Junnikkala kehitti täysin uuden terassilaudan pintakäsitellystä kuusesta

Junnikkala tuo markkinoille yhteistyössä Byggmaxin kanssa kehittämänsä täysin uuden terassilaudan Junnikkala Terrace®, jossa yhdistyy puun luonnollisuus ja ensiluokkainen kestävyys. Kuusilaudasta on harjattu esiin puun kulutusta kestävin osa. Tämän jälkeen lauta on käsitelty puunsuojausaineella yhteensä kolme kertaa. Junnikkala Terrace® on täysin käyttövalmis ja se on helppo asentaa näppärän kiinnitysjärjestelmän ansiosta. Uutuustuote tulee myyntiin maaliskuussa Byggmax-myymälöissä kautta maan.

Junnikkala Terrace® -terassilauta on Suomen johtavan puunjalostukseen erikoistuneen kalajokelaisen Junnikkala-perheyrityksen taidonnäyte, jossa yhdistyy sukupolvelta toiselle siirtynyt taito ja nykyaikainen teknologia. Myyntipäällikkö Petteri Nauhan mukaan pitkäjänteisen tuotekehityksen tavoitteena oli luoda luonnollinen, kaunis ja kestävä terassilauta aidosta suomalaisesta puusta.

– Puuksi valikoitui jo aikaisessa vaiheessa kuusi. Kuusilauta harjattiin siten, että puun kovin ja kulutusta parhaiten kestävä osa saatiin esille. Ammattikorkeakoulu Centrian tekemien säätestien pohjalta päädyimme käsittelemään terassilaudan puunsuoja-aineella yhteensä kolme kertaa. Ensin lauta käsitellään kertaalleen kauttaaltaan kirkkaalla puunsuojalla. Toisen ja kolmannen käsittelyn terassilauta saa, kun laudan kolme näkyvää sivua käsitellään sävytetyllä Teknoshield-puunsuojalla. Centrian tekemien testien mukaan Junnikkala Terrace® -terassilauta kestää ilman huoltokäsittelyä aurinkoa, pakkasta ja vettä jopa kolme vuotta, Nauha kertoo.

Junnikkala Terrace® on täysin uudenlainen terassilauta ja oiva vaihtoehto jo markkinoilla oleviin vaihtoehtoihin kuten paine- ja lämpökyllästetyt sekä komposiittiterassilaudat.

– Uutuusterassilautamme on ekologinen ja kestävä vaihtoehto. Asennuksen yhteydessä syntyvät tasauspalat voi hävittää polttamalla. Puunsuojakäsittely tekee siitä kestävämmän kuin lämpökäsitellyn kuusilaudan, ja hinnaltaan se on noin puolet edullisempi kuin komposiittilauta. Junnikkala Terrace® on Suomessa kehitetty ja suomalaisesta puusta paikallisesti valmistettu tuote, summaa Nauha.

Helppoa ja tyylikästä näppärällä kiinnitysjärjestelmällä

Uudesta terassilaudasta tekee uniikin myös se, että Junnikkala on kehittänyt siihen asentamista helpottavan kiinnitysjärjestelmän.

– Muoviset kiinnikkeet työnnetään laudan ponttiin, jolloin ruuvit eivät jää näkyviin laudan päälle ja terassi näyttää viimeistellyltä ja tyylikkäältä. Kiinnikkeitä käytettäessä etenemä on aina 150 millimetriä ja lautojen välinen rako on vakio 6 millimetriä, Nauha sanoo.

Parhaan mahdollisen kestävyyden varmistamiseksi katkaisu- ja halkaisupinnat kannattaa käsitellä asennuksen yhteydessä sävytetyllä puuöljyllä.

– Suosittelemme huoltamaan Junnikkala Terrace® -laudat aina keväisin joko värittömällä tai sävytetyllä puuöljyllä. Näin terassin käyttöaika pidentyy entisestään, Nauha vinkkaa.

Byggmaxeissa maaliskuusta alkaen

Junnikkala Terrace® -terassilauta tulee myyntiin maaliskuussa 2016 Byggmax-rautakauppaketjussa.

– Lähdemme yhteistyössä Byggmaxin kanssa kokeilemaan, miten uutuustuote otetaan vastaan kuluttajien keskuudessa. Junnikkalassa meillä on kova luotto tuotteeseen ja Byggmax on meille hyvä kumppani ensimmäisen vuoden kokeiluun, koska heillä asioivat ensisijassa juuri kuluttajat, sanoo Nauha.

– Täysin uuden ja ainutlaatuisen tuotteen lanseeraaminen Suomen markkinoille Byggmaxin myymäläverkoston kautta on suuri kunnia. Tutustuttuani tuotteeseen tarkemmin olen vakuuttunut, että sille löytyy oma ostajakuntansa, joka arvostaa ylellistä kotimaista terassipuuta huokeampaan hintaan kuin lämpökäsitelty kuusi tai puukomposiitti, kommentoi Byggmaxin maajohtaja Aleksi Virkkunen.

Junnikkala Terrace® -terassilauta on saatavissa kaikissa Byggmax-myymälöissä sekä verkkokaupasta Byggmax.fi kautta maan maaliskuusta alkaen. Byggmax myy 28x144 mm kokoista terassilautaa hintaan 3,99 euroa/jm.

Petteri Nauha, myyntipäällikkö, Junnikkala Oy, p. 044 0639 360, sähköposti:
petteri.nauha@junnikkala.com

Aleksi Virkkunen, maajohtaja, Byggmax Suomi, p. 040 137 7001, sähköposti: aleksi.virkkunen@byggmax.fi

Haastattelupyynnöt sekä tuotekuvat ja -näytteet:
Jukka-Pekka Hares, Viestintätoimisto Manifesto, puh. 050 371 5364, sähköposti:
jukka-pekka.hares@manifesto.fi

Junnikkala lyhyesti

Junnikkala Oy on jalostanut reilun viidenkymmenen vuoden ajan pohjoissuomalaista tukkipuuta maailman vaativille markkinoille. Olemme hyödyntäneet pohjoissuomalaista metsävarallisuutta yli viiden vuosikymmenen ajan. Jalostamme alueen metsistä kestäviä puutuotteita maailman vaativille markkinoille. Suomalaisena aitona perheyhtiönä olemme vahva vastaamaan ja uudistumaan asiakkaidemme muuttuviin haasteisiin. Yrityksessämme noudatamme kestävän kehityksen periaatetta kaikissa toiminnoissamme ja tavoitteenamme on säilyä edelläkävijänä suomen puutuoteteollisuudessa nyt ja tulevaisuudessa. www.junnikkala.com

Byggmax lyhyesti
Vuonna 1993 perustettu rakennustarvikekauppaketju Byggmaxilla on 119 myymälää eri maissa: 76 myymälää Ruotsissa, 30 Norjassa ja 13 Suomessa. Byggmaxin liikevaihto vuonna 2015 oli noin 4,1 miljardia kruunua (SEK) ja konserni jatkaa vahvaa kasvuaan. Byggmaxin liikeideana on tarjota laadukkaita rakennustarvikkeita järkevään hintaan. Kaikissa myymälöissä oleva ns. Drive In -piha mahdollistaa erityisesti painavien tavaroiden lastaamisen suoraan autoon tai peräkärryyn, mikä tekee Byggmaxissa asioimisesta helppoa ja tehokasta. Byggmax on listautunut Tukholman pörssiin vuonna 2010. Lisätietoja: www.byggmax.fi

BYGGMAX – LAATUA JÄRKEVÄÄN HINTAAN