Loppuuko seksi lapsen synnytyksen jälkeen? Muutokset naisen kehossa heijastuvat seksielämään ja mielialaan

Äitiys on kaunista, mutta myös raastavaa aikaa naisille. Lapsen syntymän jälkeen tuore äiti voi olla uupunut synnytyksestä, lapsen hoitamisesta ja elämänmuutoksesta. Vaikkakin ulkoinen olemus palautuu suhteellisen pian synnytyksen jälkeen, imettämisestä johtuvan hormonitasapainon muutoksen takia voi olla, että seksi ei joko kiinnosta tai sitten se on epämiellyttävää tai jopa kivuliasta. Miten seksielämän saa takaisin?

Naisen keho palautuu melko nopeasti synnytyksen aiheuttamasta rasituksesta, mutta muuttuneen hormonitasapainon takia se toimii eri tavalla kuin aikaisemmin. Muutokset ovat huomattavissa useilla eri osa-alueilla, kuten omassa seksuaalisuudessa ja seksielämässä. Monelle naiselle ensimmäinen yhdyntäkerta ei tuota samanlaista nautintoa kuin aikaisemmin. Ongelmat vaihtelevat halujen puutteesta fyysisiin kipuihin. Asiantuntijat kuitenkin muistuttavat, että kukaan nainen ei ole ongelmien kanssa yksin. Tarjolla on useita erilaisia hoitokeinoja ja moni nuori äiti kokee vastaavanlaisia ongelmia.

Miksi yhdyntä on epämiellyttävää ja kivuliasta synnytyksen jälkeen?

Naisen hormonituotanto muuttuu synnytyksen jälkeen. Imettävän naisen elimistö tuottaa suurempia määriä prolaktiinia, joka on vastuussa maidontuotannosta, ja vähentää samalla estrogeenin ja dopamiinin määrää, jotka ovat vastuussa seksuaalisten halujen syntymisestä. Estrogeenin madaltunut määrä ja prolaktiinin määrän kasvu voivat vaikeuttaa emättimen luonnollista kostumista.

Emättimen limakalvojen kuivuus voi tehdä yhdynnästä epämiellyttävää ja kivuliasta. Tyypillisiä oireita ovat polttava kipu, hankautuminen ja yleinen epämukavuus. Mahdolliset epämiellyttävät tuntemukset eivät  vaivaa vain yhdynnän aikana, vaan saattavat jatkua myös koko päivän aiheuttaen turhautumista ja tyytymättömyyttä.

Mikä auttaa emättimen limakalvojen kuivuuteen?

Emättimen limakalvojen kuivuudesta johtuvia ongelmia pidetään edelleen tabuna. Suurin osa naisista ei halua keskustella aiheesta kenenkään muun kuin oman gynekologin kanssa.* Tilanteelle ei  kuitenkaan tulisi alistua, vaan avoimesti keskustella aiheesta oman lääkärin ja kumppanin kanssa. On tärkeää ymmärtää, mistä emättimen limakalvojen kuivuus voi johtua, ja mitä muita seurauksia tai jopa sairauksia hoitamaton vaiva voi aiheuttaa.

Hoitomuodon valinta riippuu aina lääkärin diagnoosista. Myös ilman reseptiä on saatavilla laaja valikoima hoitotuotteita, jotka helpottavat emättimen limakalvojen kuivuudesta aiheutuvia oireita ja auttavat palauttamaan limakalvojen luonnollista kosteutta. Erityisesti nuorten äitien on kuitenkin hyvä huomioida, että osa näistä hoitotuotteista sisältää hormoneja, joista saattaa aiheutua muita epätoivottuja vaikutuksia. Markkinoilta löytyy myös hormonittomia tuotteita – sekä geelipohjaisia että lipidejä sisältäviä tuotteita. Molemmat kosteuttavat  emätintä tai ulkoisia intiimialueita vähentäen kutinaa ja kuivuuden tunnetta. Lipidipohjaisilla tuotteilla on erityisen rauhoittava ja pitkäaikainen vaikutus ärsyyntyneelle ja herkälle iholle.

Saksalaisen lääke- ja kosmetiikkayrityksen Dr.Wolffin laatimaa artikkelia varten on haastateltu Sveitsin, Bernin, yliopistollisen sairaalan endokriinisen gynekologian erikoislääkäriä Petra Stutea ja seksologi Andrzej Depkoa.

*Tutkimustiedot pohjautuvat Taloustutkimuksen saksalaiselle lääke- ja kosmetiikkayritykselle Dr. Wolffille teettämään kuluttajatutkimukseen, jonka tavoitteena oli selvittää suomalaisten  naisten ajatuksia intiimihygienista. Vuonna 2013 tehtyyn tutkimukseen vastasi yhteensä 1 028 eri-ikäistä naista valtakunnallisesti Ahvenanmaata lukuun ottamatta.

Eva Gertz, viestintäjohtaja, Dr. Wolff (suomeksi)
p. +49 171 2707 535, sähköposti: e.gertz@alcina.de

Flora Keitel, International Key Account Manager, Dr. Wolff (englanniksi) p. +49 521 8808-868, sähköposti: flora.keitel@alcina.de

Tuotenäytteet ja kuvapyynnöt:

Noora Orlimo, Viestintätoimisto Manifesto
p. 044 517 4055, sähköposti: noora.orlimo@manifesto.fi

Dr. Wolff Gruppe on farmaseutti ja tohtori August Wolffin vuonna 1905 Bielefeldissä perustama yritys. Se on tänään yksi suurimmista keskikokoisista perheyrityksistä Saksan lääke- ja kosmetiikka-alalla ja yksi toimialansa sadasta johtavasta yrityksestä. Dr. Wolffilla on vahvaa tutkimusosaamista ja se on kotimarkkinoillaan tunnettu innovatiivisten ratkaisuiden kehittäjä. Dr. Wolffin liikevaihto on vuosittain noin 250 miljoonaa euroa, ja sen palveluksessa on noin 500 työntekijää. Tuotanto ja hallinto sijaitsevat Bielefeldissä, tytäryhtiöitä on monessa Euroopan maassa sekä Aasiassa. Dr. Wolffin tuotemerkit Linola, Plantur 39 ja Vagisan ovat menestyneet hyvin myös Suomessa.