Myöhäisen maksamisen kulttuuri on uusi normaali

-          MasterCard ja Basware lanseeraavat ratkaisun tehostamaan kassavirtaa ja yritysten välisten laskujen ajoissa maksamista

Espoo 3.9.2014 – Yli puolet (57 %) kansainvälisistä yrityksistä on viivästyttänyt maksujaan viimeisen 12 kuukauden aikana, selviää Baswaren ja MasterCardin globaalista tutkimuksesta. Samanaikaisesti peräti kolme neljästä yrityksestä pitää maksumyöhästymisiä normaalina tapana toimia. Rahan pankissa makuuttaminen hankaloittaa ja hidastaa talouden kiertoa ja vaikeuttaa erityisesti pienten ja keskisuurten yritysten toimintaa. Näiden ongelmien ratkaisemiseksi markkinoille lanseerataan nyt MasterCardin ja Baswaren yhdessä kehittämä Basware Pay -ratkaisu, joka yhdistää ostajan ja myyjän talousprosessit ja mahdollistaa käyttöpääoman optimoinnin. Sen avulla ostajat pystyvät tehostamaan kassavirran hallintaa ja myyjät saavat maksunsa aikaisemmin.

”Tutkimukseen osallistuneista yrityksistä keskimäärin kolmella neljästä on yli 50 toimittajaa, ja noin kaksi kolmesta lähettää tai vastaanottaa yli 100 laskua kuukaudessa. Tällaisissa määrissä maksuviivästykset vaikuttavat yrityksen kassavirtaan ja liiketoimintoihin, mutta myös talouteen laajemmin”, sanoo Baswaren toimitusjohtaja Esa Tihilä. ”Nykyisestä taloustilanteesta johtuen tietynlainen rahan pankissa makuuttaminen on toki ymmärrettävää, mutta ilmiö kertoo myös tehottomista prosesseista sekä toimimattomista käytännöistä. Yritysten tulee kantaa vastuunsa liike- ja yhteistyökumppaneitaan kohtaan ja pitää raha liikkeessä.”

Baswaren ja MasterCardin voimien yhdistäminen tuo markkinoille Basware Pay -ratkaisun, joka on uusi ja innovatiivinen tapa ratkaista liiketoimintojen ongelmia ja optimoida yrityksen käyttöpääomaa. Basware Pay tuo uutta lisäarvoa hankinnasta maksuun -prosesseihin tarjoamalla ainutlaatuisen e-maksu -työkalun. Basware Pay yhdistää ostajan ja maksajan talousprosessit Basware Commerce Network –verkoston kautta. Toimittajan laskut lähetetään ostajalle hyväksyttäväksi verkoston kautta, jonka jälkeen ne tulevat maksuun MasterCardin virtuaalisen tilinumeron kautta. Toimittaja vastaanottaa maksun nopeasti ilman nykyään tyypillistä maksupäivän viivästyttämistä. Verkosto hyödyttää molempia osapuolia rikkaamman maksudatan tuottamisella sekä maksuprosessien läpinäkyvyydellä. Tämä vähentää maksumuistutusten ja niiden käsittelemisen määrää.

”Globaalit yritykset sukkuloivat monimutkaisissa verkostoissa useiden yhteistyökumppaneidensa kanssa enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Yritysten kyky toimia ja reagoida ketterästi on oleellista nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä”, kertoo MasterCardin partneruusohjelmasta vastaava Hany Fam. ” Laskutus- ja maksuprosessien integroiminen vähentää kitkaa yritysten järjestelmissä ja kiihdyttää maailmanlaajuista talouden kasvua. MasterCardin globaalin verkoston ja innovatiivisten teknologioiden yhdistäminen Baswaren johtavaan hankinnasta maksuun -ratkaisuun mahdollistaa nykyisten toimintamallien muutoksen.”

