\[Pohditko, täsmäävätkö oireet koronaan? Testaa osoitteessa Omaolo.fi ]\

Kaikille suomalaisille tarkoitettuun Omaolo-palveluun on avattu ajankohtainen koronavirustaudin (COVID-19) oirearviokysely. Digitaalinen Omaolo-palvelu auttaa arvioimaan koronavirustaudin todennäköisyyttä, ja ohjaa tarvittaessa oikealle ammattilaiselle tai oman alueen terveysneuvontaan. Palvelun toteuttavat yhteistyössä THL, Duodecim, Solita ja Mediconsult.

CE-merkitty Omaolo-palvelu on terveydenhuollon, sosiaalitoimen ja suunterveydenhuollon sähköinen palvelu- ja asiointikanava. Sähköisen Omaolo-palvelun tavoitteena on tukea henkilökohtaista omahoitoa ja auttaa ohjaamaan tarpeellisen hoidon piiriin.

Digitaalinen palvelu helpottaa tiedonjanoa ja neuvontaruuhkaa

Suomalaisten huoli koronaviruksesta näkyy tällä hetkellä lisääntyneinä yhteydenottoina kaikissa terveydenhuollon kanavissa. Omaolo-palvelu auttaa arvioimaan omien oireiden vastaavuutta koronavirustapauksiin, ja arvioimaan tarvetta toimia tilanteessa. Digitaalinen kyselylomake mahdollistaa yhdenvertaisen palvelun ajasta ja asuinpaikasta riippumatta ja auttaa keskittämään terveydenhuollon ammattilaisten huomiota niille, jotka sitä kipeimmin sillä hetkellä tarvitsevat.

Kriittisten oireiden toimintasuosituksissa ohjataan soittamaan Päivystysapu 116 117 -palveluun tai oman alueen terveysneuvontaan. Kiireellisessä hätätilanteessa palvelu ohjaa aina soittamaan hätänumeroon 112. Lievemmissä oireissa palvelu antaa itsehoito-ohjeita ja muuta neuvontaa.

Osoitteesta omaolo.fi löytyvä koronavirustaudin oirearvio on lääkintälaitedirektiivin mukainen ja sen ovat toteuttaneet Solita ja Mediconsult Oy yhteistyössä THL:n ja Kustannus Oy Duodecimin kanssa. Kustannus Oy Duodecim päivittää lomakkeen tietoja aina tilanteen muuttuessa. Omaolo-palvelun kehitystyötä johtaa valtion sosiaali- ja terveydenhuoltopalvelujen digitalisoitumista edistämään perustettu SoteDigi Oy.

Nopeasti oikeaan hoitoon

Tavoitteena on varmistaa voimakasoireisten ripeä hoitoon pääsy, jakaa tietoa sairaala- ja hoiva-alan työntekijöille, ohjata keskioireiset iäkkäät ja riskiryhmään kuuluvat ammattilaisen puhelimitse tekemään arvioon ja ohjata kotikaranteeniin henkilöt, joiden arvioidaan sairastavan koronavirustautia vaatimatta sairaalahoitoa.

Koronavirustaudin oirearvio on saatavilla kaikille Suomessa asuville, sekä suomeksi että ruotsiksi. ​Oirearviokyselyn toimintasuositukset ovat kansallisia ja niitä on täydennetty paikallisilla ohjeistuksilla, kun yhteydenotto ammattilaiseen on tarpeen. Kyselylomake mahdollistaa yhdenvertaisen palvelun ajasta ja asuinpaikasta riippumatta. Palvelun käyttäjä saa nopeasti luotettavan tiedon omasta tilanteestaan ja tarvittaessa ohjauksen suoraan oikealle ammattilaiselle.

Jatka Omaolo-palveluun: https://www.omaolo.fi/

Suora linkki koronaviruksen oirearvioon (COVID-19): https://www.omaolo.fi/palvelut/oirearviot/649

Lue lisää Solitan palveluista terveys- ja hyvinvointitoimialalle

Lue lisää Solitan laatujärjestelmästä älykkäiden lääkinnällisten laitteiden kehityksessä: https://www.solita.fi/solita-health-sai-iso-13485-laatujarjestelmasertifikaatin/

Solita Oy, Vesa Sainio, Director of operations, Solita Health and Wellbeing Division, p. 040 506 2268

Solita Oy, Risto Kaikkonen, Director, Solita Health and wellbeing Division, p. 041 536 8745

—

Solita on suomalainen teknologia-, data- ja designyritys. Valjastamme ihmisymmärryksen ja älykkäät teknologiaratkaisut palvelemaan parempaa elämää. Olemme muutosvoima, joka luo uusia toimintatapoja, palveluja ja teknologiaratkaisuja uudistaen yrityksiä ja yhteiskuntaa. Solita työllistää jo lähes 1000 strategisen konsultoinnin, palvelumuotoilun, digitaalisten palvelujen, AI- ja analytiikkaratkaisujen sekä pilvipalvelujen asiantuntijaa Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa, Virossa, Saksassa ja Belgiassa. www.solita.fi

Omaolo.fi on kansallinen, julkisen sektorin, sosiaali- ja terveydenhuollon digipalvelu, joka ottaa sinut mukaan edistämään terveyttäsi ja hyvinvointiasi yhdessä ammattilaisten kanssa. Omaolo tavoittaa jo yli puolet Suomen asukkaista. Omaolo-palvelu on CE-merkitty lääkinnällinen laite.