Kaspersky Labin tutkimus: Suomalaiset kuluttajat varautuneet parhaiten tietoturvauhkiin

Tietoturvayhtiö Kaspersky Lab tutki kuluttajien päätelaitteiden käyttöä ja niihin liittyviä tietoturvahuolia Pohjoismaissa, Hollannissa ja Belgiassa. Tutkimuksen mukaan suomalaiset kuluttajat suhtautuvat kaikkein varovaisimmin tietoturvauhkiin - henkilökohtaisten tietojen ja päätelaitteiden suojaus on muita kansallisuuksia kehittyneempää. Tutkimuksen mukaan Suomessa on henkilökohtaisessa käytössä eniten matkapuhelimia, mutta vähiten tablet-tietokoneita muihin maihin verrattuna. Tutkimusta varten haastateltiin 2 400 kuluttajaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Hollannissa ja Belgiassa marraskuun 2012 aikana.

Tutkimuksen mukaan Suomessa ollaan tarkkaavaisia päätelaitteiden ja henkilökohtaisten tietojen turvallisuudesta. Jopa 66 prosenttia vastaajista kertoi hyödyntävänsä niin paljon suojatoimenpiteitä kuin mahdollista välttääkseen internetin tietoturvauhat. Lisäksi monet suojaavat kaikki laitteet salasanalla (56 %), salaavat henkilökohtaiset tiedostot (56 %) sekä varmuuskopioivat tiedostot (48 %). Lisäksi Suomessa salasanoista pidetään huolta, eikä niitä tallenneta selaimeen (45 %) tai laitteelle (49 %). Tutkituista maista suomalaiset avaavat myös vähiten roskapostiksi epäilemiään sähköposteja, vaikka ne olisivatkin mielenkiintoisia (9 %). Suomen tutkimuksessa saamat prosenttiosuudet olivat lähes kauttaaltaan korkeampia verrattuna muihin maihin.

Suomessa käytetään kannettavaa tietokonetta ja matkapuhelinta

Henkilökohtaisessa käytössä kannettava tietokone (75 %) on syrjäyttänyt perinteisen pöytäkoneen (65 %) kaikissa tutkituissa maissa. Suosion kasvusta huolimatta tablettien yleinen käyttö on vielä melko vähäistä (iPad 5 %, muut merkit 9 %). Tablettien pieniä prosenttiosuuksia selittänee älypuhelinten suosio. Älypuhelimia on käytössä eniten Norjassa (61 %) ja vähiten Belgiassa (38 %).

Vertaillusta maista Suomessa on henkilökohtaisessa käytössä selvästi eniten matkapuhelimia (64 %). Muissa maissa vastaava prosenttiluku oli noin 50. Älypuhelimet ovat kuitenkin nousemassa Suomessakin matkapuhelinten rinnalle laajasti käytettynä mobiililaitteena (46 %). Älypuhelimista iPhone-puhelinten osuus Suomessa on kaikista maista pienin vain 9 % kun esimerkiksi Ruotsissa vastaava luku on 34 %. E-lukulaitteiden suosio on Suomessa vielä vähäistä muihin maihin verrattuna (2 %).

Pankkitietojen vuotaminen aiheuttaisi eniten haittaa

Tutkimuksessa selvitettiin myös, minkä tietojen vuotamisesta aiheutuisi kuluttajalle eniten haittaa. Kaikissa tutkituissa maissa eniten haittaa aiheutuisi pankkitietojen vuotamisesta (muissa maissa 69 %, Suomessa 73 %). Suomessa kuluttajat ovat lisäksi huolissaan, pysyvätkö salasanat (68 %) ja henkilökohtaiset sähköpostit (34 %) turvassa. Vähiten huolta Suomessa aiheuttivat e-kirjojen sekä opiskelu- ja kurssimateriaalien turvallisuus.

Pankkitietojen vuotaminen nousee yleisimmäksi huoleksi myös tietojen vuotamisessa internetissä (muissa maissa 48 %, Suomessa 50 %). Suomessa huolta aiheuttavat myös hakkerien pääsy henkilökohtaiseen informaatioon (34 %), henkilökohtaiseen sähköpostiin (31 %) sekä virukset (29 %).

Internetin turvallisuusongelmista yleisimpiä ovat roskaposti (muissa maissa 27 %, Suomessa 28 %), pop-up-ikkunat (24 %/31 %) sekä virukset (21 %/24 %).

Tietokoneet ja kannettavat tietokoneet ovat edelleen yleisimpiä laitteita verkossa työskentelyyn. Muun muassa sähköpostit, pankkiasiat, ostosten tekeminen verkkokaupoissa, sosiaalisen median käyttäminen, musiikin kuuntelu ja verkossa pelaaminen hoituvat yleisimmin tietokoneella. Tableteilla lähetetään yleisimmin sähköpostia, katsotaan videoita ja ladataan ilmaisia sovelluksia. Mobiililaitteet ovat suosittuja sähköpostin lähettämisessä, mutta myös sosiaalisen median sovellusten käytössä sekä musiikin kuuntelussa.

Tietokoneet on yleisesti suojattu hyvin, heikoin suojaus mobiililaitteissa

Tiedostot säilötään edelleen useimmiten tietokoneelle. Vain yhteystiedot tallennetaan tietokonetta useimmiten puhelimeen. Tietokoneelle tallennetaan muun muassa sähköpostit, kuvat ja videot, musiikkitiedostot, dokumentit, pankkitiedot, salasanat sekä opiskelu- ja kurssimateriaalit.

Tietokoneet ovat yleisesti suojattu hyvin virustorjunnalla (86 %) ja salasanasuojauksella (63 %). Heikoiten suojattuja ovat mobiililaitteet ja tabletit - mobiililaitteista 80 prosentissa ei ole käytössä virustorjuntaohjelmistoa.

Caroline Breure, Kaspersky Lab, Corporate Communication Manager, Benelux and Nordic

Puhelin: + 31 30 752 9585

Sähköposti: caroline.breure(at)kaspersky.com

Harri Kammonen, Viestintätoimisto Manifesto

Sähköposti: harri.kammonen(at)manifesto.fi

Kaspersky Lab on maailman suurin yksityisesti omistettu tietoturvayhtiö. Yhtiö on neljän suurimman loppukäyttäjille tietoturvaratkaisuja tarjoavan yrityksen joukossa maailmassa*. Koko 15-vuotisen historiansa aikana Kaspersky Lab on ollut tietoturvan keskeisin innovoija ja on toimittanut tietoturvaratkaisuja kuluttajille, pk-yrityksille ja suuryrityksille. Yhtiö toimii tällä hetkellä lähes 200 maassa ja tarjoaa tietoturvaa yli 300 miljoonalle käyttäjälle maailmanlaajuisesti. Lisätietoja yrityksestä: www.kaspersky.com. Lisätietoa virustorjunnasta, vakoilu- ja roskapostiohjelmista sekä tietoturvaan liittyvistä kysymyksistä ja trendeistä: www.securelist.com.

* Yhtiö on arvioitu neljänneksi IDC:n Worldwide Endpoint Security Revenue by Vendor -vertailussa vuonna 2010. Arvio julkistettiin IDC:n raportissa nimeltä Worldwide IT Security Products 2011-2015 Forecast and 2010 Vendor Shares – December 2011. Raportti asetti järjestykseen ohjelmistovalmistajat endpoint security solutions -ratkaisujen myynnin perusteella vuonna 2010.