”Creating Payment Energy”- tutkimukseen1osallistui yli 1000 yritys- tai taloushallinnon päättäjää Australiassa, Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että kassavirran hallinnan ja tehokkaiden maksuprosessien väillä on selvää painetta. Tärkeimmät tutkimustulokset osoittavat, että:

-          Valtaosa vastaajista (88 %) on yhtä mieltä siitä, että toimittajien laskut tulisi maksaa ajoissa. Tästä huolimatta yli puolet (57 %) myönsi viivästyttäneensä maksuja viimeisen 12 kuukauden aikana.

-          Kolme neljästä (74 %) päättäjistä uskoo, että nykyinen löysä maksukuri ja maksuviivästykset ovat tulleet jäädäkseen. Samanaikaisesti he kuitenkin tiedostavat, että maksun viivästymisillä on laajempi merkitys liiketoiminnoille, ja että ilmiö voi aiheuttaa seuraamuksia mm. yritysten palkkojen maksukykyyn tai investointien vähenemiseen.

-          Kaksi kolmasosaa (67 %) kertoi pyrkivänsä strategisella maksuaikojensa venyttämisellä hallitsemaan kassavirtaansa.

-          Vain yhdellä yrityksestä neljästä on täysin automatisoidut prosessit maksujen tehokkaaseen hallintaan.

1Loudhousen tutkimukseen osallistui 1015 strategista yritys- ja taloushallinnon päättäjää kymmenestä eri maasta (Suomi, Ruotsi, Norja, Tanska, Iso-Britannia, Saksa, Hollanti, belgia, USA sekä Australia) kesä-heinäkuussa 2014.

Creating Payment Energy –tutkimus: www.basware.fi/knowledge-center/e-maksut
Basware Pay: www.basware.fi/ratkaisut/e-maksut

Sirje Ahvenlampi
Senior Communications Manager, Basware
Sirje.Ahvenlampi@basware.com

Basware
Basware on maailman johtava hankinnasta maksuun- ja verkkolaskuratkaisujen toimittaja. Baswaren avulla organisaatiot voivat tehostaa talousohjaustaan ja talous- ja hankintatoimintojaan sekä yksinkertaistaa ja sujuvoittaa niihin liittyviä prosesseja. Paremmalla talousohjauksella autamme asiakkaitamme menestymään ja tuottamaan lisäarvoa liiketoiminnalle. Basware Commerce Network on maailman suurin yritysten välinen verkosto, joka mahdollistaa vaivattoman yhteistyön ja kaupankäynnin miljoonalle ostajalle ja myyjälle yli sadassa eri maassa. Baswaren ratkaisujen avulla kaikenkokoiset organisaatiot nousevat uudelle tasolle kulukontrollissaan ja tehokkuudessaan, muodostaen tiiviitä kauppasuhteita muiden verkostoon kuuluvien organisaatioiden kanssa. Baswaren ratkaisut tuovat merkittäviä kustannussäästöjä sekä tehostavat kassavirtaa täysin uudenlaisella tavalla ostaa ja myydä.

Lue lisää Baswaren tavasta tehostaa rahankiertoa sekä liiketoimintaa: www.basware.fi.

www.twitter.com/BaswareFinland
www.facebook.com/BaswareCorporation
www.linkedin.com/company/basware

Mastercard

MasterCard on maailmanlaajuinen maksu- ja teknologiayhtiö. Sillä on käytössään maailman nopein maksujen käsittelyverkosto, joka yhdistää kuluttajat, rahalaitokset, kauppiaat, viranomaiset ja yritykset yli 210 maassa. MasterCardin tuotteet ja ratkaisut helpottavat jokapäiväisiä kaupallisia toimintoja, kuten ostosten tekemistä, matkustamista, liiketoiminnan harjoittamista ja raha-asioiden hoitoa – ja tekevät niistä kaikkien käyttäjien kannalta turvallisempia ja tehokkaampia. Voit seurata meitä Twitterissä @MasterCardNews, osallistua keskusteluun Cashless Pioneers Blogissa tai tilata tuoreimmat uutiset.