Omena-hotellit jälleen hyvään tulokseen käyttökatteen noustessa 45 prosenttiin

Jatkaa uudistuksia huomioiden kasvavat työmatkailijoiden ja lapsiperheiden asiakasryhmät

Omena-hotellien vuoden 2018 liikevaihto pysyi edellisen vuoden tasolla ja oli 9,75 MEUR (2017; 9,77 MEUR). Liikevaihtoon vaikutti se, että osa yhtiön majoituskapasiteetista oli poissa käytöstä osan vuodesta Helsingin Lönnrotinkadun hotellin saneerauksen johdosta. Vuosi 2018 oli tuloksellisesti hyvä. Omena-hotellien käyttökate kasvoi 45 prosenttia edellisestä vuodesta ja oli 802 000 euroa, tulos parani 16,2 prosenttia 825 000 euroon. Myös käyttöaste pysyi edellisen vuoden tasolla, eli noin 70 prosentissa majoituskapasiteetin vajeesta huolimatta. Ketjun keskimääräinen käyttöaste oli edelleen maan korkein, valtakunnallisen keskiarvon ollessa 55,3%.

Erityisesti lapsiperheet ja työmatkailijat ovat löytäneet Omena-hotellit viimeisen kahden vuoden aikana. Työmatkailijoiden osuus tuplaantui taas viime vuoden aikana ja lapsiperheiden osuus jatkoi kasvuaan. Perheet etsivät kalliiden hotellien sijasta hinta-laatusuhteeltaan edullisia majoitusratkaisuja ja käyttävät ylijäävän rahan tarvitsemiinsa palveluihin matkansa aikana. Työmatkalaiset taas haluavat kustannustehokkaan ja laadukkaan majoituksen, jossa käydään vain nukkumassa.

Vuonna 2015 tehdyn velkasaneerausohjelman jälkeen Omena-hotellit aloitti vuonna 2016 pitkäjänteisen palvelukonseptin kehitysohjelman. Kova työ on palkittu myynnin kasvuna ja liiketuloksen muuttuessa selvästi positiiviseksi.

”Viime vuosi oli tuloksellisesti erinomainen saavutus majoituskapasiteetin vajeesta huolimatta. Positiivinen tuloksemme ei perustunut majoitushintojen nostoon, vaan digitaalisen liiketoimintamallimme tehokkaaseen käyttöön ja kustannustietoisuuteen. Olemme jo usean vuoden ajan panostaneet vahvasti asiakasymmärryksen kehittämiseen ja datan hyödyntämiseen. Se on kaiken toimintamme taustalla, esim. uusiessamme kotisivujamme ja varausjärjestelmäämme sekä kohdentaessamme mainontaa tai remontoidessamme tilojamme”, sanoo Omena-hotellien toimitusjohtajana maaliskuussa 2019 aloittanut Kati Niemelä. Tätä ennen hän toimi Omena-hotellien kaupallisena johtajana lokakuusta 2016 alkaen.

”Uusi varausjärjestelmämme oli viime vuonna käytössämme ensimmäisen kokonaisen vuoden. Se on tehostanut koko osto- ja asiakaspalveluprosessiamme huomattavasti. Muun muassa noin 50 prosenttia varauksista tehdään jo mobiilisti. Tähän vaikuttaa myös se, että suomalaiset perheet matkustavat spontaanisti ja reissuun lähdetään nopeallakin aikataululla, etenkin jos matka järjestyy edullisin kustannuksin ja hotellivarauskin on helppo tehdä reissun päältä mobiililaitteella”, jatkaa Niemelä.

Ensimmäiset yhden hengen huoneet käyttöön

Asiakasymmärrys näkyi myös Omena-hotellien Helsingin Lönnrotinkadun hotellin remontin yhteydessä. Asiakkaiden tarpeiden mukaisesti yhtiö rakensi ensimmäistä kertaa yhden hengen huoneita. Nyt kolmasosa hotellin huoneista on yhden hengen huoneita. Asiakaspalautteen perusteella myös Lönnrotinkadun kaikkien hotellihuoneiden väritystä muutettiin vastaamaan uusia brändivärejä muun muassa uuden lattiapinnan ja huonekalujen avulla sekä rauhoittamalla makuutilan tunnelmaa entisestään.

Omena-hotelleja on tällä hetkellä seitsemän, joista kaksi sijaitsee Helsingissä ja muut Tampereella, Turussa, Vaasassa, Jyväskylässä ja Seinäjoella.

”Tavoitteemme on laajentaa hotelliverkostoamme ja siksi etsimme koko ajan uusia kohteita hotelleillemme. Tavoitteemme on avata kolmas Omena-hotelli Helsinkiin heti kun löydämme sille sopivan sijainnin kaupungin keskusta-alueelta. Etsimme aktiivisesti myös uusia kohteita kaupungeista, joissa Omena-hotelleja ei vielä ole, kuten vaikka Oulusta ja Kuopiosta”, summaa Niemelä.

Kati Niemelä, toimitusjohtaja, Omena Hotellit Oy

Puhelin: 040 5759090

S-posti: kati.niemela@omenahotels.com

Omena-hotellit