Rakennuslupien sähköinen neuvontapalvelu nyt valtakunnallisessa käytössä

Lupapiste.fi tarjoaa aikatauluista vapaan kanavan rakennuslupien hakemiseen

Uusi rakennuslupien sähköinen asiointikanava Lupapiste.fi on nyt neuvontapalveluiden osalta valtakunnallisessa käytössä kaikissa suomalaisissa kunnissa. Vaikka kunnan varsinaista rakennuslupa-asiointia ei vielä olisikaan sähköistetty, voi viranomaiselle tarkoitettuja neuvontapyyntöjä jo lähettää Lupapiste.fi -palvelun kautta. Lupapiste.fi on valtakunnallinen asiointipalvelu, jossa kuka tahansa voi hakea rakentamisen lupia, rakentamiseen liittyviä neuvoja ja hoitaa koko rakentamiseen liittyvän viranomaisasioinnin sähköisesti.

Palvelu kokoaa kunnan viranomaisen, rakentajan, suunnittelijat sekä muut rakentamisen ammattilaiset yhteen osoitteeseen. Neuvontapyyntöpalvelu ei edellytä erityisiä toimenpiteitä asioijien ja lupaviranomaisten tiedottamista lukuun ottamatta.

Lupapisteen neuvontapalvelua voivat käyttää kaikki suomalaiset rakentamisen lupiin liittyvissä kysymyksissä jo ennen rakennushankkeen aloittamista. Palvelu neuvoo ja opastaa luvanhakijaa muun muassa siitä, onko suunniteltu hanke luvanvarainen ja millaisia lupia se tarvitsee.

”Palvelun käyttäjä voi asioida palvelussa silloin, kun hänelle itselleen parhaiten sopii. Tämä vapauttaa hakijan virastoaikatauluista ja sujuvoittaa ja nopeuttaa asioiden käsittelyä. Lupapisteen kautta hoidetuissa neuvontapyynnöissä myös kaikki asiaan liittyvä viestintä on nähtävissä ja tallennettuna yhteen paikkaan”, kertoo Jani Muhonen Lupapiste-palvelua operoivasta Solita Oy:stä.

Lupapisteen neuvontapalvelu ohjaa luvantarvitsijaa hakemaan rakennushankkeen sijainnin kartalta ja kuvaamaan lupa-asian yksityiskohtaisesti ja selkeästi. Laadukkaat ja oikeat tiedot sisältävät pyynnöt helpottavat myös vastaanottavaa viranomaista asian käsittelyssä. Palvelun kautta sähköisesti asioiva luvanhakija saa henkilökohtaista palvelua asiasta vastaavalta viranomaiselta.

Henkilökohtainen palvelu paranee

Neuvontapalvelu on avoinna kaikille rakentamista suunnitteleville kuntalaisille ja se on maksuton. Palveluun rekisteröidytään helposti pankkitunnuksilla.

”Palvelu helpottaa ja selkeyttää luvanhakemista ja siihen liittyvää viestintää kaikkien osapuolien kannalta. Sähköiset palvelut ja digitalisointi eivät tarkoita henkilökohtaisuuden katoamista vaan päinvastoin lisäävät sitä. Kun rutiiniasiat siirtyvät verkkoon, jää viranomaiselle enemmän aikaa parempaan palveluun.”

Palvelu on osa valtiovarainministeriön koordinoimaa sähköisen asioinnin ja demokratian vauhdittamisohjelmaa (SADe). Palvelun tilaajana on ympäristöministeriö ja sen toteuttaa Solita.

Lupapiste lyhyesti:

-          Lupapiste toimii valtakunnallisena sähköisenä asiointikanavana rakentamisen lupiin liittyvälle neuvonnalle ja asiakaspalvelulle

-          Palvelu ohjaa ja neuvoo luvan hakijaa

-          Vapauttaa hakijan virastoaikatauluista

-          Nopeuttaa ja sujuvoittaa lupien käsittelyä

-          Sähköinen palvelu vähentää merkittävästi paperin määrää

-          Neuvontapalvelu on maksuton ja siihen rekisteröidytään pankkitunnusten avulla

-          Osoite www.lupapiste.fi

Jani Muhonen, Solita Oy

jani.muhonen@solita.fi, puh. 0400 191646

www.lupapiste.fi

Solita Oy on digitaalisen liiketoiminnan asiantuntijayritys. Kehitämme uutta liiketoimintaa ja palveluja yrityksille ja julkishallinnon kautta kaikille suomalaisille. Yhdistämme liiketoimintaprosessit, sisällöt ja teknologiat asiakkaidemme toimintaa mullistavalla tavalla. Tavoitteemme on toimia asiakkaidemme matkaoppaina muutosmatkalla. Luomme digitaalisia ratkaisuja ja verkkopalveluita sähköiseen liiketoimintaan sekä tiedolla johtamiseen. Suomalaiset kohtaavat meidät päivittäin esimerkiksi vähittäiskaupan verkkopalveluiden tai julkishallinnon sähköisten palveluiden kautta.

Olemme jo vuonna 1996 perustettu kasvuyritys. Liikevaihtomme vuonna 2012 oli 27 miljoona euroa ja meillä työskentelee yli 230 digitaalisen liiketoiminnan asiantuntijaa. Olemme ylpeitä avoimesta ja vuorovaikutteisesta yrityskulttuurista, josta osoituksena on 7.sija vuoden 2013 Great Place to Work- listauksessa. www.solita.fi