MySafety tarjoaa Suomen kattavimman nettivihavakuutuksen veloituksetta kaikille yläkouluikäisille

– Joka kolmas nuori on tullut loukatuksi netissä

Vakuutuspalveluyhtiö mySafety aloittaa tänään 5.8.2020 markkinoiden kattavimman nettikiusatun tueksi ja turvaksi suunnitellun vakuutuspalvelun myynnin. Nettivihavakuutus on ainutlaatuinen, sillä se sisältää sekä käytännön tuen ja turvan mukaan lukien psykologipalvelut että perinteisen vakuutusosion. Yläkouluikäisille Nettivihavakuutus on maksuton, muille kampanjahinta on 2,90 euroa/kk sisältäen kaikki perheen alaikäiset lapset vakuutuksenottajan lisäksi.

>> Alla Mannerheimin Lastensuojeluliiton vinkit lapsen nettikiusaamisen puuttumiseen <<

Joka viides suomalainen eli noin miljoona kansalaista on tullut loukatuksi verkossa. Erityisesti siitä kärsivät 10–29-vuotiaat lapset, teinit ja nuoret aikuiset. Heistä joka kolmas on kokenut nettikiusaamista. Yleisin syy nettikiusaamiselle on omien mielipiteiden esittäminen. Kiusaaminen voi satuttaa, herättää yksinäisyyden tunnetta ja häpeää sekä aiheuttaa masennusoireita.

Nämä tiedot selviävät nettirikosten ehkäisyyn ja seurausten minimoimiseen erikoistuneen vakuutuspalveluyhtiö mySafetyn IRO Researchilla teettämästä nettikiusaamista käsittelevästä Tuhat suomalaista -tutkimuksesta. Kyselytutkimus on osa mySafetyn valistuskampanjaa nettikiusaamisen kitkemiseksi.

Tietoisuuden kasvattamisen lisäksi mySafety lanseeraa nyt markkinoiden kattavimman nettivihavakuutuksen.

Nettivihavakuutus sisältää käytännön tuen ja avun perinteisen vakuutusosion lisäksi

”Tutkimuksemme mukaan joka kolmas suomalainen on huolissaan siitä, että he tai heidän perheenjäsenensä joutuvat nettikiusaamisen kohteeksi. Huolen määrä korostuu luonnollisesti lapsiperheissä, joista peräti puolet on huolissaan perheenjäsentensä puolesta. On hälyttävää ja surullista, että nettikiusatuista 14 prosenttia kokee, ettei kukaan voi auttaa. Nettivihavakuutuksemme on vastaus juuri tähän”, sanoo mySafetyn toimitusjohtaja Niclas Fagerlund.

Fagerlund sanoo, ettei vakuutus estä nettikiusaamista, mutta se antaa tukea ja turvaa, kun tilanne on päällä.

”MySafetyn vakuutuspalvelu tarjoaa paitsi rahallisen korvattavuuden myös ammattilaisen tuen ja käytännön avun tilanteen ratkaisemiseen. Käytännössä teemme kaikkemme tilanteen normalisoimiseksi ja vahingon minimoimiseksi”, hän selventää.

MySafetyn Nettivihavakuutus sisältää henkilökohtaisen tuen ja käytännön avun. Mikäli nettikiusaaminen täyttää rikoksen tunnusmerkit, yrityksen kokeneet asiantuntijat auttavat rikosilmoituksen tekemisessä. Tämän jälkeen asiantuntijat tekevät tilanneselvityksen ja pyrkivät poistamaan vihakirjoitukset verkosta niin laajasti kuin mahdollista. Vakuutus sisältää myös psykologin keskusteluapua ja juridista neuvonantoa, johon asianomainen ohjataan tarpeen mukaan. Psykologipalvelut tuottaa mySafetyn kotimainen kumppani Komppi.

