Leanheat voitti Vuoden Lähienergiaratkaisu 2018 -kilpailun

Vuoden Lähienergiaratkaisu 2018 -kilpailu keräsi suuren joukon kiinnostavia osallistujia, jotka keskittyivät ratkomaan energian puhdistamisen suurimpia ja tärkeimpiä ongelmia. Tuomaristo valitsi kilpailun voittajaksi Vuoden Lähienergiaratkaisu -sarjassa Leanheat Oy:n ja Vuoden Lähienergiaratkaisija -sarjassa Uutta avointa energia -hankkeen. Lisäksi tuomaristo myönsi kunniamaininnan Lämpöä-hankkeelle.

Tuomaristo perusteli valintaansa sillä, että Leanheatin palvelu kohdistuu kaukolämmitteisten kerrostalojen lämmityksen älykkääseen säästöön sekä päästöjen vähentämiseen energiatehokkuutta parantaen ja asumismukavuus huomioiden. Tuomaristo kiittää palvelua erityisesti siitä, että se on tarkoitettu kaukolämmitteisille taloyhtiöille ja vuokrakerrostaloille, joille on muuten vähän energiatehokkuutta parantavia palveluja tarjolla. Palvelun digitaalisuus tekee siitä helposti skaalautuvan ja palvelun piirissä olevien asuntojen määrän suuri kasvu on osoitus ratkaisun kustannushyödyistä kuluttajille.

”Soveltamalla viimeisimpiä kehitysaskeleita IoT:n (asioiden internet) ja koneoppimisen alueilta tarjoamme markkinoiden älykkäimmän ratkaisun kiinteistöjen ylläpitoon”, kertoo Leanheat Oy:n toimitusjohtaja Jukka Aho. ”Täysin automaattinen ja itseoppiva järjestelmä optimoi reaaliaikaisesti sekä yksittäisiä rakennuksia että kokonaisia rakennusryhmiä. Tekoäly ja ennakoiva analytiikka mahdollistavat älykkään kiinteistöhuollon sekä uudet liiketoimintamallit toimialalle. Leanheat on rakennettu avoimeksi ja yhteensopivaksi erilaisten antureiden, taloautomaation, valvomoiden ja raportointijärjestelmien kanssa. Samanaikaisesti järjestelmä auttaa kaukolämpöyhtiöitä käyttämään energiaa tehokkaammin ja pienentämään hiilijalanjälkeään”, Aho jatkaa.

Vuoden 2018 loppuun mennessä Leanheat on asennettu jo 100 000 asuntoon ympäri maailmaa, ja yhtiön tavoitteena on miljoona asuntoa vuoteen 2022 mennessä.

”Liikenteestä syntyy noin viidennes ja lämmityksestä noin neljännes Suomen päästöistä”, sanoo Lähienergialiiton toiminnanjohtaja Tapio Tuomi. ”Tässä tilanteessa energiantuotannon ja -kulutuksen CO2-päästöjen vähentämisessä lämmitys ja liikenne ovat ne sektorit, joihin on erityisesti panostettava. Oli hienoa todeta, että kilpailuehdotukset keskittyivät näihin. Toinen havaintomme oli, että päästöjen vähentämistä haettiin energiatehokkuutta parantamalla ja energiankulutusta vähentävillä ratkaisuilla.”

Kilpailun tuomaristo koostui kokonaan energia-alaa tuntevista naisista. Vuoden Lähienergiaratkaisu 2018 -kilpailun tuomaristoon kuuluivat kansanedustaja Hanna Kosonen (kesk.), markkinointijohtaja Nina Harjula (Danfoss Editron Oy) ja dosentti Kaisa Matschoss (Kuluttujatutkimuskeskus, Helsingin Yliopisto).

Lue Lähienergialiiton tiedote aiheesta.

Jukka Aho, toimitusjohtaja, Leanheat Oy, jukka.aho@leanheat.com, 040 738 3909