Kaukomarkkinat panostaa lähienergiaratkaisuihin ja aloittaa teknologiaviennin ja -tuonnin

Kaukomarkkinat panostaa jatkossa erityisesti lähienergiaratkaisuihin ja palaa juurilleen ryhtyessään uudelleen viennin asiantuntijaksi. Kaukomarkkinat lanseeraa tuotevalikoimaansa uusia lähienergiaratkaisuja ja kouluttaa suunnittelijoita ja urakoitsijoita. Kaukomarkkinat tavoittelee erityisesti energiatehokkuus- ja ympäristöteknologian päämiehiä sekä asiakkaita. Viennissä hyödynnetään Kaukomarkkinoiden omaa sekä emoyhtiö Aspo-konsernin muiden liiketoimintojen laajaa toimipisteverkostoa Venäjällä, Baltiassa, Ukrainassa, Kazakstanissa sekä Kiinassa ja Vietnamissa.

Kaukomarkkinoiden uuden liiketoimintastrategian mukaan yritys panostaa kahteen uuteen alueeseen: lähienergiaratkaisuihin ja Cleantech-vientiin. Ratkaisuja tarjotaan niin kiinteistöille kuin teollisuuteen ja energiantuotantoon.

– Lähienergialla tarkoitamme lähellä, omassa kiinteistössä tuotettua energiaa kuten lämpöpumppujen ja aurinkokeräinten avulla tuotettua energiaa. Energiatehokkuus on välttämätön edellytys asiakkaillemme. Asiakkaat saavat järjestelmät asennettuina muun muassa kouluttamiemme Lähienergiaa-verkostoon kuuluvien asennusliikkeiden tai muiden yhteistyökumppaniemme kuten rautakaupan kautta, Kaukomarkkinoiden toimitusjohtaja Jukka Nieminen linjaa.

Kaukomarkkinoiden valtakunnallinen lähienergia-asiantuntijoiden verkosto koostuu itsenäisistä lvi-alan yrittäjistä, joille Kaukomarkkinat tarjoaa tukea ja koulutusta sekä laadukkaita lähienergiatuotteita niin pientalojen kuin erityisesti suurempien liikekiinteistöjen lämmitys- ja jäähdytystarpeisiin. Kaukomarkkinoiden kasvava Lähienergiaa-verkosto kattaa tällä hetkellä 50 asennusliikettä.

Kaukomarkkinat edelläkävijä energiatehokkuusratkaisuissa

Kaukomarkkinat on kasvattanut lähienergiatuotteidensa valikoimaa tuomalla tänä keväänä markkinoille tasokeräimiä auringon lämmön hyödyntämiseen käyttöveden lämmityksessä ja kiinteistön lämmityksen tukemisessa. Kaukomarkkinat tarjoaa keväästä alkaen myös korkeatasoisia maalämpöpumppuja pientalojen lämmitykseen.

– Tavoitteenamme on rakentaa lyömätön kokonaisuus laadukkaita, testattuja ja Suomen oloissa toimivia lähienergiaratkaisuja, joista löytyy sopiva vaihtoehto jokaiseen kotiin ja kohteeseen kuluttajasta teollisuusmittakaavaan, Nieminen sanoo.

Kaukomarkkinoiden tarjoamiin lähienergiaratkaisuihin kuuluvat muun muassa ilmalämpöpumput, ilma-vesilämpöpumput, kiinteistökokoluokan lämmitys-jäähdytyslaitteistot, maalämpöpumput, aurinkokeräimet, biopolttoainekattilat ja energiansäästölamput. Teollisille asiakkaille tarjotaan esimerkiksi höyry- ja kaasuturbiineja sekä taajuusmuuntajia. Kaukomarkkinat seuraa alan kehitystä tiiviisti ja täydentää ratkaisuvalikoimaansa tarpeen mukaan.

– Tällä hetkellä selvitämme esimerkiksi erilaisia kaukolämpö- ja kaukokylmäratkaisuja, ilmanvaihtoa sekä lämmön talteenottokoneita, Nieminen lisää.

Paluu juurille viennin pariin

Kaukomarkkinoiden historiassa vienti ja tuonti ovat olleet merkittävä osa yrityksen liiketoimintaa. Nyt vientiliiketoiminta aktivoidaan uudelleen.

