Kyselytutkimus: kaksi kolmesta suomalaisnaisesta valitsisi hormonittoman hoitovaihtoehdon ensisijaisena apuna intiimialueen kuivuuden hoitoon

Vaihdevuodet, ehkäisypillerit, tietyt sairaudet sekä esimerkiksi imetys voivat aiheuttaa emättimen kuivuutta. Ensiapua ikävään kuivuuteen naiset hakevat apteekista (49 %) tai gynekologilta (39 %). Netistä vinkkejä hakee vain neljä prosenttia. Tiedot ilmenevät IRO Researchin Tuhat suomalaista -kyselystäSelvityksestä ilmenee myös, että suurin osa vastaajista on kiinnostunut kokeilemaan oireidensa alussa hormonitonta vaihtoehtoa luonnollisen kosteuden palauttamiseksi.

Kuivuuden taustalla voi olla monia eri syitä kuten vaihdevuodet, ehkäisypillereiden käyttö, eräät sairaudet sekä imetys. Emättimen kuivuus voi heijastua monella tavalla naisen hyvinvointiin, kuten kirvelynä ja kutinana sekä kipuna sukupuoliyhteydessä. Liukuvoiteilla voi saada pikahelpotusta lemmenhetkiin. Emättimen kuivuuteen tarkoitetuissa kosteuttavissa tuotteissa on otettu huomioon emättimen luonnollinen pH-arvo, ja niistä löytyy eri tuotevaihtoehtoja. Kosteuttavista tuotteista löytyy myös hormonittomia vaihtoehtoja.

Hormoniton helpotus kiinnostaa

Maaliskuussa 2019 teetettyyn Tuhat suomalaista -kyselyyn vastanneista jopa lähes 70 prosenttia on kiinnostunut kokeilemaan ensisijaisesti hormonitonta vaihtoehtoa emättimen kosteuden palauttamiseksi. Erityisen korkea kiinnostus hormonittomaan apuun (79 %) on 30–44-vuotiaiden naisten keskuudessa.

Vastaajien kommenteissa tuli esille, että hormonaalisia hoitoja halutaan välttää niihin liittyvien riskien takia etenkin silloin, kun kyse on vastailmenneistä oireista. Muutamilla vastaajilla syy hormonittomaan vaihtoehtoon on sairaudessa, joka estää hormonaaliset hoidot. Esimerkiksi syöpähoidot estävät joissain tapauksissa hormonaalisten tuotteiden käyttämisen.

Lähes joka toinen nainen (49 %) hakee ensiapua kuivuuteen apteekista. Hieman alle neljä kymmenestä kääntyy gynekologinsa puoleen.

”Olemme tehneet vastaavia tutkimuksia myös muissa maissa. Suomessa apteekkihenkilökunnan tietotaitoa arvostetaan. Ammattilaisten kanssa on helppo keskustella erilaisista vaihtoehdoista, etenkin jos kyse on ohimeneviltä tuntuvista oireista.  Toinen seikka mikä nousi esille, oli että suomalaisnaisten keskuudessa hormonittomia vaihtoehtoja oireiden ensihoidossa arvostetaan erityisen paljon”, kommentoi suomalaisnaisten asenteita intiimivaivojen hoitamiseen liittyen IRO Researchilla tutkituttanut Dr. Wolffin lehdistövastaava Lina Middelmann.

Hormonittomat hoitovaihtoehdot emättimen kuivuuteen: miten geeli, voide ja puikot eroavat toisistaan?

Tuhat suomalaista -tutkimuksessa tuli esille, että 22 prosenttia valitsisi hoitomuodoksi voiteen ja 14 prosenttia voiteen asettimella. Suosituin (30 % vastaajista) on emätinpuikko, joka koetaan miellyttävämmäksi kuin voide ja hygieenisemmäksi asettaa kuin muut vaihtoehdot.

Emättimen kuivuuteen on olemassa sekä hormonittomia geelejä että voiteita. Vesipohjaisiin geeleihin verrattuna Vagisan kosteuttava emätinvoide lievittää intiimialueen kuivuudesta johtuvia vaivoja antamalla emättimen ja ulkoisen intiimialueen iholle kosteutta ja hoitavia lipidejä (rasvoja). Voiteen hoitavat lipidit pitävät ihon kimmoisana ja pehmeänä. Vagisan kosteuttavaa emätinvoidetta voidaan tarvittaessa käyttää myös ennen yhdyntää, voide ei heikennä siittiöiden liikkuvuutta. Vagisan kosteuttavaa emätinvoidetta voidaan käyttää asettimella tai ilman asetinta.

Vagisan kosteuttavat emätinpuikot Cremolum on suunniteltu naisille, jotka eivät voi tai halua käyttää asetinta. Emätinpuikko sulaa emättimen lämmössä kosteuttavaksi voiteeksi lievittäen vaivoja pitkäkestoisesti. Sisältämänsä maitohapon ansiosta emättimeen muodostuvan voiteen pH-arvo on 4,5 ja se edistää siten emättimen luonnollisen pH-arvon säilymistä.

Kosteuttavat Vagisan-tuotteet voivat säännöllisesti käytettynä auttaa ehkäisemään kuivuudesta johtuvia oireita ja vaivoja emättimessä ja ulkoisella intiimialueella. Vagisan-tuotteet ovat vegaanisia.

Emättimen kuivuuteen kehitetty Vagisan on yksi Dr. Wolffin naisten hyvinvointiin liittyvistä tuoteperheistä. IRO Researchin tutkimus tehtiin maaliskuussa 2019. Tutkimus oli suunnattu 30 vuotta täyttäneille ja sitä vanhemmille naisille. Tutkimuksen otos oli 409 vastaajaa.

Englanninkieliset yhteydenotot: Lina Middelmann, Dr Wolff, puh. +49 521 8808-543, s-posti:
lina.middelmann@drwolffgroup.com

www.vagisan.fi

Tuotekuvat ovat ladattavissa https://bit.ly/2Y1blXq

Tuotenäytepyynnöt:

Maija Hyötyläinen, puh. 050 572 9679, s-posti: maija.hyotylainen@manifesto.fi

Saksan Bielefeldissä pääkonttoriaan pitävä, 630 henkeä työllistävä Dr. Wolff -konserni on neljännen sukupolven johtama perheyritys. Perustamisvuodestaan 1905 lähtien yhtiö on keskittynyt kehittämään lääketieteeseen pohjautuvia tuotteita esimerkiksi ihon ja intiimialueen hoitoon. Konserni jatkaa globaalia kasvua brändeillään Alpecin, Linola, Plantur, Biorepair, Vagisan ja Karex, ja se toimii nyt yli 50 maassa. Vuonna 2017 konsernin liikevaihto oli 293 miljoonaa euroa. Lisätietoja: www.drwolffgroup.com/en