Isokyröläinen Kyrö Distillery menestyi yrittäjäkilpailussa

Suomen EY Entrepreneur of the Year 2016 -yrittäjäkilpailu toi menestystä Pohjanmaalle: Kyrö Distilleryn yrittäjälle Miika Lipiäiselle myönnettiin kilpailussa Vuoden Jymypaukku -erikoispalkinto. Kilpailun voittajat julkistettiin myöhään tänä iltana EY Entrepreneur of the Year 2016 -juhlagaalassa Finlandia-talossa. Koko kilpailun voittajana palkittiin Ponssen Juha Vidgrén. Yli 60 maassa järjestettävän kilpailun tavoitteena on kannustaa nykyisiä ja tulevia yrittäjiä kasvuhakuiseen ja vastuulliseen yrittäjyyteen sekä nostaa esiin inspiroivia tarinoita.

EY:n järjestämän kilpailun tuomaristo päätti tänä vuonna koko kilpailun voittajan ja sarjavoittajien palkitsemisen lisäksi myöntää erikoispalkinnon, jonka sai isokyröläisen Kyrö Distilleryn luotsaaja Miika Lipiäinen. Yritys tislaa ruisviskiä ja -giniä, tuotteenaan mm. Napue Gin. Kilpailun tuomaristo oli vaikuttunut isokyröläisen yrityksen rohkeudesta, brändäämisen taidosta ja kyvystä tehdä maailman parasta giniä.

- Kyrö Distillery on upea yritys, jolla loistava tuote. Miika Lipiäinen on hienosti ymmärtänyt näkyvyyden merkityksen ja brändännyt tuotettaan. Kun yritys vielä muutaman vuoden ”kypsyy”, niin varmasti sillä on mahdollisuuksia päästä kisan valtakunnalliseen kärkeen, toteaa tuomariston puheenjohtaja, EM Groupin omistaja Marjo Miettinen.

Kyrö Distilleryn saaman tunnustuksen lisäksi finaalistijoukossa oli toinenkin pohjalainen yrittäjä. Kauppa-sarjan finalistina oli salaatti- ja tuoreruokamarkkinoilla toimivan Fresh Servant Oy:n Sami Haapasalmi. Haapasalmen ohi meni täpärästi Balmuir-brändistä tunnetun Wheslyn Groupin Heidi ja Juha Jaara. Palvelut-sarjan voittoon nousi nuorien asiantuntijoiden rekrytointiin keskittyneen Studentwork Sharper Oy:n kolmikko Lucas Geisler, Heikki Karimaa ja Tomas Valkama. Vuoden Nuoreksi Yrittäjäksi nostettiin äänieristettyjä puhelinkoppeja valmistavan Framery Oy:n Samu Hällfors ja Vuoden Perheyrittäjäksi tukkukauppa Tammer-Tukku Oy:n serkukset Vesa ja Zachary Mäenpää. Tuotanto-sarjan ja koko kilpailun voiton vei Ponssen Juha Vidgrén.

Kaikkia tunnustusta saaneita kasvuyrittäjiä yhdistää vankka usko oman yrityksensä tulevaisuuteen ja kasvuun sekä kova yrittämisen tahto. Liikevaihtoaan voittajayritykset ovat kasvattaneet tyypillisesti kaksinumeroisin luvuin, osa jopa kolminumeroisin luvuin.

-Taloudelliset tunnusluvut ovat tärkeä, mutta vain yksi huomioitava osa-alue kilpailussamme. Tuomaristo tarkastelee yrittäjiä ja heidän yrityksiään kokonaisvaltaisesti. Niin toimintatavat ja strategia kuin innovatiivisuus ja yhteiskuntavastuu ovat suurennuslasin alla. Kaikki voittajamme menestyvät upeasti näillä eri osa-alueilla. Ja näiden voittajien lisäksi kisassamme oli upea joukko muita yrittäjiä - jokainen heistä on tehnyt aplodien arvoisen suorituksen, sanoo kilpailun johtaja, EY:n Juha Hilmola.