– Markkinat ovat kehittyneet entistä haastavammiksi, ja viennin ja tuonnin asiantuntijuus ja verkosto ovat jälleen nousseet arvoonsa, Nieminen kommentoi.

Kaukomarkkinoilla on osana Aspo-konsernia suoraan sekä konsernin muiden liiketoimintojen (Telko, Leipurin, ESL Shipping) kautta kattava toimipaikkaverkosto Venäjällä, muissa IVY-maissa sekä Kiinassa. Niemisen mukaan Kaukomarkkinat pääsee tarjoamaan kilpailukykyisellä rakenteella paikallista läsnäoloa vientikumppania kaipaaville teknologiayrityksille.

– Vientiliiketoimintamme on jo nykyisellään kohtuullisen merkittävää Kiinassa ja Puolassa. Nyt tarkoituksemme on tarjota viennin palveluja suomalaisille yrityksille, jotka suuntaavat toimintaansa Aspo-konsernin vahvoihin maihin. Potentiaaliset päämiehet edustavat erityisesti energiaratkaisuja ja cleantech-teknologiaa tuottavia teknologiayrityksiä, joilla ei ole omaa organisaatiota tai muita resursseja lähteä vientiin. Kaukomarkkinat tarjoaa tuote- ja teknologiariippumattomana kaupallisena integraattorina koko osaamisensa teknologiateollisuuden käyttöön, Nieminen summaa.

Tällä hetkellä Kaukomarkkinat vastaa muun muassa Vaconin taajuusmuuttajien myynnistä Puolassa, saksalaisjätti MAN Diesel&Turbon tuotelinjojen ja sveitsiläisen suurlämpöpumppuvalmistaja Friothermin edustuksesta Suomessa sekä puunjalostusteollisuuden laitteiden myynnistä kaikissa toimintamaissaan. Uusista viennin asiakkuuksista neuvotellaan jatkuvasti. Suomeen Kaukomarkkinat tuo muun muassa japanilaisen Panasonicin ammattilaitteita ilmalämpöpumpuista ja valvontakameroista ammattikäyttöön tarkoitettuihin Toughbook-tietokoneisiin.

Kaukomarkkinat keskittyy kolmeen liiketoiminta-alueeseen: yritys tarjoaa tuotteita ja palveluita energiatehokkuuden parantamiseen, paperi- ja selluteollisuuden kannattavuuden parantamiseen sekä turvallisuuteen ja viestintään. Yhtiön tuotteet ovat tyypillisesti kiinteistötekniikkaa, elektroniikkaa ja erilaisia teollisuuskoneita. Kaukomarkkinat täyttää huhtikuussa 65 vuotta.

Toimitusjohtaja Jukka Nieminen, p. (09) 5215100, jukka.nieminen@kaukomarkkinat.com

Kaukomarkkinat toimittaa tuotteita ja palveluita rakentamiseen, teollisuudelle, energiantuotantoon ja muuhun ammattimaiseen käyttöön. Kaukomarkkinat keskittyy energiatehokkaisiin ja kestävän kehityksen mukaisiin teknologioihin. Kaukomarkkinoiden toiminta perustuu käyttökohteiden ja saatavilla olevan teknologian tuntemukseen. Kaukomarkkinat luo innovatiivisia ratkaisuja korkealaatuisten tuotteiden ja palveluiden avulla. www.kaukomarkkinat.com

Aspo on monialayhtiö, joka omistaa ja kehittää liiketoimintoja Pohjois-Euroopan lisäksi kasvumarkkinoilla keskittyen vaativiin B-to-B -asiakkaisiin. Vahvojen yritysbrändien, ESL Shipping, Leipurin, Telko ja Kaukomarkkinat, tavoitteena on olla toimialojensa markkinajohtajia. Ne vastaavat omasta toiminnastaan, asiakassuhteistaan ja niiden kehittämisestä. Kokonaisuutena ne tuottavat Aspon liikearvon. Aspon konsernirakennetta ja liiketoimintoja kehitetään pitkäjänteisesti ilman ennalta määriteltyä aikataulua. www.aspo.com