Makeisten, jäätelön ja virvoitusjuomien valmistevero vääristää kilpailua ja on sattumanvarainen

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto sekä Makeis- ja keksiteollisuusyhdistys ovat tänään torstaina 12. elokuuta jättäneet valtiovarainministeriölle yhteisen lausunnon esitetystä makeisten, jäätelön ja virvoitusjuomien valmisteverosta. Lausunnossa kerrotaan valmisteveron epäkohdista ja sen tavoitteena on avata keskustelu niin sanotusta sokeriverosta. Sokerivero, jonka veropohja olisi selkeästi laajempi kuin nyt ehdotettu makeisvero, ratkaisisi valmisteveron ongelmat oikeudenmukaisesti.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton sekä Makeis- ja keksiteollisuusyhdistyksen lausunnossa kiinnitetään erityistä huomiota siihen, että hallituksen kaavailema makeisten, jäätelön ja virvoitusjuomien valmistevero vääristää kilpailua syrjimällä yksittäisiä yrityksiä verotuksellisesti.

– Emme sinänsä vastusta verotusta vaan tapaa, jolla suunnitteilla oleva valmisteverotus kohdistetaan sattumanvaraisesti vain muutamiin elintarvike-alan yrityksiin. Ehdotettu valmisteveromalli vääristää elintarvikeyritysten välistä kilpailua ja on kapea-alaisena raskas yksittäisille yrityksille. Ehdotuksen mukaan vero kohdistuisi vain pieneen osaan Suomen noin 1 000:sta elintarvikealan yrityksestä, kommentoi Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton puheenjohtaja Pekka Tiainen.

Ehdotettua valmisteveroa leimaa epäloogisuus

Hallituksen esityksen mukaan veronalaisia tuotteita olisivat makeiset, jäätelötuotteet, kaakaojauhe, virvoitusjuomat, mehut, kivennäisvedet, maitokahvi- ja kaakaojuomat. Veron ulkopuolelle jääviä samankaltaisia tuotteita olisivat mm. keksit, makeat leivonnaiset, jogurttijuomat, jogurtit ja vanukkaat, kiisselit ja hyytelöt sekä taloussokeri, jota käytetään kaikkien edellisten ja myös verollisten tuotteiden valmistukseen.

– Monet sokeria sisältävät tuoteryhmät jäisivät siis ehdotuksen ulkopuolelle, mutta siitä huolimatta todistetusti terveysvaikutteiset ksylitolituotteet sekä lähde- ja kivennäisvedet olisivat veronalaisia, täsmentää Tiainen.

Yksittäisten yritysten verorasitus kasvaa jopa kymmenillä miljoonilla euroilla

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto sekä Makeis- ja keksiteollisuusyhdistys toteavat lausunnossaan, että hallituksen valmisteverolla tavoittelema 155 miljoonan euron tuotto on yksittäisiin toimialoihin kohdistuvana paitsi harkitsematon myös kohtuuttoman raskas.

– Veron kapea-alaisuudesta johtuen tuotekohtainen verotaso nousee huomattavan korkeaksi. Makeisvero nousee noin 64 % siitä, mitä se oli ennen makeisveron poistamista vuonna 2000 (0,95 euro/kg vs. 0,58 euroa/kg). Ehdotetun verotason mukaisesti yksittäisten yritysten verorasitus kasvaa yrityksestä riippuen useilla miljoonilla, jopa kymmenillä miljoonilla euroilla, sanoo Leaf Suomi Oy:n toimitusjohtaja David Nuutinen.

Lausunnossa on myös otettu kantaa ehdotetun valmisteveron tasoon, sen kilpailukykyä heikentäviin vaikutuksiin, harmaatuontiin sekä kansanterveydellisiin vaikutuksiin. Lausunnon antajat ovat pyytäneet siirtymäajaksi vähintään 6 kuukautta päätöksen teosta hallituksen kaavaileman vuoden vaihteessa tapahtuvan siirtymän sijaan.

Liitteenä (alla) Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton sekä Makeis- ja keksiteollisuusyhdistyksen Valtiovarainministeriölle tänään luovuttama lausunto.

Ratkaisuna tasapuolinen ns. sokerivero

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto sekä Makeis- ja keksiteollisuusyhdistys katsovat, että arvonlisäverotus on ainoa tapa verottaa elintarvikkeita tasapuolisesti.

– Mikäli hallitus kuitenkin päätyy muunlaiseen verotukseen, on sen oltava tasapuolinen sokeripitoisuuteen perustuva veromalli. Tällainen niin sanottu sokerivero, jonka veropohja on selkeästi laajempi kuin nyt ehdotettu makeisvero, ratkaisisi valmisteveron ongelmat, sanoo Fazer Makeiset Oy:n toimitusjohtaja Tom Lindblad.

Valmistevero käsitellään eduskunnassa syksyn aikana ja hallituksen tavoitteena on, että uusi vero astuisi voimaan jo vuoden vaihteessa 2010–2011.

– Tavoitteenamme on saada hallitus sitoutumaan siihen, että ehdotettua valmisteveroa kehitetään kohti tasa-arvoista sokeriveroa. Verojärjestelmän kehittäminen kohti sokeripitoisuuteen perustuvaa veroa tulisi myös kirjata seuraavaan hallitusohjelmaan. Työ verojärjestelmän kehittämiseksi tulisi aloittaa jo tällä hallituskaudella, painottaa Lindblad.

Lisätietoja antaa:

Pekka Tiainen, puheenjohtaja, Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto
Yhteys Sinebrychoffin lakiasiain- ja viestintäjohtaja Marja-Liisa Weckströmin kautta, puh. 040 7276 730

David Nuutinen, toimitusjohtaja, Leaf Suomi Oy, puh. 040 778 3043

Tom Lindblad, toimitusjohtaja, Fazer Makeiset Oy, puh. 0400 452 226
Yhteys Fazer-konsernin viestintä- ja sidosryhmäsuhdejohtaja Ulrika Romantschukin kautta,  puh. 040 566 4246

Nina Westerberg, toimitusjohtaja, Candyking Finland Oy, puh. 040 543 7014

Jean Karavokyros, toimitusjohtaja, Oy Halva Ab, puh. 040 754 5456