Taistelussaan nettikiusaamista vastaan mySafety tarjoaa Nettivihavakuutuksen kuluitta kaikille yläkouluikäisille, sillä yläkoulun aloittava nuori on haavoittuvassa iässä samalla, kun nettikiusaaminen voi kärjistyä. Yläkouluikäisen maksuton Nettivihavakuutus kattaa myös muut samassa taloudessa asuvat alaikäiset lapset. Muut saavat Nettivihavakuutuksen ensimmäisen vakuutuskauden (12 kk) kampanjahintaan 2,90 euroa/kk (norm. 5,90 euroa/kk) sisältäen myös vakuutuksenottajan perheen alaikäiset lapset. Tarjous yläkouluikäisille on voimassa toistaiseksi ja kampanjahinta 31.10.2020 saakka.

”Täydellisessä maailmassa nettikiusaamista ei esiinny. Se on tavoitteemme, jonka eteen me mySafetylla teemme hartiavoimin työtä yhdessä kumppaneidemme, oppilaitosten, vanhempien ja nuorten kanssa”, sanoo Fagerlund.

MySafety lahjoittaa jokaisesta myydystä Nettivihavakuutuksesta yhden euron Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lasten ja nuorten puhelin- ja nettipalvelun työn tukemiseen.

MLL:n vanhempainnetin vinkit nettikiusaamiseen puuttumiseen

Jos mietit, kiusataanko lastasi sosiaalisessa mediassa tai peliympäristöissä, pyri selvittämään, onko kiusaaminen tarkoituksellista ja toistuvaa vai aiheuttavatko yksittäiset sanomiset ja tekemiset mielipahaa. Puutu tilanteeseen välittömästi, sillä netissä asiat leviävät ja kärjistyvät helposti. Ota lapsen kokemus vakavasti ja lohduta häntä. Kerro, että olet lapsen tukena.

Tee näin yksittäisen tapauksen kohdalla:

• Keskustele lapsen kanssa siitä, kuinka tärkeää on huomioida toiset netissä ja kerro, miten hän voi suojautua loukkaavalta käytökseltä.
  • Kerro lapselle, miten sosiaalisessa mediassa huolehditaan omasta yksityisyydestä. Tutustu ensin itse lapsen käyttämiin palveluihin ja siihen, millaiset mahdollisuudet käyttäjällä on vaikuttaa yksityisyysasetuksiin. Useimmissa palveluissa voi rajoittaa esimerkiksi kuvien ja viestien näkymistä tietyille kohderyhmille.
  • Kerro mahdollisuuksista ilmiantaa kiusaaja sekä raportoida loukkaava tai häiritsevä teko. Useimmissa palveluissa voi ilmoittaa loukkaavasta kuvasta tai epäasiallisesta viestistä suoraan ylläpidolle.
  • Rohkaise lasta miettimään yhdessä kanssasi, mitä hän voi tehdä kiusaamisen ehkäisemiseksi.
  • Vahvista lapsen myönteistä näkemystä itsestään.

Lähde: Mannerheimin Lastensuojeluliiton vanhempainnetti: https://www.mll.fi/vanhemmille/tietoa-lapsiperheen-elamasta/hyvinvointia-digiajassa/

Käsitteitä:

• Nettikiusaaminen tarkoittaa tarkoituksellista ja toistuvaa pahan mielen aiheuttamista, kuten pilkkaamista, nöyryyttämistä ja uhkailua netin kautta. Nettikiusaamista on myös se, jos toiselle aiheutuu mielipahaa verkossa tahattomasti tai vahingossa.
  • Nettiviha on laajempi käsite ja se voi olla myös toisiin ihmisiin kohdistuvaa valheellista puhetta, herjaamista, vihamielisyyttä tai väkivallan kannattamista.

Linkkejä:

Niclas Fagerlund

MySafety Oy

niclas.fagerlund@mysafety.fi

MySafety on paikallisesti palveleva ihmisen ja yrityksen turva verkon rikoksia vastaan. Tarjoamme Suomen kattavimmat vakuutuspalvelut verkossa tapahtuvien rikosten ennaltaehkäisyyn ja seurausten minimoimiseen. Toimipisteemme sijaitsevat Helsingin Vallilassa ja Kuopiossa ja asiakkaitamme palvelee noin 50 asiantuntijaa. Konsernin pääkonttori on Ruotsissa, jossa yritys on toiminut vuodesta 1999. Suomessa olemme toimineet vuodesta 2008. Lisätietoja osoitteesta www.mysafety.fi.