Mimmit koodaa -ohjelma sai arvostetun EU:n tasa-arvopalkinnon - Ambientia on yksi tasa-arvoa edistävän Mimmit koodaa -ohjelman yhteistyöyritys

Euroopan talous- ja sosiaalikomitea (EESC) jakaa EU:n kansalaispalkinnon ohjelmille tai hankkeille, jotka toimivat sukupuolten välisen tasa-arvon puolesta EU-maissa. Nyt 11:ttä kertaa järjestettyyn kilpailuun osallistui 177 ohjelmaa 27 EU-maasta. Sen kantavana teemana oli tänä vuonna saada enemmän naisia Euroopan yhteiskunta- ja talouselämään. Kymmenen asiantuntijan paneeli palkitsi niistä viisi parasta. Mimmit koodaa -hanke oli yksi viidestä voittajasta. Erityismaininnan ja suurimman palkinnon, 14000 euroa, sai italialainen Women’s Toponymy. Muut palkinnot olivat 9000 euroa.

Mimmit koodaa -hankkeen ja erityismaininnan lisäksi EESC myönsi palkinnon bulgarialaiselle Fairy Tale -projektille, puolalaiselle Polish Women’s Strikelle ja belgialaiselle The Brussels Binderille. Palkintoseremonia järjestettiin tänään torstaina 12.12.2019 EU-parlamentissa Brysselissä klo 12.00 Suomen aikaa.

”Mimmit koodaa -hankkeen on perustanut Ohjelmisto- ja e-business ry yhdessä suomalaisten it-yritysten kanssa”, kertoo Ambientian muutosjohtaja ja yksi perustajajäsen Ville Availa. ”Meidän osaltamme kaikki lähti siitä, kun Primus Motor eli Rasmus Roiha Ohjelmistoyrittäjistä soitti minulle. Suostuin siltä istumalta mukaan, koska halusin saada tähän maahan lisää keskustelua it-alasta, koodaamisesta ja sovelluskehityksestä. Myös diversiteettiä kaivataan vielä paljon lisää.”

Kaikki kahdeksan ensi vaiheessa kontaktoitua yritystä lähti mukaan ja toiminta oli käynnissä muutamassa kuukaudessa. Toiminta päätettiin aloittaa kokeilemalla ensin yhdellä koulutuksella. Ambientia antoi oman workshopinsa osallistujille resurssit eli opetustilat, tarjoilut ja koodauskoulutuksen. Koulutuksesta vastanneen verkkokauppajohtaja Tero Tielisen mukaan koulutus sai hyvän vastaanoton ja kiitoksia siitä, että osallistujat saivat lupausten mukaisesti koodata ja oppia koodaamaan ihan kädet savessa. Ambientia suunnittelee parhaillaan yhteistyön jatkoa, muotoa ja toteutusta Mimmit koodaa -ohjelman kanssa.

Ohjelma tarjoaa naisille mahdollisuuden kokeilla koodaamista ja tutustua aiheeseen asiantuntijoiden opastuksella. Naiset pääsevät tutustumaan yritykseen, näkevät sen arkipäivän ja saavat tukea heitä askarruttavissa kysymyksissä. Mimmit koodaa -hanke kannustaa heitä oppimaan vertaisverkoston avulla; oppilaitokset tarjoavat varsinaisen opetuksen. Tähän asti ohjelma on järjestänyt koulutuksia, tukea ja tapahtumia pääkaupunkiseudulla, mutta ensi vuonna se laajentuu valtakunnalliseksi Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön apurahan turvin.

”Olemme erittäin otettuja tästä arvostetusta tunnustuksesta hankkeellemme ja tunnemme olomme voittajiksi”, kertoo ohjelmakoordinaattori Milja Köpsi. ”On Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön ansiota, että voimme nyt laajentua koko Suomen alueelle. Heidän lisäkseen haluan kiittää Ambientiaa ja kaikkia niitä nyt mukana olevaa 40:tä yritystä, jotka ovat mahdollistaneet toimintamme”, Köpsi jatkaa.

Mimmit koodaa -ohjelma käynnistyi vuonna 2018, ja se on saavuttanut suuren suosion innostaen tähän mennessä lähes 5000 naista tutustumaan ja opiskelemaan ohjelmointia. Se on suunnattu erityisesti aikuisille naisille, jotka ovat jääneet urallaan sivuun ohjelmointiosaamisesta. Nyt naiset voivat opiskella koodaamista ja mahdollisesti alan omakseen koettuaan työllistyä ohjelmistoalalle.

Ambientia Group Oy
Ville Availa
Muutosjohtaja
p. +358 40 514 5939

ville.availa@ambientia.fi

Ambientia
Tero Tielinen

Johtaja, verkkokauppaliiketoiminta
+358 500 958 857
tero.tielinen@ambientia.fi

Mimmit koodaa
Milja Köpsi

Ohjelmakoordinaattori
milja@mimmitkoodaa.fi

Ohjelmisto- ja e-business ry
Rasmus Roiha

+358 400 180 434
rasmus@ohjelmistoebusiness.fi

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Ambientia, The Future Creation Company, on liiketoiminnan muotoilun ja teknologian asiantuntijayritys. Yhdistämällä ihmisymmärryksen, liiketoiminnan ja teknologian luomme asiakkaalle pysyvät ja konkreettiset edellytykset menestyä tulevaisuudessa. Liikevaihtomme vuonna 2018 oli 17,4 miljoonaa euroa ja palveluksessamme on noin 200 työntekijää. Meillä on toimistot Helsingissä, Tampereella, Hämeenlinnassa, Turussa, Joensuussa, Tallinnassa ja Tartossa sekä liiketoimintaa Ruotsissa. Ambientia on perustettu vuonna 1996. Olemme Teknologiateollisuuden jäsen.
www.ambientia.fi