Osittain meren päälle rakennettu Portus saa ensimmäiset asukkaansa 15. kesäkuuta

Helsingin Verkkosaarenrantaan nouseva uusi asuinrakennus Portus saa 15. kesäkuuta ensimmäiset asukkaansa. Portus on rakennusliike Westpron kansainvälisestikin ainutlaatuinen kokonaisuus, sillä se on rakennettu osittain meren päälle. Westpro on tullut tunnetuksi Espoon ja Helsingin ranta-alueiden ja arvosijaintien rakentajana ja nyt asukkaansa saava Portus on Westpron viimeisin taidonnäyte. Portus sijaitsee osoitteessa Capellanranta 3.

Portus valmistuu kahdessa vaiheessa: ensimmäinen osa tänä kesänä ja toinen osa kesällä 2021. Valmistuttuaan se koostuu viidestä taloyhtiöstä ja siinä on yhteensä 206 asuntoa. Asuntojen koot vaihtelevat 28 neliöstä 159 neliöön.

Portus on herättänyt suurta mielenkiintoa. Kaikki tänä kesänä valmistuvat asunnot on jo myyty ja asukkaat muuttavat niihin kesäkuussa ja elokuussa. Myös ensi vuonna valmistuvista asunnoista on myyty jo lähes 70 prosenttia.

- Portus saa ensimmäiset asukkaansa 15. kesäkuuta, kun sisään muuttaa reilut sata uutta asukasta, ensiasunnon ostajista eläkeläisiin. Yhteistä kaikille on se, että heihin vetoaa Portuksen ainutlaatuisuus ja sijainti, kertoo myyntipäällikkö Suvi Lukjanov Westprosta.

Ainutlaatuinen kokonaisuus rantasaunoineen ja venelaitureineen

Westpro on laadukkaan asumisen ja uraauurtavan rakentamisen suunnannäyttäjä.

- Haluamme parantaa ihmisten elämänlaatua rakentamalla ainutlaatuisia ja viihtyisiä koteja. Haluamme myös olla mukana lisäämässä koko pääkaupunkiseudun kaupunkiympäristön viihtyisyyttä näyttävän ja mielenkiintoisen arkkitehtuurin avulla. Lukjanov kertoo.

Portuksen asukkaat saavat käyttöönsä muun muassa kuntosalin, rantasaunan, uimalaiturin ja pienvenesataman, jotka valmistuvat rakennustöiden edetessä: kuntosali, rantasauna ja uimalaituri saadaan käyttöön loppukesästä ja pienvenesatama ensi vuonna.

- Verkkosaarenrannasta on muodostumassa kiinnostava naapurusto, jolla on erinomainen sijainti. Kauppakeskus REDI, Kalasataman metro ja Teurastamon alue ovat aivan vieressä, jos asukkaat kaipaavat hyvää hulinaa. Toisaalta Verkkosaarenrannasta pääsee nopeasti luonnonrauhaan, vaikkapa Mustikkamaalle.

Meren päälle rakentamiseen haettiin oppia ulkomailta

Portuksesta tulee moderni kokonaisuus, joka asettuu hevosenkengän muotoon aivan merenrantaan. Sakarat on rakennettu suoraan meren päälle ainutlaatuisella tekniikalla, johon käytiin hakemassa oppia ulkomailta.

Suomessa ei perinteisesti rakenneta meren päälle, sillä se on kaavoituksen kautta vahvasti säänneltyä ja rakentajan kannalta työläämpää ja hitaampaa kuin rakentaminen kuivalle maalle. Osittain veden päälle rakennettu Portus onkin ainutlaatuinen ja uraauurtava esimerkki rakennustavasta, jollaista ei juurikaan ole nähty Suomessa.

- Suurimmasta osasta Portuksen asuntoja avautuu hienot merinäköalat, mutta erityisen upeat ne ovat niissä asunnoissa, jotka sijaitsevat meren päälle rakennetuissa osissa, Lukjanov sanoo.

Myyntipäällikkö Suvi Lukjanov

Westpro

suvi.lukjanov(at)westpro.fi

Westpro on arvoalueiden rakentamiseen erikoistunut rakennusliike, joka on tehnyt vaativia ja uraauurtavia rakennusprojekteja arvostetuilla paikoilla pääkaupunkiseudulla. Yritys panostaa laadukkaaseen, ainutlaatuiseen ja yksilölliseen rakentamiseen. Westpro on perustettu vuonna 1999 ja sen liikevaihto vuonna 2019 oli 54 miljoonaa euroa.