Östersundomin kartano avaa tiluksiaan käsityöläiskäyttöön

-       Satulajapa muutti kartanomiljööseen

17.6.2013 – Satulasepän palveluita tarjoava Satulapaja Oy on muuttanut uusiin tiloihin Itä-Helsinkiin Östersundomin historiallisen kartanon vanhaan tallirakennukseen. Kulttuuriperinteitä vaalivan kartanon tavoitteena on sikalatoiminnan lopettamisen jälkeen avata kartanomiljöötä käsityöläisten, taiteilijoiden ja hevosten käyttöön.

Vuonna 2001 perustettu ja 2,5 henkilöä työllistävä Satulapaja Oy tarjoaa satulasepän ja satulansovittajan palveluiden lisäksi myös ratsastustarvikkeita, käytettyjä satuloita, hirvennahkaa purjeveneisiin sekä erikoisnahkatöitä.

”Hyvä satula on melko kallis kertahankinta, mutta hyvin hoidettuna ja huollettuna se kestää jopa vuosikymmeniä. Hevosen runko ja lihaksisto muuttuvat vuosien kuluessa ihan samalla tavalla kuin ihmiselläkin, joten aika ajoin on tärkeää tarkistaa, että työvälineet ovat varmasti sopivat ja miellyttävät käyttää”, muistuttaa Satulapajan Satulaseppä Katja Rikassaari.

Satulapaja muutti kartanon alueelle Helsingin keskustasta, pienestä 70 m2tilasta nyt remontoituun 240m2tilaan, jossa on hevosille tarkoitettu erillinen sovitustila.

”Satulapaja tuo piristystä kartanon pihapiiriin. Samalla toteutuu myös Helsingin kaupungin taholta esitetty toivomus, että kartano harjoittaisi enemmän ulospäin suuntautuvaa toimintaa”, kertoo kartanon vanhempi isäntä, maanviljelysneuvos Marcus H. Borgström.

Satulapajan myymälärakennuksessa on aikoinaan toiminut 30 työhevosen talli, joten rakennuksen uusi elämä on myös omistajille mieluisa. Kartanon pihapiirissä olevaan harmaakivinavettaan on tulossa myös muita yleisölle avoinna olevia aktiviteetteja. Kauniin navetan seinässä on nähtävillä historiallisen rakennuksen eri vaiheiden vuosiluvut.

”Toivomme jotakin taiteeseen liittyvää toimintaa sekä kokous- ja juhlatiloja”, toteaa Borgström.

Alueella toimii jo muutamia muita yrityksiä, kuten Taontapaja Taika ja ikkunaentisöinti Ikkunakammari.

Master Saddlers -tutkinto takaa ammattitaidon

Rikassaari on suorittanut Englannissa korkealle arvostetun ja vaativan The Society of Master Saddlers -tutkinnon. SMS on maailman vaikutusvaltaisin satula-alan ammattijärjestö ja Suomessa Master Saddlers -tutkinnon suorittaneita satulansovittajia on Rikassaaren lisäksi kolme.

”Satulansovittajalle on ensiarvoisen tärkeää ymmärtää hevosen rakenteen, lihaksiston ja liikkeiden vaatimukset satulalle. Sopimaton satula on paitsi epämiellyttävä, mutta pitkäaikaisessa käytössä se voi aiheuttaa jopa hevoselle vammoja”, Rikassaari luonnehtii.

Hevosten määrän kasvu lisää kysyntää

Hevosten määrä on ollut Suomessa jo pitkään kasvussa. Suurimmillaan hevosten määrä oli 1950-luvulla, yhteensä yli 400 000. Kokonaismäärää pienensi sotakorvauksina Neuvostoliitolle toimitettujen hevosten määrä. Traktorien ja maatalouskoneiden syrjäyttäessä työhevosen 1960-luvulla laski hevosten määrä 80-luvulla alimmilleen, noin 30 000 yksilöön. Nykyinen elintason nousu, vaurastuminen ja lisääntynyt vapaa-aika ovat kuitenkin tuoneet alalle uutta nostetta - hevosia on maassamme noin 76 000 ja alan yrittäjiä laskutavasta riippuen jopa parikymmentätuhatta.

”Meillä Suomessa ei ole samanlaista perittyä ja perinteistä hevosmiestaitoa, mitä suurissa eurooppalaisissa hevosmaissa kuten Saksassa tai Iso-Britanniassa on. Suomessa perinteinen hevoskokemus on painottunut eniten työhevoskäyttöön, ei niinkään ratsastusurheiluun. Tämä aiheuttaa sen, että kun harrastajamäärät kasvavat, on luotettaville, osaaville ja ammattitaitoisille palveluntarjoajille kysyntää ja tarvetta. Tämä on selvästi näkynyt myös meidän toiminnassamme”, Rikassaari summaa.

Satulapaja Oy, satulansovittaja, Katja Rikassaari, puh. 0400 474 395, satulapaja@satulapaja.com

Östersundomin kartano, maanviljelysneuvos, Marcus H. Borgström, puh. 0400 482911

Satulapaja Oy

Satulajapa Oy on Östersundomin kartanon alueella toimiva satulasepän ja satulansovittajan palveluita sekä hevostarvikkeita tarjoava yritys. Satulapaja edustaa Jeremy Rudge -mittatilaussatulaa sekä F.lli Fabbri mittatilaussaappaita. Satupaja on perustettu 2001 ja se työllistää 2,5 henkilöä. Satulapajan satulansovittajalla Katja Rikassaarella on The Society of Master Saddlers -sertifikaatti.

Östersundomin kartano

Östersundomin kartano on maatilayritys, joka on Borgströmin perheen omistuksessa. Tilalla asuu perheenjäseniä kolmessa polvessa. Perheenjäsenten lisäksi tilalla toimii neljä pienyritystä ja asuinrakennuksista 10 on vuokrattu yksityisille perheille. Tila harjoittaa voimaperäisesti hevosheinän ja säilörehun tuotantoa. Omaa peltoalaa on 55 hehtaaria ja saman verran viljelyalaa on myös vuokrattuna. Östersundomin kartano sijaitsee Itä-Helsingissä Sipoolta Helsingille siirretyllä alueella.