EY järjesti tänä vuonna EY Entrepreneur of the Year 2016 -kilpailun jo 14. kertaa. Kilpailu etsii vuosittain inpiroivia, rohkeita ja menestyneitä yrittäjiä. Sillä on kansainvälisesti pitkä perinne, ensimmäinen kilpailu järjestettiin USA:ssa 30 vuotta sitten. Nykyään EY Entrepreneur of the Year 2016 -kilpailua järjestetään yli 60 maassa ympäri maailman. Suomessa tuomaristo on vuosien myötä käynyt läpi satoja suomalaisia menestystarinoita. Koko kilpailun voittaja, Ponssen Juha Vidgrén, lähtee edustamaan Suomea ensi vuoden kesäkuussa yrittäjyyden maailmanmestaruuskilpailuun Monte Carloon.

EY Entrepreneur of the Year 2016 -tuomariston jäsenet edustavat kukin omien alojensa huippuasiantuntemusta ja kokemusta. Kilpailun järjestäjästä riippumattomaan yhdeksän hengen tuomaristoon kuuluvat mm. Supercellin toimitusjohtaja Ilkka Paananen, Finanssialan Keskusliiton Piia-Noora Kauppi sekä Koneen hallituksen varapuheenjohtaja Jussi Herlin.

Palkitut yrittäjät ja muut valtakunnalliset finalistit sarjoittain:

EY Entrepreneur of the Year 2016 ja Tuotanto-sarjan voittaja: Juha Vidgrén, Ponsse Oyj

Ponssen Juha Vidgrén on veljineen jatkanut upeasti isänsä luomaa väkevää Ponssehenkeä. Yhtiö on maailman johtavia metsäkonevalmistajia ja se työllistää yli 1300 henkilöä. Yhtiön liikevaihto vuonna 2015 oli liki 462 miljoonaa euroa.

Muut Tuotanto-sarjan finalistit:

• Elektronisesta lukitusjärjestelmästään tunnetun iLOQ Oy:n Mika Pukari
  • Älykästä testausrobotiikkaa tekevä OptoFidelity Oy:n Pertti Aimonen
  • Tietojärjestelmätoimittaja Tuxera Oy:n Mikko Välimäki

Palvelut-sarjan
voittaja: Heikki Karimaa, Lucas Geisler, Tomas Valkama, Studentwork Sharper Oy

Studentwork Sharper Oy on johtava pohjoismainen nuorten korkeakoulutettujen osaajien henkilöstövuokraukseen ja rekrytointiin erikoistunut henkilöstöpalveluyritys. Studentwork oli viime vuonna mukana työllistämässä yli 6 000 opiskelijaa tai vastavalmistunutta. Yrityksen liikevaihto viimevuonna oli lähes 26 miljoonaa euroa ja on edelleen kasvussa.

Muut Palvelut-sarjan finalistit:

• Informaatiovälittäjä LM Tietopalvelut Oy:n Janne Järvinen
  • Teleoperaattorien liiketoiminnan tukijärjestelmiä ja IT-palveluja tarjoava Qvantel Oy:n Matti Roto

Kauppa-sarjan voittaja:
Heidi ja Juha Jaara, Wheslyn Group Oy/Balmuir

Wheslyn Group Oy omistaa Balmuir-tuotemerkin, joka on erikoistunut sisustuksen ja muodin ylellisyystuotteisiin. Heidi ja Juha Jaara ovat kasvattaneet ja kansainvälistäneet yhtiötään rohkeasti – tuotteita on myyty jo yli 70 maahan. Yhtiön liikevaihto on reilussa 2 vuodessa kasvanut yli 100% ja oli vuoden 2016 alussa yli 4,3 miljoonaa euroa.

Muut Kauppa-sarjan finalistit:

• Salaatti- ja tuoreruokayritys Fresh Servant Oy:n Sami Haapasalmi

Vuoden Nuori Yrittäjä:
Samu Hällfors, Framery Oy

Tamperelainen Samu Hällfors on johtanut yrityksensä Framery Oy:n nopeaan kansainväliseen kasvuun. Äänieristettyjä toimistopuhelinkoppeja ja muita pieniä tiloja valmistavan yhtiön liikevaihto oli viime vuonna yli 5 miljoona euroa ja kasvua kertyi yli 300%.

