Lenovo takoo ennätystuloksia – vahvaa kasvua kaikissa liiketoimintayksiköissä toisen kvartaalin aikana

• Konsernin liikevaihto kasvoi 7 % edellisvuodesta 14,5 miljardiin Yhdysvaltain dollariin
  • Tulos ennen veroja kasvoi 51% edellisvuodesta 470 miljoonaan Yhdysvaltain dollariin
  • Nettotulos kasvoi 53 % edellisvuodesta 310 miljoonaan Yhdysvaltain dollariin
  • Konsernin näkemys tulevaisuuden kasvumahdollisuuksista ylittää selvästi analyytikoiden ennusteet.

Lenovo Group julkisti tänään ennätyksellisen toisen vuosineljänneksen tuloksen. Liikevaihto kasvoi 7 % edellisvuodesta 14,5 miljardiin Yhdysvaltain dollariin. Liikevoitto kasvoi vielä voimakkaammin: tulos ennen veroja oli 470 miljoonaa dollaria, mikä tarkoitti kasvua 52 % edellisen vuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Nettotulot kasvoivat myös 53 % edellisvuodesta 310 miljoonaan dollariin.

Ennätyksellisen neljännesvuosituloksen lisäksi Lenovon taloudellista vahvuutta ja kestävyyttä ovat lujittaneet Moody'sin, Standard & Poor'sin ja Fitchin vahvat sijoitusluokitukset sekä onnistunut maailmanlaajuinen velkakirjojen liikkeelle lasku.

Osakekohtainen tulos oli 2,59 Yhdysvaltain senttiä tai 20,08 Hongkongin senttiä. Lenovon hallitus ilmoitti osingoksi 6,6 Hongkongin senttiä osakkeelta.

"Olen erittäin ylpeä siitä, kuinka tiimimme on ponnistellut näinä haastavina aikoina. Haasteista huolimatta kannettavien tietokoneiden kysyntä on ollut suurta etenkin kuluttaja-, koulutus- ja pk-yrityksissä, ja tietokonenäyttöjen liiketoimintamme on kasvanut tasaisesti. Panostuksemme palveluiden myyntiin on tuottanut merkittäviä tuloksia ja tukenut Intelligent Transformation -strategiaamme. Tämä on tarkoittanut ratkaisupohjaista myyntiä, johon kuuluvat erilaiset pilvipohjaiset palvelumallit, liiketoimintayksiköiden välinen yhteistyö ja ratkaisuehdotuksien löytäminen asiakkaiden uusiin haasteisiin”, Lenovon PC-liiketoiminnasta Suomessa vastaava maajohtaja Eero Tainio kommentoi Suomen vuosineljännestä.

”Näinä aikoina asiakkaamme etsivät uusia innovatiivisia tapoja, joilla tukea työntekijöitään kotona tai toimistolla työskentelemisessä, jotta työ on tuottavaa ja teknologian käyttö helppoa. Nopeammat ja ergonomisemmat ratkaisut tukevat tuottavuuden ja motivaation kasvua tällä uudella aikakaudella.”

Lenovon Intelligent Devices -liiketoimintaryhmä (IDG) johtaa edelleen konsernin kasvua. Sen PC ja älykkäät laitteet -liiketoimintayksikön (PCSD) kaikkien aikojen ennätystulos oli 11,5 miljardia Yhdysvaltain dollaria, mikä on 8 % enemmän kuin vuotta aiemmin. Tulos ennen veroja oli 723 miljoonaa dollaria, kasvua lähes 18 % edellisen vuoden vastaavasta ajasta. Lenovo säilytti ykkössijansa maailmanlaajuisesti PC-laitteiden markkinoilla, joista sen markkinaosuus on 23,6%.

IDG-ryhmän toinen liiketoimintayksikkö, mobiililaitteet (MBG), kasvatti liikevaihtoaan edellisestä vuosineljänneksestä 39% ja palasi samalle tasolle kuin vastaavana ajankohtana edellisvuonna, mikä on osoitus toipumisesta COVID-19:n mukanaan tuomista haasteista. Kasvua Latinalaisessa Amerikassa ja Pohjois-Amerikassa vakiinnutettiin edelleen, kun taas kasvu Euroopassa ja Aasian ja Tyynenmeren alueella kiihtyi.

Datakeskusten liiketoimintaryhmän (DCG) kasvu jatkui. Liikevaihto kasvoi 11% edellisvuodesta 1,48 miljardiin dollariin kannattavuuden parantuessa. Pilvipalveluliiketoiminta jatkoi kasvuaan. Liikevaihto kasvoi 34 % edellisvuodesta ja kasvoi voimakkaasti kaikilla maantieteellisillä alueilla.

Lenovon Intelligent Transformation -strategiaan kuuluvat palvelut kasvoivat voimakkaasti. Älykkäiden esineiden internetin ratkaisujen (Smart IoT) liikevaihto kasvoi yli 36%, älykkään  infrastruktuurin 21% ja Smart Verticalsin 72 %.

Ohjelmistojen ja palveluiden liikevaihto kasvoi 39 % edellisvuodesta ja oli ennätykselliset 1,2 miljardia dollaria*. Osuus koko konsernin liikevaihdosta oli yli 8,5%.

Vuosi 2020 on monelle teollisuuden alalle haastava, mutta Lenovo näkee vuoden jälkipuoliskon myös myönteisenä. Etätyö sekä kotona pelaaminen ja opiskelu lisäävät laitteiden kysyntää sekä pilvi- ja infrastruktuuriin kohdistuneita vaatimuksia pitkällä aikavälillä. Konserni odottaa PC-markkinoiden kasvavan analyytikoita ennusteita enemmän lähemmäs 300 miljoonaan yksikköön vuodessa, mikä on 25 miljoonaa yksikköä enemmän kuin viime vuonna.

Lisätietoja englanninkielisessä tiedotteessa.

* laskutetut myyntitulot

Lisätietoja medialle:

Hanna Schneider
Viestintätoimisto Manifesto

+ 358 (0)40 93 48 121
hanna.schneider@manifesto.fi

Lenovo

Lenovo Group on 50 miljardin dollarin Lenovo on 50 miljardin Yhdysvaltain dollarin kokoinen globaali yritys, jolla on 63 000 työntekijää ja joka toimii 180 markkinoilla ympäri maailman. Lenovon rohkea visio on tarjota kaikille älykkäämpää teknologiaa. Kehitämme maailmaa muuttavia teknologioita, jotka rakentavat osallistavampaa, luotettavampaa ja kestävämpää digitaalista yhteiskuntaa. Suunnittelemalla ja rakentamalla maailman kattavimman älylaitteiden tuotevalikoiman olemme myös johtamassa älykästä transformaatiota. Pyrimme luomaan parempia kokemuksia ja mahdollisuuksia miljoonille asiakkaille ympäri maailman.
Lisätietoja Lenovosta: https://www.lenovo.com/fi/fi/about.
Seuraa meitä: LinkedIn, FacebookTwitterYouTubeInstagramWeibo.