It-palveluyhtiö EmCe laajentaa toimintaansa Tampereella ja tavoittelee kasvavia pk-yrityksiä

- Tampereen alueesta houkutteleva markkina it-yrityksille

Pienille ja keskisuurille yrityksille tietotekniikkapalveluja tarjoava EmCe Solution Partner laajentaa toimintaansa Pirkanmaalla. Yhtiö on alkuvuoden aikana palkannut useita avainhenkilöitä Tampereen toimipisteeseensä. EmCe palvelee Tampereelta käsin paitsi Pirkanmaalla toimivia yrityksiä myös muita suuria talousalueita esimerkiksi Keski- ja Länsi-Suomessa. Erityisesti kasvavat pk-yritykset investoivat tietotekniikkaan ja ne suhtautuvat positiivisimmin tietotekniikan hyödyntämiseen**.

Kasvavat pk-yritykset lisäävät tänä vuonna eniten it-investointejaan, ja ne myös arvioivat it:n roolin tulevan tärkeämmäksi seuraavan kahden vuoden kuluessa. Liikevaihtoaan kasvattaneissa yrityksissä koetaan selvästi keskimääräistä enemmän, että tietotekniikka parantaa palvelua ja tehostaa tuotantoa, selviää EmCen viime vuonna teettämästä selvityksestä.

Pirkanmaan Yrittäjien, Finnveran Tampereen aluekonttorin sekä Pirkanmaan ELY-keskuksen teettämän pk-yritysbarometrin mukaan 43 prosenttia pirkanmaalaisista pienistä ja keskisuurista yrityksistä yrittää kasvaa mahdollisuuksien mukaan. Voimakkaasti tai mahdollisuuksien mukaan kasvavia pk-yrityksiä on Pirkanmaalla yhteensä 51 prosenttia.

”Tampereen alueen kasvavia pk-yrityksiä palvelee jo joukko etabloituneita it-toimijoita, mutta yhä useampi pääkaupunkiseudulla toimiva it-yritys laajentaa toimintaansa Pirkanmaalle”, arvioi EmCen toimitusjohtaja Markus Backlund. ”Sanoisin jopa, että Tampereen talousalueesta on hyvää vauhtia kehittymässä Suomen uusi Piilaakso. Sijainniltaan se on it-toimittajalle erinomainen ajatellen vaikkapa Jyväskylän, Porin tai Seinäjoen asiakaskuntaa, eikä asiakkaan tarvitse maksaa projektitiimin matkakuluja Helsingistä asti. Tampereella on myös erinomainen yliopisto, mikä tarjoaa it-yrityksille hyvät rekrytointimahdollisuudet.”

EmCen johtoryhmän jäseneksi ja Tampereen toimipisteen vetäjäksi on kesällä nimitetty Paul Skogberg. Hän on aiemmin toiminut johtajana Solteqilla sekä toimitusjohtajana ja osakkaana Tampereen Systeemitiimissä. ”Pääkaupunkiseudun ulkopuolella toimivat asiakkaamme arvostavat it-kumppanin paikallisuutta ja vaivatonta tavoitettavuutta”, kertoo palvelupäällikkö Paul Skogberg EmCeltä. ”Jatkamme edelleen rekrytointia ja vahvistamme tiimiämme Tampereella. Tällä hetkellä asiakkaita kiinnostavat muun muassa asiakkuuden hallinnan sovellukset sekä tiedon analysointi ja raportointi.”

EmCe on asiakasmäärällä mitattuna Suomen suurin Microsoft Dynamics NAV - toiminnanohjausjärjestelmien toimittaja. ”Yhä useampi pk-yritys hakee tuottavuutta ja parempaa kilpailukykyä hyödyntämällä toiminnanohjausjärjestelmää perusprosessiensa automatisointiin. It-järjestelmien tuomat kustannushyödyt eivät missään nimessä ole vain isojen yritysten yksinoikeus”, painottaa Backlund. Pk-yrityksissä ei yleensä ole omaa it-osastoa tai -osaamista, jolloin ulkoistaminen nousee houkuttelevaksi vaihtoehdoksi.

EmCen selvityksen mukaan tietotekniikka lisää toiminnan tehokkuutta (84 prosenttia), helpottaa päivittäisen työn tekemistä (82 prosenttia), yhdenmukaistaa toimintatapoja (46 prosenttia) sekä lisää kilpailukykyä (25 prosenttia). Tietotekniikka tehostaa toimintaa, helpottaa päivittäistä työn tekemistä ja automatisoi hallinnon rutiineja erityisesti 25 - 50 hengen yrityksissä.

** EmCen teettämä selvitys toteutettiin kyselytutkimuksena syksyn 2010 aikana. Tutkimukseen vastasi yhteensä 170 pk-yrityksen toimitusjohtajaa, talouspäällikköä ja tietohallintopäällikköä eri toimialoilta.

Toimitusjohtaja Markus Backlund, EmCe Solution Partner Oy

Sähköposti: markus.backlund(a)emce.fi

Palvelupäällikkö Paul Skogberg, EmCe Solution Partner Oy

Sähköposti: paul.skogberg(a)emce.fi

EmCe Solution Partner Oy

Vuonna 1980 perustettu EmCe Solution Partner Oy tarjoaa tietotekniikkapalveluja pienille ja keskisuurille yrityksille. Yhtiön liikevaihto oli 7,0 miljoonaa euroa vuonna 2010. EmCen palveluksessa on 60 työntekijää. Yhtiöllä on toimipisteet Helsingissä, Tampereella, Oulussa ja Lahdessa.