Muut Nuori Yrittäjä -sarjan finalistit:

• Nordic Business Forumin järjestäjä Nordic Business Groupin Hans-Peter Siefen ja Jyri Lindén
  • Henkilöstöpalveluyritys Studentwork Sharper Oy:n Heikki Karimaa, Lucas Geisler, Tomas Valkama

Vuoden Perheyrittäjä
: Zachary ja Vesa Mäenpää, Tammer-Tukku Oy

Tammer-Tukku on yksi Pohjois-Euroopan johtavista kuluttajatuoteyhtiöistä. Perheyrityksen valikoimissa on yli 50 eri kuluttajatuotebrändiä ja yli 10 000 tuotenimikettä. Serkusten luotsaaman yhtiön liikevaihto vuonna 2015 oli liki 83 miljoonaa euroa ja se työllistää 200 henkilöä.

Muut Perheyrittäjä -sarjan finalistit:

• Täyden palvelun leipomo Putaan Pulla Oy:n Antti Tyykiluoto
  • Mediatalo A-lehdet Oy:n Olli-Pekka Lyytikäinen ja Anne Lyytikäinen-Palmroth

Erikoispalkinto: Vuoden Jymypaukku – Miika Lipiäinen, Kyrö Distillery Company

Mikä EY Entrepreneur of the Year -kilpailu?

• EY Entrepreneur of the Year on arvostettu kansainvälinen tunnustuspalkinto menestyville nopeasti kasvavien ja vastuullisten yritysten omistajayrittäjille.
  • Kilpailun pääyhteistyökumppaneina Suomessa toimivat työeläkevakuutusyhtiö Elo sekä Evli Pankki.
  • Maailman ainoa kansainvälinen yrittäjäkilpailu, joka järjestetään kaikilla mantereilla yli 60 maassa alueellisella, kansallisella ja maailmanlaajuisella tasolla.
  • Monesta muusta yrittäjäkilpailusta poiketen, EoY pohjautuu yrittäjien henkilökohtaisiin haastatteluihin. Laajoissa haastatteluissa tarkastellaan ehdokkaita yrittäjyyden eri osa-alueiden kautta, taloudelliset tunnusluvut on vain yksi osa. EY tutustui kevään 2016 aikana yli 500 kandidaattiyritykseen. Näistä 55 yritystä valikoitui haastatteluprosessiin sekä tuomariston arvioitavaksi.
  • Suomessa kilpailua on järjestetty vuodesta 2003 lähtien, maailmalla vuodesta 1986.
  • Päätökset voittajista tekee järjestäjistä riippumaton tuomaristo. Tuomaristoon kuuluu mm. Finanssialan Keskusliiton Piia-Noora Kauppi, Koneen hallituksen varapuheenjohtaja Jussi Herlin sekä Supercell Oy:n Ilkka Paananen. Kilpailun tuomaristo kokonaisuudessaan: http://www.ey.com/fi/fi/about-us/entrepreneurship/entrepreneur-of-the-year/entrepreneur-of-the-year-kasvuyrittajakilpailu-tuomaristo
  • 12.10. palkittiin Suomen kilpailun viiden maantieteellisen alueen voittajat: Uusimaa, Itä-Suomi, Länsi-Suomi, Pohjois-Suomi sekä Häme ja Keski-Suomi.
  • 4.11. palkittiin EY Entrepreneur of the Year 2016 -voittaja. Lisäksi jaettiin palkinnot Tuotanto, Kauppa, Palvelut, Vuoden Nuori Yrittäjä ja Vuoden Perheyrittäjä –sarjoissa.
  • 7.-11.6.2017 Suomen EY Entrepreneur of the Year 2016 -voittaja Ponssen Juha Vidgrén edustaa maatamme maailmanlaajuisessa EY World Entrepreneur of the Year -kilpailussa Monte Carlossa.

Laura Uuttu-Deschryvere, EY Entrepreneur of the Year -päällikkö, laura.uuttu-deschryvere@fi.ey.com, 040 717 6415

Juha Hilmola, EY Entrepreneur of the Year -johtaja, juha.hilmola@fi.ey.com, 040 540 8963