Kansainvälisenä itsemurhien ehkäisypäivänä torstaina 10.9. keskiössä ovat keski-ikäiset miehet

Korona on kurittanut suomalaisten mielenterveyttä kuluneen kevään ja kesän aikana. Tilastollisesti kolme neljästä itsemurhan tehneestä on mies ja itsemurhan tehneiden miesten keski-ikä on 48 vuotta. Yli puolet miehistä, jotka ovat joskus vakavasti miettineet itsemurhaa, ei hakenut apua. MIELI Suomen Mielenterveys ry:n torstaina 10.9. starttaava itsemurhien ehkäisykampanja kannustaa tänä vuonna keski-ikäisiä miehiä puhumaan myös elämän vaikeammistakin puolista.

MIELI Suomen Mielenterveys ry:n teettämän tuoreen kyselyn mukaan koronavirusepidemia on kuormittanut suomalaisten mielenterveyttä kuluneena keväänä ja kesänä.

– Peräti 27 prosenttia suomalaisista kokee poikkeusajan vaikuttaneen kielteisesti omaan mielenterveyteen ja lähes 90 000 suomalaisella on ollut itsetuhoisia ajatuksia epidemiasta johtuen, kertoo MIELI ry:n itsemurhien ehkäisykeskuksen päällikkö Marena Kukkonen.

Heikentynyt mielenterveyden tila ja itsetuhoiset ajatukset korostuvat erityisesti nuorten ja naisten keskuudessa. 44 prosenttia kyselyyn vastanneista 18–34-vuotiaista ja 35 prosenttia naisista kertoo, että poikkeusaika on vaikuttanut kielteisesti heidän mielenterveyteensä. Myös yrittäjien hyvinvointi on ollut koetuksella: 40 prosenttia yrittäjistä kokee epidemian kuormittaneen heidän mielenterveyttään.

Kysy, kuuntele, kerro -opas kertoo, miten voi auttaa

Kansainvälisenä itsemurhien ehkäisypäivänä torstaina 10. syyskuuta 2020 keskustellaan keski-ikäisten miesten itsemurhien ehkäisemisestä. Kukkosen mukaan kohderyhmä on tärkeä, sillä keski-ikäisten miesten itsemurhakuolleisuus on tilastollisesti korkea.

– Tilastojen** valossa kolme neljästä itsemurhan tehneestä on mies ja itsemurhan tehneiden miesten keski-ikä on 48 vuotta. Kyselymme mukaan yli puolet miehistä, jotka ovat joskus vakavasti miettineet itsemurhaa, ei hakenut apua. Tähän haluamme saada muutoksen, sanoo Kukkonen.

#mitäkuuluu on kampanja aidon kohtaamisen ja välittämisen puolesta ja kannustaa puhumiseen myös elämän vaikeammistakin puolista. Syksyn 2020 kampanjan pääroolissa ovat Kysy, kuuntele, kerro -opas sekä teemaan pureutuva ”Äijämeininkiä”-filmi.

– Oppaan inspiraationa on ollut ensiavusta tuttu ”kylmä, koho, kompressio” -muistisääntö. Kun muistaa Kysy, kuuntele, kerro -oppaan kolme neuvoa, on matalampi kynnys auttaa masentunutta tai itsemurhaa harkitsevaa ystävää. Oppaan ja filmin tavoitteena on hälventää pelkoja ja tuoda konkreettisia työkaluja jokaiselle, jotta voimme yhdessä auttaa itsemurhaa harkitsevia perheenjäseniä, ystäviä ja tuttuja, kertoo Bob the Robotin Creative Lead Inke Ketonen.

MIELI ry perusti keväällä 2018 uuden itsemurhiin keskittyvän yksikön, Itsemurhien ehkäisykeskuksen. Keskuksen tavoitteena on ehkäistä itsemurhia tarjoamalla tukea ja apua itsemurhaa yrittäneille ja heidän läheisilleen.

Kampanjan on toteuttanut yhdessä MIELI ry:n kanssa mainostoimisto Bob the Robot ja kampanjan viestintää on toteuttanut Viestintätoimisto Manifesto. ”Äijämeininkiä” -filmin on ohjannut Tuomas Salminen ja tuottanut Pictures Helsinki. Kampanjaa ovat olleet tukemassa myös muun muassa Facebook, Twitter, Spotify, MTV ja Clear Channel.

Lue lisää tutkimustuloksista >>

Katso ”Äijämeininkiä”-filmi tästä >>

Jos epäilet jonkun suunnittelevan itsemurhaa:

• Kysy rohkeasti onko hänellä itsemurha-ajatuksia.
  • Kuuntele ja anna tilaa toisen tunteille – luo turvallinen ilmapiiri asiasta puhumiselle.
  • Ole oma itsesi – se riittää.
  • Auta arjesta selviytymisessä ja avun hakemisessa.

Älä:

• Tuomitse itsemurha-ajatuksista.
  • Kyseenalaista toisen kokemia tunteita.
  • Korjaa toisen mietteitä.
  • Keksi selityksiä toisen tunteille.
  • Välttele aihetta tai ihmistä, josta olet huolissasi.

Kriisipuhelimen aukioloajat:

Kriisipuhelin suomeksi 09 2525 0111
Auki 24h vuoden jokainen päivä ja yö.
www.mieli.fi/kriisipuhelin

Kriisipuhelin ruotsiksi 09 2525 0112
Auki maanantaisin ja keskiviikkoisin klo 16–20, tiistaisin, torstaisin ja perjantaisin klo 9–13.
www.mieli.fi/kristelefon

Kriisipuhelin arabiaksi ja englanniksi 09 2525 0113 (Whatsapp 040 195 8202)
Auki maanantaisin ja tiistaisin klo 11–15, keskiviikkoisin klo 13–16 ja 17–21 ja torstaisin klo 10–15.
www.mieli.fi/azma

**Viitatut tilastot: