Koronavilkku tulee! 10 kysymystä ja vastausta koronasovelluksesta

Tänään julkaistun Koronavilkku-sovelluksen toteuttaja Solita keräsi blogissaan 10 yleistä kysymystä ja vastausta Koronavilkku-sovellukseen liittyen.

Suomen virallisesta koronasovelluksesta odotetaan yhtä suosituimmista mobiilisovelluksista: Ensimmäisen kuukauden tavoitteeksi on asetettu jopa miljoona latausta. Yhteistalkoita ja meitä kaikkia tarvitaan, sillä sovellus auttaa ehkäisemään tartuntaketjuja sitä paremmin, mitä useamman käytössä se on.

Keräsimme blogiimme 10 yleistä kysymystä ja vastausta Koronavilkku-sovellukseen liittyen.

1. Mistä ja milloin sovelluksen voi ladata?

Voit ladata maksuttoman ja turvallisen Koronavilkku-mobiilisovelluksen puhelimeesi sovelluskaupasta, kuten Google Play tai App Store. Sovellus julkaistaan maanantaina 31.8.2020. Sovelluksen voi ladata yleisimpiin Applen puhelimiin (käyttöjärjestelmä iOS 13.5 tai uudempi) tai Android-käyttöjärjestelmää käyttäviin puhelimiin (käyttöjärjestelmä Android 6 tai uudempi), kuten Samsungin ja vanhempiin Huawein laitteisiin, jotka käyttävät Google Play -sovelluskauppaa. Huawein uusimpiin laitteisiin sovellus on mahdollista ladata vasta myöhemmin.

2. Onko sovellus turvallinen? Voivatko myös lapset käyttää sitä?

Sovellus on turvallinen sekä lapsille että aikuisille. Sovelluksen käyttäjille ei ole ikärajaa. On suositeltavaa ladata se myös lasten puhelimiin, jotta voit huoltajana saada tiedon lasten mahdollisesta altistuksesta. On kuitenkin suositeltavaa, että huoltajana opastat lasta sovelluksen käytössä ja katsotte mahdolliset altistusvaroitukset yhdessä myös hoitoon hakeutumista ajatellen.

Koronavilkku-mobiilisovelluksen ylläpitäjä on Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL. Sovelluksen toteuttajaksi valittiin kilpailutuksen kautta Solita, ja kehitystyössä ovat olleet mukana myös sosiaali- ja terveysministeriö, Kela ja SoteDigi Oy. Sovelluksen tietoturvan on auditoinut Kyberturvallisuuskeskus.

3. Miten Koronavilkku-mobiilisovellus toimii?

Ladattuasi sovelluksen se toimii taustalla automaattisesti ja muuta puhelimen käyttöä häiritsemättä. Koronavilkun toimintaperiaate on hyvin yksinkertainen: Kun olet ladannut Koronavilkku-sovelluksen, puhelimesi tallentaa numerosarjan kohtaamisista, joissa altistuminen olisi mahdollista. Sovellukseen ei tallennu henkilö- tai paikkatietoa, ainoastaan anonyymit ns. avainkoodit.

Jos sairastut ja saat positiivisen koronatestituloksen, saat terveydenhuollosta myös tarkistuskoodin, jonka avulla voit varoittaa taudin itämisaikana kohtaamiasi henkilöitä anonyymisti omasta puhelimestasi. Saat myös itse varoituksen altistumisesta, jos joku kohtaamistasi henkilöistä sairastuu. Tarkistuskoodin avulla varmistetaan, että Koronavilkku-varoitukset perustuvat vain todettuihin tartuntoihin. Varoituksen saavat ihmiset ja lähettäjä eivät saa tietoa toistensa henkilöllisyydestä.

Voit lukea sovelluksen toimintaperiaatteista tarkemmin tästä blogista tai vaikkapa Helsingin Sanomien jutusta.

4. Jos käytän Koronavilkkua, näkeekö joku missä liikun tai ketä tapaan?

Ei. Yksityisyydensuojan turvaamiseksi puhelimet tunnistavat toisensa avainkoodeilla, jotka ovat vaihtuvia numerosarjoja, eivätkä ne yhdisty sovelluksessa henkilö- tai sijaintitietoihin. Edes sovelluskehittäjät eivät siis voi nähdä sovelluksen tallentamista tiedoista sitä, kuka sovellusta käyttää, tai keitä käyttäjä on tavannut ja missä. Avainkoodit poistuvat laitteista kolmen viikon jälkeen, kun mahdollinen tartunta-aika on kulunut.

5. Miten Google ja Apple liittyvät Suomen koronasovellukseen?

Puhelimet käyttävät seurantakoodien vaihtamiseen ENS- eli Exposure Notification -rajapintaa (käytetty myös termiä GAEN), joka on Googlen ja Applen yhteistyössä valmistama lisäys puhelimien käyttöjärjestelmään avuksi koronavirustaudin globaaliin taisteluun. Rajapinta on asennettu puhelimiin toukokuussa käyttöjärjestelmäpäivitysten yhteydessä (iPhoneissa iOS 13.5 -päivitys ja Android-laitteissa Google Playn kautta). Rajapinnan ansiosta kohdattujen avainkoodien tallentaminen ei ole riippuvaista sovelluksesta: tallentaminen jatkuu taustalla, vaikka itse sovellus jostain syystä sammuisi.

6. Täytyykö puhelimeni Bluetooth olla koko ajan päällä? Kuluttaako se paljon akkua?

Sovellus toimii, kun sovellus on ladattu, Bluetooth on päällä ja puhelimessasi on akkua. Bluetooth on siis pidettävä päällä, mutta siitä ei aiheudu sinulle harmia. Seuranta käyttää Bluetoothin matalaenergiaversiota (BLE), joten sen vaikutus akunkestoon on hyvin pieni. Puhelinta voi käyttää täysin normaalisti – ja samalla autat estämään tartuntaketjuja.

7. Millä kielillä sovellus on saatavilla?

Koronavilkku julkaistaan ensin suomen- ja ruotsinkielisenä versiona. Sovellus julkaistaan myös englanninkielisenä versiona myöhemmin syksyllä.

8. Toimiiko Koronavilkku ulkomailla?

Itse sovelluksesta on hyötyä lähinnä Suomessa, sillä se tallentaa vain muiden Koronavilkku-käyttäjien kohtaamisia – tartuntaketjujen katkaiseminen tehdään yhteisvoimin. Sovellus ei sinänsä tiedä missä puhelimesi sijaitsee ja toimii kaikkialla. Kommunikointi taustajärjestelmän kanssa (liittyen muiden varoittamiseen omasta tartunnasta positiivisen testituloksen jälkeen, tai altistusvaroitusten saamiseen) on rajoitettu tietoturvasyistä Euroopan maihin.

9. Miten sovelluksen taustajärjestelmä toimii?

Koronavilkku-mobiilisovellus on yhteydessä terveydenhuollon taustajärjestelmään, jotta sovellus voi säännöllisesti tarkistaa, oletko kohdannut koronaviruksen kantajia eli onko kohtaamasi, positiivisen testituloksen saanut henkilö lähettänyt sinulle varoituksen. Taustajärjestelmän toimittajana toimii Kela eli täysin kotimainen taho, jolla on laajaa kokemusta mittavien, paljon käytettyjen järjestelmien ylläpidosta. Kuten muuallakin sovelluksessa, taustajärjestelmässä pidetään tarkkaa huolta käyttäjän yksityisyyden säilymisestä. Taustajärjestelmään ei tallenneta henkilötietoja ja lisäksi kaikki tallennetut tiedot poistetaan 21 vuorokauden kuluttua. Tietosuojan lisäksi taustajärjestelmän kuormituksen kestävyyteen ja turvallisuuteen on kiinnitetty erityistä huomiota.

Kelan taustajärjestelmän lisäksi sovellukseen liittyen on rakennettu valtakunnallinen ammattilaisen Koronavilkku-käyttöliittymä, jonka avulla terveydenhuollon ammattilaiset luovat PIN-koodeja. Pääsy käyttöliittymään on rajattu vain sen käyttöön koulutetuille ammattilaisille.

10. Miten toimin, jos sovellus varoittaa minua mahdollisesta altistumisesta koronavirukselle?

Mikäli saat varoituksen mahdollisesta altistumisestasi koronavirukselle, se tarkoittaa, että henkilö, jonka läheisyydessä olet oleskellut pidempään, on saanut positiivisen koronatestituloksen ja olet voinut saada tartunnan. Koronavilkku ohjeistaa sinua olemaan yhteydessä terveydenhuoltoon – toimi ohjeiden mukaan, tarkkaile vointiasi ja vältä muiden ihmisten tapaamista siltä varalta, että olet viruksen oireeton kantaja.

Koronavirusaltistuksesta varoittavan viestin yhteydessä sinulle annetaan ohjeet yhteyden ottamisesta terveydenhuoltoon. Sovellus ei anna tarkkaa tietoa mahdollisen altistumisen ajankohdasta, paikasta tai mahdollisesta tartuttajasta, sillä sitä ei kerätä tietosuojan vuoksi.

Koronavirustartunta todetaan aina terveydenhuollon testien kautta eikä Koronavilkku lähetä käyttäjälle erillisiä tekstiviestejä tai sähköposteja. Koronavilkkuun viittaavat tekstiviestit ovat harhaanjohtavia ja voit sivuuttaa ne roskapostin tavoin pahanilkisenä toimintana.

Kohtaaminen koronavirustautia sairastavan kanssa ei tietysti automaattisesti tarkoita taudin tarttumista. Myös vääriä hälytyksiä voi tulla, mutta niiden määrää pyritään minimoimaan säätämällä altistustodennäköisyyden parametreja ja hälytysrajaa.

Lisää tietoa sovelluksesta ja latauslinkit THL:n Koronavilkku-sivustolta.

Linkki Solitan blogiin.

Sami Köykkä, Senior Consultant, Solita

p. 044 7582 395, sami.koykka@solita.fi

Risto Kaikkonen, Director, Health and Wellbeing Division, Solita

p. 041 536 8745, risto.kaikkonen@solita.fi

Solita on teknologia-, data- ja designyritys. Valjastamme ihmisymmärryksen ja älykkäät teknologiaratkaisut palvelemaan parempaa elämää. Olemme muutosvoima, joka luo uusia toimintatapoja, palveluja ja teknologiaratkaisuja uudistaen yrityksiä ja yhteiskuntaa. Vuonna 1996 perustettu Solita työllistää lähes 1000 strategisen konsultoinnin, palvelumuotoilun, ohjelmistokehityksen, analytiikan, pilvipalvelujen ja integraation erikoisosaajaa Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa, Virossa, Belgiassa ja Saksassa.