Ilkka Vanhanen OutSystemsin Pohjoismaiden johtajaksi

Kokenut suomalainen it-alan johtaja Ilkka Vanhanen on aloittanut globaalin low-code-ohjelmistoyhtiö OutSystemsin Pohjoismaiden myynnistä vastaavana johtajana. Vanhanen on toiminut useiden kansainvälisten ohjelmistoyritysten johtotehtävissä mm. Sun Microsystemsissä ja Oraclessa. Viimeiset 11 vuotta Vanhanen asui Sveitsissä, josta käsin hän vastasi Oraclen Keski-Euroopan liiketoiminta-alueesta.

OutSystems on portugalilainen ohjelmistoyhtiö ja yksi maan suurimmista yksityisessä omistuksessa olevista yrityksistä. Se sai viime vuonna 360 miljoonan dollarin pääomasijoituksen, mikä teki siitä yhden eurooppalaisista, yli miljardin dollarin arvoisista IT-yhtiöistä.

Vuonna 2018 OutSystemsin maailmanlaajuinen kasvu oli 66 prosenttia ja sen liikevaihto ylitti 100 miljoonaa dollaria. Kyseessä oli kolmas perättäinen vuosi, kun yhtiön liikevaihto kasvoi yli 50 prosenttia. OutSystems toimii 52 maassa ja sillä on vahva jalansija Hollannin, Etelä- ja Keski-Euroopan sekä USA:n markkinoilla. Vanhasen tehtävänä on tukea OutSystemsin kasvua Pohjoismaiden markkinoilla rakentamalla alueelle vahva oma organisaatio ja kumppaniverkosto.

”Tehtäväni on auttaa alueen yrityksiä omaksumaan low-code-sovelluskehitys menestyksekkäästi niin, että ne saavat aidosti arvoa liiketoiminnalleen erittäin nopeasti. Suomi on OutSystemsin vahvin markkina Pohjoismaissa tällä hetkellä. Suomessa meillä on 30 työntekijän verkosto, joka kasvaa vauhdilla. Tarvitsisimme heti 10 uutta työntekijää. Muissa Pohjoismaissa keskitymme paikallisen organisaation ja kumppaniverkoston rakentamiseen. Lyhyen kokemukseni perusteella OutSystemsissä on kiehtovaa se, että sen kulttuurissa yhdistyvät portugalilainen insinööritaito ja amerikkalainen bisneshenkisyys”, sanoo Vanhanen.

Low-code-ohjelmoinnin kehittäjä ja markkinajohtaja

OutSystems on low-code-ohjelmoinnin ja -käsitteen kehittäjä ja alan selkeä markkinajohtaja. Low-code-ohjelmistoalusta sisältää valmiita ohjelmointikomponentteja ja -työkaluja, joiden avulla yritykset voivat kehittää sovelluksia erittäin nopeasti ja helposti visuaalisilla työvälineillä. Tutkimusten mukaan low-code kolminkertaistaa koodareiden tuottavuuden, kun koodaamisen eri vaiheet vähenevät. Vastaavasti low-code kymmenkertaistaa valmiin sovelluksen ylläpidon tuottavuuden. Low-code onkin nähty yhtenä keskeisenä lääkkeenä koko maailmaa vaivaavaan krooniseen koodaripulaan.

”Koodaaminen on tällä hetkellä yksi maailman suurimmista käsityöläisammateista. Pohjoismaiden koodarimarkkinoilta puuttuu tällä hetkellä noin 75 000 henkilötyövuotta. Suomessa vastaava luku on noin 13 000. Näin suurta osaajapulaa ei paikata hetkessä ja siksi nykyisten koodareiden tuottavuutta on pystyttävä nostamaan merkittävästi. Kiihtyvä digitalisaatio myös pakottaa yritykset kehittämään uusia ratkaisuja entistä nopeammin ja kustannustehokkaammin kaikilla toimialoilla. Low-codelle on tällä hetkellä vahva kysyntä markkinoilla”, sanoo Vanhanen.

OutSystemsin low-code-alusta tukee laajaa valikoimaa yrityssovelluksia. Sitä käytetään modernisoimaan liiketoimintakriittisiä järjestelmiä, kuten vanhentuneita ERP- ja CRM-järjestelmiä. Toiset taas rakentavat sen avulla mobiileja ja web-sovelluksia. Vuonna 2018 monet yritykset kehittivät ratkaisuja asiakaskokemuksen parantamiseen, esimerkiksi verkkopankkien ja erilaisten itsepalvelusovellusten alueella.

Useat tutkimusyhtiöt ovat arvioineet OutSystemsin low-code-ohjelmistoalustan markkinoiden edelläkävijäksi, kuten Forresterin Wave. Lisäksi Forbes valitsi vastikään OutSystemsin 10 parhaimman pilvipalvelutyönantajan joukkoon.

Ilkka Vanhanen

s-posti: ilkka.vanhanen@outsystems.com