Kaspersky Lab ja Facebook parantavat yhteistyössä sosiaalisen yhteisöpalvelun turvallisuutta

Facebookin tietoturva täydentyy nyt Kaspersky Labin tietoturvaosaamisella

Globaali tietoturvayhtiö Kaspersky Lab aloittaa yhteistyön yhteisöpalvelu Facebookin (NASDAQ: FB) kanssa. Yhteistyön tavoitteena on parantaa sosiaalisen yhteisöpalvelun turvallisuutta verkossa ja verkon ulkopuolella. Kaspersky Lab toimittaa jatkossa Facebookille tuoreinta tietoa maailmanlaajuisista tietoturvauhista. Tiedon avulla suojellaan ja estetään Facebookin käyttäjien tahattomat vierailut haitallisille verkkosivuille.

Facebookissa luotetaan ja klikataan todennäköisimmin ystävän jakamaa linkkiä, ja tätä luottamusta kyberrikolliset käyttävät hyväkseen. Haitalliset verkko-osoitteet voivat automaattisesti jakaa itsensä uhrin henkilökohtaisen kontaktin kautta ilman että käyttäjä on tästä tietoinen. Linkki näyttää täysin lailliselta. Nyt, kun Facebook-käyttäjä jakaa tai klikkaa ystävän jakamaa linkkiä, sitä verrataan välittömästi Kaspersky Labin haitallisten verkkosivujen tietokantaan. Jos linkki löytyy Facebookin haitallisten verkko-osoitteiden listalta, käyttäjä saa siitä välittömästi ilmoituksen, ja lisäksi häntä estetään vierailemasta verkkosivulla. Tämä estää sekä käyttäjän yksityistietojen ja tietokoneen asettamisen vaaraan että haitallisten linkkien leviämisen eteenpäin. Haitallisten verkko-osoitteiden listan on toimittanut Facebookille Kaspersky Lab sekä muut tietoturvapalvelujen toimittajat.

Kaspersky Labissa työskentelee yli 800 haittaohjelmien asiantuntijaa ympäri maailmaa, jotka taistelevat ympäri vuorokauden kyberrikoksia vastaan analysoiden yli 125 000 tietoturvauhkaa päivittäin.

Kaspersky Security Network on pilvipalvelupohjainen säilytyspaikka Kaspersky Labin asiakkaille, jotka vapaaehtoisesti jakavat reaaliaikaista dataa haittaohjelmista ja niiden toiminnasta. Kaspersky Lab analysoi tätä dataa ja tuottaa sen mukaan jatkuvasti päivittyvää tietoturvaa Kasperskyn tuotteiden 300 miljoonalle käyttäjälle ympäri maailmaa.

Facebookin käyttäjät pidetään informoituina ja suojattuina

Kaspersky Lab uskoo, että tietoturva-asioista hyvin perillä olevat tietokoneen käyttäjät ovat etulinjassa kyberrikollisuutta vastaan. Kaspersky Lab toimittaa asiantuntijaneuvoja, vinkkejä sekä tietoa Facebookin turvallisuussivuille. Tämä apukeskus tiedottaa verkkoyhteisölle viimeisimmistä kyberuhista ja muistuttaa säännöllisesti turvallisesta verkkokäyttäytymisestä. Lisätietoja Facebookin turvapalveluista osoitteessa: www.facebook.com/security.

Harri Kammonen, viestintätoimisto Manifesto

harri.kammonen@manifesto.fi

Caroline Breure, Corporate Communication Manager, Kaspersky Lab

caroline.breure@kaspersky.com

Kaspersky Lab

Kaspersky Lab on maailman suurin yksityisesti omistettu tietoturvayhtiö. Yhtiö on neljän suurimman loppukäyttäjille tietoturvaratkaisuja tarjoavan yrityksen joukossa maailmassa*. Koko 15-vuotisen historiansa aikana Kaspersky Lab on ollut tietoturvan keskeisin innovoija ja on toimittanut tietoturvaratkaisuja kuluttajille, pk-yrityksille ja suuryrityksille. Yhtiö toimii tällä hetkellä lähes 200 maassa ja tarjoaa tietoturvaa yli 300 miljoonalle käyttäjälle maailmanlaajuisesti. Lisätietoja yrityksestä: www.kaspersky.com. Lisätietoa virustorjunnasta, vakoilu- ja roskapostiohjelmista sekä tietoturvaan liittyvistä kysymyksistä ja trendeistä: www.securelist.com.

* Yhtiö on arvioitu neljänneksi IDC:n Worldwide Endpoint Security Revenue by Vendor -vertailussa vuonna 2010. Arvio julkistettiin IDC:n raportissa nimeltä Worldwide IT Security Products 2011-2015 Forecast and 2010 Vendor Shares – December 2011. Raportti asetti järjestykseen ohjelmistovalmistajat endpoint security solutions -ratkaisujen myynnin perusteella vuonna 2010.