Rakentamisen lupapalvelut sähköistyvät: Ympäristöministeriön hanke vähentää lupakäsittelyjen vuosikustannuksia miljoonilla euroilla

Ympäristöministeriö vastaa mittavasta hankkeesta, jolla sähköistetään muun muassa rakentamisen ja kuntien myöntämiin ympäristölupa-asioihin liittyvät palvelut. Kaikkiaan uusi palvelu käsittää yli 20 luvan tai ilmoituksen hakemisen. Uuden palvelun kehittäminen, toteutus, käyttöönotto ja ylläpito ovat ulkoistettu it-palveluyhtiö Solitalle. Ensimmäisissä kunnissa palvelu tulee kansalaisten ja yritysten käyttöön jo keväällä 2013. Asumisen ja Rakentamisen ePalvelut -hanke on osa valtiovarainministeriön vuonna 2009 käynnistämää Sähköisen asioinnin ja demokratian vauhdittamisohjelmaa (SADe).

Jatkossa kaikki muun muassa rakennusluvan hakemisessa tarvittava materiaali voidaan toimittaa sähköisesti. Palvelu on vuorovaikutteinen, jolloin lupaa hakeva ja luvan myöntävä viranomainen voivat vaihtaa tietoja hakuprosessin aikana. Lupahakija ei ole enää riippuvainen virastojen aukioloajoista, ja kaikilla asianosaisilla tahoilla kuten rakennuttajalla, pääsuunnittelijalla ja rakennusvalvonnalla on ajantasainen näkymä lupaprosessin etenemiseen. Sähköisen palvelun tarkoitus on helpottaa tiedonkulkua sekä säästää aikaa ja rahaa niin käyttäjiltä kuin viranomaisiltakin.

Kuntien rakennusvalvonnassa palvellaan vuosittain 1,5 miljoonaa asiakasta: lupa-asioita käsitellään noin 100 000, työnjohtajahakemuksia 100 000 ja työmaakatselmuksia 300 000. Lupakäsittelyjen vuosikustannukset ovat noin 70–80 miljoonaa euroa.

”Rakentamisen lupapalveluiden sähköistäminen vähentää niin luvan hakijan kuin luvan myöntäjänkin työtaakkaa. Samalla uusi järjestelmä antaa mahdollisuuksia siihen, että kuntien kirjavat käytännöt voidaan yhdenmukaistaa. Lupapalveluiden siirtämisellä verkkoon on tarkoitus kasvattaa erityisesti kuntien teknisen toimen tuottavuutta. On arvioitu, että tuottavuuden kasvu voisi olla yli 10 prosenttia”, kertoo kehittämisjohtaja Markku Tahvanainen ympäristöministeriöstä. ”Tämän kaltaisen järjestelmän ylläpito ja kehittäminen eivät ole ministeriön ydinosaamista. Siksi päädyimme ulkoistamaan palvelun kehitys- ja toteutustyön lisäksi myös palvelun ylläpidon ja tarjoamisen asiakkaille, mukaan lukien palvelun ylläpidon ja kehittämisen vaatiman rahoituksen. Valtionhallinnossa on aiemminkin ulkoistettu toimintoja, mutta käsittääkseni olemme edelläkävijä tämäntyyppisessä ulkoistamisessa, jossa palveluntarjoaja hankkii myös rahoituksen. Jatkossa ympäristöhallinto tuleekin olemaan palvelun asiakkaan asemassa."

Vuoden 2015 jälkeen rakennus-, ympäristö- ja erilaisten toimenpidelupien palvelunhallinta siirtyy kokonaan kumppaneille. Solitan lisäksi hankkeessa ovat mukana infrasektorin suunnitteluyritys Sito sekä teknologiayhtiö IBM.

”Solita on mukana useissa julkishallinnon hankkeissa kehittämässä sähköistä asiointia ja siten tuomassa uusia sähköisiä palveluita suomalaisille. Nyt alkavassa rakentamisen lupapalveluiden sähköistämisessä esimerkiksi rakennuslupien käsittelyajat lyhenevät niin yksityishenkilöille kuin yrityksillekin. Rakennusvalvonta pystyy tarjoamaan parempaa etukäteisneuvontaa, jolloin hakemuksissa on aiempaa vähemmän puutteita”, kertoo johtaja Timo Honko Solitalta. ”Yhteistyö Ympäristöministeriön kanssa on meille merkittävä mahdollisuus käyttää ja kehittää osaamistamme.”

Solita Oy, Timo Honko, johtaja/ohjelmistoliiketoiminta, puh. 040 545 4878, timo.honko(a)solita.fi

Solita

Solita Oy on vaativiin tietojärjestelmäratkaisuihin ja it-asiantuntijapalveluihin erikoistunut suomalainen yritys. Keskeisiä palveluita ovat asiakaskohtaiset ohjelmistoratkaisut, sähköisen liiketoiminnan sekä tiedolla johtamisen ratkaisut. Solitan asiakkaina on merkittäviä suomalaisia yrityksiä ja julkishallinnon organisaatioita kuten Ilmatieteen laitos, Liikennevirasto, Maanmittauslaitos, Nokian Renkaat, Rautakirja Oy Lehtipiste, Sponda ja SPR Veripalvelu. Vuoden 2011 liikevaihto oli 21 miljoonaa euroa. Yhtiö on perustettu 1996, ja sillä on Helsingissä ja Tampereella noin 200 työntekijää. www.solita.fi