Plan International Suomi puuttuu tyttöjen kokemaan verkkohäirintään – kampanja pokkasi Nettienkeli-palkinnon

Lasten oikeuksia ja tasa-arvoa edistävä Plan International Suomi on valittu joulukuun Nettienkeliksi. Palkinto myönnetään kuukausittain joko yksityishenkilölle, yhteisölle tai yritykselle, joka tekee tärkeää ja näkyvää nettivihan ja -kiusaamisen vastaista työtä netissä tai sosiaalisessa mediassa.

Nettirikosten ehkäisyyn ja seurausten minimoimiseen erikoistunut vakuutuspalveluyhtiö mySafetyn perustama Nettienkeli-palkinto on vastaisku yhä raaistuvalle nettikiusaamiselle.

– Nettienkeli-palkinto huomioi henkilöitä ja tahoja, jotka uskaltavat puhua ja puuttua nettikiusaamiseen sekä tekevät näyttävää nettivihan ja nettikiusaamisen vastaista työtä netissä tai sosiaalisessa mediassa. Palkinnon tavoitteena on myös osaltaan ylläpitää keskustelua ja lisätä tietoisuutta nettivihasta ja nettikiusaamisesta, kertoo mySafetyn toimitusjohtaja Niclas Fagerlund.

Tytöt altistuvat verkkohäirinnälle päivittäin sosiaalisessa mediassa

Joulukuun 2020 Nettienkeliksi on valittu lasten oikeuksia ja tasa-arvoa edistävä Plan, jonka kansainvälisenä tyttöjen päivänä 11.10.2020 lanseeraama kampanja ottaa vahvasti kantaa tyttöjen kokemaan verkkohäirintään. Planin tuella tytöt ympäri maailman kirjoittivat Instagramille, Facebookille, TikTokille ja Twitterille vetoomuksen, jossa vaativat tasa-arvoa ja turvallisuutensa parantamista verkossa.

– Kampanjassa on huomioitu oivaltavasti ongelman globaalisuus ja se on saanut mukaan myös isot kansainväliset somealustat taisteluun tyttöjen somepresenssin puolesta. Järjestön tarjoamat monipuoliset ja koulutukselliset työkalut lisäävät tietoisuutta nettikiusaamisesta. Plan ottaa näkyvästi kantaa siihen, että kiusaamiselle ja häirinnälle ei ole sijaa somessa, Nettienkelin tuomaristossa toimiva TikTok-vaikuttaja Sari Aalto kertaa tuomariston perusteluja.

– Planin kansainvälinen tutkimus osoittaa, että 58 prosenttia tytöistä on joutunut häirityksi sosiaalisessa mediassa. Tulevaisuudessa digitaalisuus tulee olemaan entistä enemmän läsnä, minkä takia haluamme taata sukupuolensa takia heikommassa asemassa oleville tytöille mahdollisuuden toimia verkossa ilman pelkoa häirinnästä. Tyttöjen päivän 2020 teemaksi nostimme tyttöjen kokeman verkkohäirinnän, jotta tytöt ympäri maailman saisivat äänensä kuuluviin oman turvallisuutensa puolesta. Kampanja onnistui yli odotusten, ja saimme kumppaniksemme tärkeitä sosiaalisen median toimijoita. Nyt työskentelemme yhdessä Instagramin, Facebookin ja Whatsappin kanssa kehittääksemme verkosta tasa-arvoisemman ja turvallisemman paikan, kertoo Planin pääsihteeri Ossi Heinänen.

Kampanjan myötä syntynyt Planin ja Instagramin yhteistyö tarjoaa sosiaalisen median yhtiöille tilaisuuden kuulla nuorten kokemuksia sekä luoda yhdessä heidän kanssaan parempia verkkoväkivallan raportointimekanismeja tyttöjen suojelemiseksi. Opit jaetaan myös Facebookin ja Whatsappin kanssa.

Uskonnollisesti ja poliittisesti sitoutumattoman Planin toimintaan ja tutkimuksiin voi tutustua ja organisaation toimintaa voi tukea Planin verkkosivuilla osoitteessa https://plan.fi.

Seuraava Kuukauden nettienkeli tammikuussa

Tuomaristo valitsee Suomen seuraavan Kuukauden nettienkelin tammikuussa 2021. Nettienkeli voi olla joko yksityishenkilö, yhteisö tai yritys, ja omia ehdotuksia Kuukauden nettienkeliksi voi jättää osoitteessa www.mysafety.fi/nettienkeli. Tuomaristoon kuuluu TikTok-vaikuttaja Sari Aalto, nuoriso- ja vapaa-ajan ohjaaja sekä kiusaamisen kokemusasiantuntija Eetu Heikka, mySafetyn toimitusjohtaja Niclas Fagerlund sekä mySafetyn asiakkuus- ja markkinointijohtaja Johanna Abgottspon.

MySafety-konserni on jakanut Nettienkeli-palkintoa Ruotsissa jo vuodesta 2015 lähtien. Ruotsissa palkintokonseptin tukijoihin kuuluu myös Ruotsin kuningasperhe, sillä prinssi Carl Philipin ja prinsessa Sofian säätiö on ollut mukana jakamassa Vuoden Nettienkeli lapsille ja nuorille -kunniapalkintoa.

Niclas Fagerlund
MySafety Oy
niclas.fagerlund@mysafety.fi

MySafety on paikallisesti palveleva ihmisen ja yrityksen turva verkon rikoksia vastaan. Tarjoamme Suomen kattavimmat vakuutuspalvelut verkossa tapahtuvien rikosten ennaltaehkäisyyn ja seurausten minimoimiseen. Toimipisteemme sijaitsevat Helsingin Vallilassa ja Kuopiossa ja asiakkaitamme palvelee noin 50 asiantuntijaa. Konsernin pääkonttori on Ruotsissa, jossa yritys on toiminut vuodesta 1999. Suomessa olemme toimineet vuodesta 2008. Lisätietoja osoitteesta www.mysafety.fi.