliikenneratkaisuja (ICT) maailmanlaajuisesti tarjoava Huawei ilmoitti tänään, että Huawein Vice President James Kenneth Lockett tapasi Suomen asunto- ja viestintäministeri Pia Viitasen Huawein pääkonttorissa Shenzhenissä. Vierailun yhteydessä Lockett vahvisti Huawein sitoutumisen Suomen markkinaan ja yhtiön tavoitteeseen kasvattaa investointeja tutkimus- ja tuotekehitykseen vuodesta 2013 eteenpäin.

Tavatessaan Pia Viitasen Lockett vahvisti, että yhtiön Helsinkiin perustama tutkimus- ja tuotekehityskeskus on muuttanut uusiin tiloihin tämän vuoden lokakuussa. Keskus on osa Huawein Suomeen seuraavan viiden vuoden aikana kohdistamaa investointisuunnitelmaa. Tällä hetkellä Huawei työllistää yli 30 T&K-insinööriä Helsingissä. Seuraavan viiden vuoden aikana Huawei arvioi Helsingin keskuksen työllistävän noin 100 työntekijää, millä yhtiö uskoo myös olevan epäsuoria työllistämisvaikutuksia paikallisesti.

”Huawei on sitoutunut investoimaan Suomeen. Näemme Suomen maana, joka on ihanteellinen paikka vahvistaa globaalia T&K-osaamistamme. Tavoitteemme on lisätä toimintamme paikallisuutta panostammalla läheiseen yhteistyöhön paikallisten yritysten ja organisaatioiden kanssa. Suomeen avaamamme T&K-keskus luo sekä uusia työpaikkoja että mahdollisuuksia niin Huaweille kuin koko suomalaiselle tietoliikennetoimialalle”, sanoo Huawein Vice President James Kenneth Lockett.

Huawein kokonaisinvestoinnin arvo Suomen tutkimus- ja tuotekehityskeskukseen on 70 miljoonaa euroa. Keskuksen ensimmäisenä tehtävänä on keskittyä älypuhelimien, taulutietokoneiden ja rich-media-laitteiden ohjelmistokehitykseen optimoimalla olemassa olevien käyttöjärjestelmien käyttäjäkokemusta Huawein asiakkaiden tarpeisiin 140 eri markkinalla maailmanlaajuisesti. Investointi on osa Huawein pitkän aikavälin sitoutumista Suomeen ja Eurooppaan, ja se vahvistaa yhtiön T&K-osaamista.

Pia Viitasen vierailun aikana Huawei isännöi 20 hengen delegaatiota, johon kuului edustajia useista eri ministeriöistä ja korkean teknologian yrityksistä. Huawei-vierailu oli osa delegaation Kiinaan suuntautuneen matkan ohjelmaa. Delegaatio tapasi Huaweissa langattoman teknologian kehitysryhmiä ja yrityksen eri liiketoiminta-alueiden johtoa ja osastoja löytääkseen uusia yhteistyömahdollisuuksia. Huawei on myös käynnistänyt yhteistyön Suomessa VTT:n ja Tampereen yliopiston kanssa ohjelmistotutkimuksen alueella. Ministeri Viitanen teki myös tutustumiskierroksen Huawei Exhibition Halliin ja toimi puheenjohtajana Suomen hallituksen virkamiesten ja korkean teknologian yritysten Kiinan kokouksessa.

Daniel Edlund, Pohjoismaiden viestintä- ja yhteiskuntasuhdepäällikkö, Huawei

Puhelin: +46 (0)702 985 404

Sähköposti: daniel.edlund@huawei.com

Huawei lyhyesti